Whatsapp krijgt advertenties (bron afbeelding: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:WhatsApp_logo.svg)

Whatsapp krijgt reclame

Het zát er na de overname door Facebook natuurlijk aan te komen, maar nu is de kogel echt door de kerk. Whatsapp krijgt reclame.

Facebook heeft uiteindelijk maar één doel voor ogen en dat is grof geld verdienen aan gebruikers en gebruiksgegevens. Niets voor niets, zoals het aloude gezegde al heel lang terecht stelt. Punt is alleen dat we opdringerige advertenties nog niet echt gewend zijn in onze meest persoonlijke en directe vormen van communicatie, zoals bijvoorbeeld via messengers. Dat gaat nu nadrukkelijk veranderen, want Facebook gaat reclame injecteren via de Status-functie van Whatsapp. Niet alleen een irritante maar ook een wat zorgelijke ontwikkeling. Want als straks blijkt dat die advertenties aan de persoonlijke voorkeur worden aangepast, dan vraag je je af waar Facebook die informatie vandaan haalt bijvoorbeeld.

Gebruikersgegevens

Facebook heeft beloofd de versleutelde communicatie tussen Whatsapp-gebruikers te behouden, destijds bij de overname van Whatsapp. We gaan ervan uit dat dit ook nu het geval zal blijven. En dus hopen we dat advertenties gebaseerd op persoonlijke interesses uitblijven. Als dat namelijk niet het geval zou zijn, betekent het dat Facebook ergens zou moeten kunnen meelezen, nietwaar? Een andere optie die Facebook heeft om gericht te adverteren zou natuurlijk het koppelen van gegevens uit Facebook aan een Whatsapp-gebruiker zijn. Dat zou je al een twijfelachtige praktijk kunnen noemen. Maar de kans is levensgroot dat het bedrijf van Zückerberg dat allang doet. Zo kan dan weliswaar – voor zover bekend – niet meegelezen worden met de communicatie tussen Whatsappers, wel kan Facebook heel eenvoudig zien wie met wie in gesprek is (geweest). Ook dat soort gegevens zijn goud waard om een profiel op te stellen.

Wanneer?

Waaruit de advertenties precies gaan bestaan en wanneer ze geïmplementeerd gaan worden is nog niet duidelijk. Dat ze er gaan komen staat inmiddels vast. Dat blijkt uit dit bericht van Gadgets 360, waar de huidige Whatsapp-topman dit nieuws wereldkundig maakt. Het geeft eens te meer aan dat Whatsapp voor Facebook geen dienst naar klanten is, maar puur een manier om flink geld aan te verdienen. Eigenlijk kun je stellen dat het al heel bijzonder is dat ‘t zolang geduurd heeft voordat deze stap gezet is. Het lijkt erop dat Facebook zich een tijd stil heeft gehouden om klantverlies na de overname te voorkomen. De tijd van stilzitten lijkt nu voorbij en de advertenties zijn een teken aan de wand.

Privacy

Gelukkig is de Status-functie (lees er alles over op deze pagina van iCulture) in onze contreien een niet vaak gebruikte functie. De vraag is dus of de meeste Nederlanders er heel veel last van gaan krijgen. Anderzijds: als Facebook advertenties gaat pushen in de status van al je contacten is er geen ontkomen meer aan natuurlijk. Het geeft toch allemaal een wat ongemakkelijk gevoel, ook qua privacy. Ben je daar erg op gesteld, dan is Whatsapp natuurlijk sowieso niet meer de meest voor de hand liggende app om te gebruiken, zeker niet sinds deze in handen is van een social media gigant die niet bepaald bekend staat als privacy-respecterend.

Veilig alternatief

Gelukkig zijn er nog voldoende alternatieven, waarbij onze voorkeur eigenlijk vooral uit gaat naar Signal. Dit is een open project zonder commerciële insteek, maar met een extreem hoge mate van beveiliging. Meelezen hier is zonder meer onmogelijk. Behalve chatten kun je er ook veilig mee (video)chatten, wat dus zorgt voor nagenoeg gelijke functionaliteit met Whatsapp. Ook Signal kost niks, dus daar hoef je het alvast niet voor te laten. Extra groot voordeel van Signal is dat er naast mobiele versies voor iOS en Android ook desktopversies voor macOS en Windows beschikbaar zijn. Ideaal!

Apple

Omdat ook Apple veel geeft om privacy mag het geen groot mirakel heten dat de in Apple’s besturingssystemen ingebakken communicatietools – FaceTime en iMessages – eveneens stevig end-to-end versleuteld zijn. Voor gebruikers van deze tools is dat dus ook een prima keuze. Enig nadeel is dat je contacten ook allemaal van een Apple-apparaat voorzien moeten zijn. Maar hoe dan ook: er zijn alternatieven voor Whatsapp die en advertentievrij zijn en niet onder beheer van een wat privacy en veiligheid betreft twijfelachtige organisatie vallen. We adviseren je met klem daar eens naar te kijken en na te denken over je Whatsappgebruik.

Het boek Veilig online van Hans Frederiks en Ronald SmitWil je van Whatsapp af? Dan zijn Telegram of Signal goede kandidaten. Deze twee apps richten zich op privacy en zijn ook nog eens advertentieloos.  In het boek Veilig Online van Ronald Smit en Hans Frederiks kun je er meer over lezen.

3 gedachten over “Whatsapp krijgt reclame”

    1. ComputerCreatief is een initiatief van Van Duuren Media, vandaar de boeken. Dit blog geeft elke dag gratis informatie, nieuws en tips & trucs en heeft verder geen irritante pop-ups en advertenties.

  1. Big Brother is watching you, zou mij niet verbazen dat er een connectie is tussen FB en de Amerikaanse Overheid. Tricky Trump is niet te vertrouwen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.