800 miljoen keer Windows 10…?

Vol trots bracht Microsoft het nieuws naar buiten: Windows 10 heeft maar liefst 800 miljoen gebruikers. Experts halen er hun schouders over op. Want niemand weet hoe de softwaregigant meet.

Het klinkt indrukwekkend: 800 miljoen ‘actieve’ gebruikers van Windows 10. Het zou in de optiek van Microsoft betekenen dat zo ongeveer elk ander besturingssysteem weggevaagd is. Als je een beetje om je heen kijkt wéét je dat dit niet zo is. Kortom: hoe komt de softwarereus aan dit soort getallen? Dat is de vraag die kenners al langer bezig houdt. Microsoft definieert het zelf als geactiveerde Windows 10-versies die tenminste een keer per maand online zijn geweest en verbinding hebben gemaakt met het bedrijf. Qua Windows 10-versies wordt er geen enkel onderscheid gemaakt en  belangrijk – ook niet qua hardware waar het op draait. Dat is een interessant gegeven, want bijvoorbeeld de Xbox One gameconsole draait eveneens op Windows 10. En van dat apparaat zijn tientallen miljoenen exemplaren verkocht. Dan zijn er nog de vele extreem goedkope Chinese tabletjes, die vaak niet tot nauwelijks gebruikt ergens in een hoekje liggen (want door de minieme hardware nauwelijks inzetbaar). En een onbekend aantal IOT-apparaten dat op een naar de essentie teruggebrachte versie van 10 draait, denk aan bijvoorbeeld de Raspberry Pi. Last but not least zijn er heel veel virtuele machines voor experimentele doeleinden in gebruik, bijvoorbeeld om software te testen enzovoorts. Plus nog altijd een berg Windows 10 mobieltjes…

Gezond verstand

Als je diezelfde telwijze voor Linux – om maar wat te noemen – gaat gebruiken komt je ongetwijfeld op een astronomisch getal uit dat de 800 miljoen van Windows 10 verre overstijgt. Linux vind je namelijk in een of andere vorm vrijwel altijd terug in ‘slimme’ apparaten. Van wasmachine via settop-box tot router en nog veel meer. En o ja, natuurlijk zijn er ook nog de Android smartphones en tablets, onder de motorkap ook gewoon Linux. Enfin, je snapt de moraal van het verhaal: cijfertjes zeggen niet zo heel veel. Zeker niet als ze door een fabrikant zelf zonder verdere duiding naar buiten worden gebracht. En er is natuurlijk niks mis met al dat soort mooie getallen, maar staar je er niet blind op. En gebruik ze zeker niet om je over te laten halen tot een aankoop van het een of ander. Er geldt immers ook nog altijd het aloude gezegde kwaliteit versus kwantiteit. Bepaal zelf wat bij jou past, ongeacht wat de grote masse (mogelijk) kiest. Als jij bijvoorbeeld liefst in een Toyota rijdt en Opel meldt vol trots dat hun auto’s veel meer verkocht zijn, kies je dan ineens voor een Opel?

Klein maar fijn

Het kan zelfs voordelen hebben om juist voor iets met een kleinere afzet te gaan. In het geval van software geldt dan: minder risico op bijvoorbeeld virussen (want veel minder interessant voor hackers die liefst in een klap zoveel mogelijk schade aanrichten). Maar ook is er vaak betere service en/of meer direct klantcontact. Angst voor de universele Indiase helpdesk hoef je dan in ieder geval niet te hebben. Zomaar wat overwegingen. Niet bedoeld als kritiek naar Microsoft, wel bedoeld om je in te laten zien dat je een fabrikant nooit op de trouwe blauwe ogen moet geloven als ze zelf hun producten doormeten. Je weet wel: het wij van wc eend-effect.

Het boek De Online Marketingmachine, Wat elke zzp'er moet weten over online marketing door Bart van den BeltEen product of dienst staat of valt met goede marketing. Multinationals weten dat als geen ander en zetten dan ook grof geld in op deze tak van sport. Maar ook als kleine ondernemer en ZZP’er kun je goed profiteren van marketing voor jouw bedrijf. Hoe je dat het best doet, lees je in het boek De Online Marketingmachine, Wat elke zzp’er moet weten over online marketing door Bart van den Belt.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.