Adobe MAX, de creativity conference van Adobe, vond altijd plaats in Los Angeles, maar vindt – vanwege corona – sinds vorig jaar online plaats. Moest je andere keren voor veel geld naar Amerika, nu kun je je als gebruiker van Adobe-applicaties online aanmelden en alle sessies gratis en voor niks volgen. Rob de Winter, auteur bij Van Duuren Media en schrijver op dit blog, geeft dit jaar voor de vierde keer presentaties op Adobe MAX. Vorig jaar kon je hem al online volgen, dat kan dit jaar weer. We spraken met hem over Adobe MAX en de presentaties die hij dit jaar in oktober gaat doen. Rob de Winter op Adobe MAX 2021…
Hoe ben je ooit op MAX beland als presentator?
Rob de Winter: ‘Ik ben er een paar keer heen geweest, als deelnemer aan de conferentie. In die tijd ben ik zelf veel Photoshop- en InDesign-cursussen gaan geven. Ik kwam terecht op die Adobe-community-forums voor de ondersteuning van die applicaties. Het leek me leuk om zelf iets op Adobe MAX te doen en ik ben in die forums gaan vragen hoe ik daar in aanmerking voor kon komen. Ik mocht een voorstel doen en werd er eigenlijk meteen voor gevraagd. Daarna kreeg ik een mailtje met de vraag of ze de vlucht en het hotel voor me konden betalen… Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen. Er zijn meestal een paar duizend mensen die zo’n voorstel inleveren, maar ze zagen blijkbaar wel wat in mijn voorstellen. Mijn sessie werd altijd als zeer goed beoordeeld, dus ik mocht telkens weer terug komen.’

Ik zag online nog wat van je presentaties die je vanuit je zolder in je huis in Zeeland hebt gegeven… Hoe is het je vorig jaar bevallen om die presentaties online te doen?
RdW: ‘Dat was uiteindelijk wel leuk. Ze hebben er bij Adobe echt iets leuks van gemaakt. De sessies worden van tevoren opgenomen. Die neem ik zelf thuis op en lever ze bij Adobe in. Ze worden dan op een vaststaand tijdstip aan de kijkers getoond. Het zou logistiek niet te doen zijn als het allemaal live zou moeten. Als je presentatie wordt afgespeeld, zit je met een aantal mensen van Adobe in een groepje, die de sessie modereren en de chats beantwoorden. Dat geeft wel een community-gevoel. Het werkte ook voor de mensen die live online meededen. Je kan op die manier natuurlijk wel een veel groter publiek bereiken, dan alleen die 17.000 mensen die op de conferentie rondlopen. Hier kijken gewoon een paar miljoen mensen naar.’
Veel meer deelnemers
Voor Adobe is het natuurlijk interessanter om het zo te doen. Hoeveel mensen zaten er in zo’n sessie bij jou in de zaal in Los Angeles?
RdW: ‘Ik had een zaal waar zo’n 120 mensen in konden, allemaal achter een iMac. En dan geef ik zo’n 5 á 6 sessies. Dan bereik je 600, 700 mensen, nu zijn het er misschien duizenden. Adobe heeft er vorig jaar lang over nagedacht of ze het online moesten gaan doen, ze vonden het een lastige keuze. Ik denk dat ze er uiteindelijk wel heel blij mee zijn.’
Je krijgt natuurlijk heel veel deelnemers online, die nooit naar Los Angeles zullen gaan. Vroeger had je van die leuke presentaties in Nederland waar veel gebruikers op af kwamen. Zoiets is er eigenlijk nooit meer. Dit is in ieder geval een mooie vervanging.
RdW: ‘Eigenlijk zou Adobe MAX vorig jaar ook in Lissabon plaatsvinden. Het was de bedoeling dat Adobe MAX meer naar Europa zou komen. De Europese tak wilde graag een Adobe MAX organiseren. Daarom heb je waarschijnlijk nu bij Adobe MAX dit jaar meerdere tijdzones. Je hebt Adobe MAX Amerika, Japan en Europa. Mijn sessies worden zowel in de tijdzones van Amerika als Europa gebruikt. ‘
Augmented reality met Adobe Aero
Wat ga je dit jaar presenteren?
RdW: ‘Je hebt lab-sessies waarbij je aan de hand van een werkboek zelf kunt meedoen. Zo’n sessie duurt een uur en daar doe ik er eentje van. Hij gaat over Photoshop. Ik laat de nieuwe Photoshop-functies zien die in oktober worden gepresenteerd en laat zien hoe je makkelijk heen en weer kunt schakelen tussen je computer en Photoshop op de iPad. En ik heb in die sessie een oefening waarin ik al die nieuwe dingen kan tonen.’
‘Die andere sessie duurt een half uur en bestaat uit een combinatie van Adobe Illustrator, Adobe Animate, waarmee ik een infographic maak. Ik die infographic ombouwen tot een Augmented Reality-ding. Dat doe ik met Adobe Aero. Daarmee kun je elementen op je scherm neerzetten. Je kunt iets fictiefs in een andere omgeving plaatsten. Bijvoorbeeld op een tafel of in het geval van mijn presentatie op een dijk. Je kunt er dan met je camera omheen draaien en daar interactie mee hebben. Ik ga die info-graphic zo maken dat die in die omgeving staat. Ik teken dingen in Illustrator. Die stuur ik naar Animate en dan exporteer ik de molen als een filmpje. Dat importeer je in Aero en dan kun je een draaiende molen op je bureau zetten. Dat klinkt misschien een beetje onduidelijk. Ik stuur je wel een filmpje.’
Wil je de sessies van Rob de Winter op Adobe MAX 2021 volgen? Meld je dan aan bij Adobe MAX. Je hebt er een Adobe-account voor nodig, maar het volgen van alle sessies is gratis. We spraken eerder met Rob de Winter over de boeken die hij voor Van Duuren Media schreef. HIER en HIER vind je die interviews. Je vindt de boeken van Rob Photoshop Masters en Photoshop voor de iPad op de site van Van Duuren Media.
Hans Frederiks is journalist en fotograaf en hoofdredacteur van blog.computercreatief.nl. Hij schrijft over ontwikkelingen op het gebied van computers, van vormgeving op het web en print, en fotografeert al zijn hele leven lang. Zijn specialisaties zijn panorama’s, landschappen en podiumfotografie. Zijn blog vind je HIER, zijn boeken vind je HIER.