Iedereen die weleens een gebouw fotografeert, loopt tegen dezelfde moeilijkheden aan. Waarom krijg je het niet zo indrukwekkend op de foto als het in werkelijkheid is? Waarom staan de lijnen niet mooi recht? Waarom lijkt het gebouw vlak en plat in plaats van driedimensionaal? Waarom is de lucht zo saai? Voor al deze moeilijkheden geeft doorgewinterde architectuurfotograaf Jan Paul Mioulet de oplossing in zijn boek ‘Architectuurfotografie’. Dat biedt bovendien ideeën en inspiratie waar zowel vrijetijdsfotografen als professionals hun voordeel mee kunnen doen. Na het lezen van dit boek maak je betere architectuurfoto’s.
Waarom heb je het boek geschreven?
Jan Paul Mioulet: ‘In Nederland was er geen goed educatief boek over architectuurfotografie. De buitenlandse boeken die ik zelf heb, zijn alweer een stuk ouder, verouderd zelfs. Voor mijzelf was het ook een interessante reis, omdat ik als fotograaf puur visueel bezig ben. Het schrijven van het boek heeft me gedwongen om alles onder woorden te brengen wat ik de afgelopen drie decennia als fotograaf heb ontdekt en gedaan. Waarom fotografeer ik op deze manier, waarom kijk ik zo naar architectuur? De antwoorden op die vragen zijn, denk ik, ook interessant voor anderen die met deze vorm van fotografie bezig zijn. De interviews met collega-architectuurfotografen geven weer een andere kijk op architectuurfotografie, zodat je een goed beeld krijgt van de breedte van het vak.’

Wat staat er in het boek, hoe is het opgebouwd?
JPM: ‘Het begint met een poging om een antwoord te geven op wat architectuurfotografie is. Daarna leg ik alle stappen en mogelijkheden uit die je als architectuurfotograaf tegenwoordig kunt benutten om tot een ideale foto te komen. Er staan ook interviews in met andere fotografen en als je die goed doorleest, kom je weer andere meningen en visies tegen. Daar is dus geen eenduidig, alomvattend antwoord op te geven. Maar je krijgt wel ideeën en inspiratie. Het is een mooi startpunt om je eigen mening te vormen. Het tweede deel van het boek bevat veel informatie over waar je op moet letten qua techniek en licht en compositie en wat je kunt doen om betere foto’s te maken. Verder staan er veel mooie foto’s in, zowel van mij als van collega’s, die als inspiratiebron kunnen dienen.’
Wat is een goede architectuurfoto?
JPM: ‘Een goede architectuurfoto is meer dan een foto waar een gebouw op staat. Dat is alleen registratie. Een goede architectuurfoto zegt iets over het gebouw. Iets over de sfeer, de locatie, de functie of desnoods alleen iets over het materiaalgebruik of de detaillering. Een goede architectuurfoto vertelt het verhaal van het bouwwerk, of tenminste een deel daarvan.’

Circl, Amsterdam. Architect: Architekten Cie.
Hoe heeft de architectuurfotografie zich de afgelopen tijd ontwikkeld?
JPM: ‘Technisch is er veel meer mogelijk dan vroeger, vooral dankzij de nabewerking. Hierdoor kan je mensen weghalen uit foto’s of ze juist toevoegen door foto’s te combineren, je kunt gemakkelijk luchten vervangen en met bracketing grote contrasten overbruggen. Tegelijk zie je dat de architectuurfotografie hier en daar wat losser is geworden. Niet alle bureaus hechten nog even sterk aan de technische perfectie die dertig jaar geleden de regel was. Je zou kunnen zeggen dat de grenzen van de architectuurfotografie wat verder weg zijn komen te liggen en dat er meer mag. Van nog steeds superfraaie, technisch perfecte schemeropnames tot foto’s waarin de aandacht veel meer ligt op functionaliteit en gebruik.’

Hoe zie je de toekomst van de architectuurfotografie?
JPM: ‘Dat is een interessante vraag. Bewegend beeld speelt nu nog een relatief kleine rol, maar die zal vermoedelijk steeds groter gaan worden. Van kleine, korte filmpjes voor Instagram en Tiktok tot wat langere, meer reportageachtige films voor Youtube. Er zijn nog maar weinig echte architectuurfotografen die zich hier mee bezighouden en dat zie je. Je mist in de meeste films die extra kwaliteit van kijken die een goede architectuurfotograaf kan toevoegen. Voor fotografie blijft natuurlijk ook nog volop ruimte. De apparatuur die we nu gebruiken is zo anders en zo veel mobieler dan twintig jaar geleden dat je eigenlijk verwacht dat er ook echt anders gefotografeerd gaat worden en dat is nog niet heel erg het geval. Opdrachtgevers zoeken wel naar nieuwe vormen, maar kiezen toch uiteindelijk vaak weer voor vertrouwde beelden. Wat de toekomst brengt, is moeilijk te zeggen. Misschien mag er over een paar jaar veel meer en hoeft het allemaal niet zo recht, misschien zitten we dan wel weer in een golf terug naar hyper-esthetische fotografie.’

Wat heeft een lezer aan het boek?
JPM: ‘Hopelijk komt hij of zij wat nieuwe dingen tegen die helpen om zijn of haar fotografie naar een hoger niveau te tillen. Dat kan technische kennis zijn of inhoudelijke informatie over wat nu precies het verschil tussen architectuurfotografie en fotografie van architectuur is. En als je op allebei die gebieden wat wijzer wordt van dit boek, heb je er dubbel voordeel van.’
In het boek ‘Architectuurfotografie‘ leert ervaren architectuurfotograaf Jan Paul Mioulet je adembenemende en betere foto’s van architectuur te maken. Je leert de nieuwste mogelijkheden en trucs, krijgt inzicht in de beslissingen van de architect en doet ideeën en inspiratie op middels de interviews met professionele architectuurfotografen en hun baanbrekende werk. Bestel het boek hier.

Robert Theunissen werkte gedurende 22 jaar als hoofdredacteur voor diverse fotobladen. In 2011 zette hij het blad SHUTR op, dat ideeën en inspiratie bood voor fotografen en beeldliefhebbers. Tegenwoordig publiceert hij voor diverse media, schrijft teksten, begeleidt boekproducties en publicaties, organiseert evenementen en doet PR voor diverse opdrachtgevers.