Heel Holland Googelt: SEO voor WordPress

Heel-Holland-Googelt-omslagElke maand besteden we speciale aandacht aan een boek uit het fonds van Van Duuren Media. Het boek van de maand april is Heel Holland Googelt van auteur Ita Pronk-Verduijn.
Op het blog geven we wat voorproefjes uit het boek en er is een interview met Ita over Google, googelen en hoe je je site of blog hoger in de Google-zoekresultaten kunt krijgen.
Hieronder volgt het derde deel van hoofdstuk 4 over SEO, Search Engine Optimization. In dit deel leer je hoe je dankzij de SEO-plug-in van Yoast een blogpost in WordPress beter vindbaar maakt voor Google.. Het eerste deel vind je HIER, het tweede HIER. (H.F.)


In hoofdstuk 3 van het boek werd de SEO-plug-in van Yoast besproken. Mocht u deze nog niet op uw WordPress-website geïnstalleerd hebben, doe dit dan alsnog. In de meeste gevallen zult u met de gratis versie voldoende mogelijkheden hebben.

Maak de tekst vervolgens visueel aantrekkelijk en overzichtelijk:

  •  Gebruik witregels tussen alinea’s, zodat het geheel wat luchtiger overkomt. Hanteer circa vier regels per alinea.
  •  Voorzie de alinea’s van (sub)koppen/titels in afwijkende grootte of kleur, zodat de lezer kan ‘koppen snellen’. Schrijf deze subkopjes in <h1> (Header 1) of <h2> (Header 2) in plaats van platte tekst; zo weet Google ook dat u deze tekst belangrijker vindt dan de reguliere tekst. Een woord bold maken heeft SEO-technisch geen enkel effect; gebruik dus voor (tussen)kopjes altijd een koptekst in plaats van deze bold te maken. U kunt de grootte en de kleur van de diverse kopteksten binnen uw thema (door uw webdesigner laten) instellen. Als u hier niet uitkomt, neem dan gerust contact met me op.
  •  Gebruik opsommingstekens en/of icons als u een opsomming van bijvoorbeeld voordelen geeft, of een te nemen stappenplan beschrijft.
  •  Geef woorden die een hyperlink bevatten een andere kleur of onderstreep ze. Let op: onderstreep géén zogenaamd belangrijke woorden die geen hyperlink bevatten! We zijn op internet immers gewend dat als iets onderstreept is, we erop kunnen klikken om naar een andere pagina te gaan. Andersom is het niet meer verplicht een woord met een hyperlink per se te onderstrepen; het gebruik van een andere kleur volstaat. Zorg er wel voor dat u consequent bent in uw kleurgebruik; anders wordt het weer verwarrend én oogt het rommelig.
  •  Voorzie de hyperlink van een alt-tekst, die beschrijft wat er gaat gebeuren als de mensen erop klikken. Als u bijvoorbeeld een link naar één van uw andere blogposts in uw tekst wilt opnemen, dan kunt u in de alt-tekst schrijven: “Lees mijn blogpost ‘Dit moet je echt weten’ om meer te ontdekken!”
  •  Zet getallen in cijfers (dus niet uitschrijven). In boeken en tijdschriften worden cijfers tot de 10 meestal in letters geschreven, maar op internet mag u altijd cijfers gebruiken.
  •  Maak via het dashboard van uw WordPress-website een nieuwe pagina of bericht (blogpost) aan en voer de titel (voorzien van het voor deze tekst gekozen zoekwoord!) in. WordPress zet deze titel direct om in een URL (ook wel permalink genoemd; zie de bovenste pijl in de afbeelding op de vorige pagina<$]Marker>) en vervangt hierbij automatisch alle spaties door een plat streepje. De URL is de hele regel die u boven in het scherm van uw browser ziet; dit is het unieke adres van deze pagina op internet.
Gebruik de kopteksten binnen WordPress om Google te laten weten wat de titels binnen uw teksten zijn.
Gebruik de kopteksten binnen WordPress om Google te laten weten wat de titels binnen uw teksten zijn.

Als u al een pagina of blogpost met zo’n titel hebt, dan zet WordPress er automatisch een cijfer achter. Dit geldt voor een actieve pagina, eentje die nog in concept is, maar óók voor een pagina die u hebt verwijderd en in de prullenmand zit! Dit is belangrijk om te onthouden, omdat u anders met uw menu in de knoei kunt komen. De hyperlinks in uw  menu moeten altijd naar de werkelijke URL van uw pagina verwijzen!

Maak hierbij gebruik van de hiërarchische middelen die WordPress u geeft: kies een ‘kop 1-tekst’ oftewel <h1> voor de titel van de pagina en een ‘kop 2-tekst’ oftewel <h2> voor subtitels.

Controleer nogmaals dat het zoekwoord echt exact én in de juiste volgorde over de betreffende pagina of blogpost verdeeld is! Een veelvoorkomende fout: gebruik géén enkelvoud en meervoud of synoniemen door elkaar heen!

Afbeelding voor zoekmachines optimaliseren

Mensen zijn visueel ingesteld en één relevante en aansprekende afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Helaas kan Google niet zien waar de afbeelding over gaat, dus dit zult u de zoekmachine moeten vertellen. Ga bij elke afbeelding die u naar uw website uploadt als volgt te werk:

  1.    Kies een afbeelding die zowel relevant is voor het zoekwoord op de betreffende pagina als uw doelgroep aanspreekt. Gebruik het liefst eigen fotomateriaal; dit is uniek en alleen van u! Bent u genoodzaakt om afbeeldingen van internet te gebruiken, pas dan op met auteursrechten. U mag de meeste afbeeldingen niet zomaar gebruiken. U kunt zelfs financieel aansprakelijk gesteld worden bij misbruik van beeldmateriaal van derden.
  2.    Let op de grootte van de afbeelding: om een afbeelding op een website te vertonen hoeft deze maximaal circa 1200 breed en/of 800 pixels hoog te zijn. Alleen afbeeldingen die in een slider of volledig als background gebruikt worden, hebben mogelijk een grotere afmeting nodig. Gebruik van een (te) groot formaat afbeelding wordt door Google bestraft met een lagere score in zoekresultaten, helemaal nu het gebruik van mobiel internet zo explosief is gestegen!
  3.    Verklein zo nodig het formaat van uw afbeelding en let op de extensie waarin u de afbeelding opslaat: voor foto’s kunt u de afbeelding het beste opslaan als een JPG, maar voor een vectorbestand op een transparante achtergrond (bijvoorbeeld een logo of persoonlijke icons) kunt je beter PNG gebruiken.
  4.    Probeer de resolutie van de afbeelding (nog) verder te verkleinen door de afbeelding te uploaden bij bijvoorbeeld http://compressjpeg.com (voor JPG-afbeeldingen) of http://compresspng.com/ (voor PNG-bestanden) en download de gecomprimeerde bestanden. Dit kan tot wel 75 procent ten opzichte van de originele resolutie schelen!
  5.    Verander de naam van de afbeelding in het zoekwoord voor de betreffende pagina. Let erop dat u hierbij geen spaties gebruikt; vervang deze door een plat streepje (-) of een underscore (_). In de branche van Van Bussel Metaaltechniek (busselmetaaltechniek.nl) is, naast de kwalitatief hoogstaande producten die ze maken, het machinepark een onderscheidende factor. Vandaar dat op hun website ruime aandacht aan de diverse machines wordt gegeven.
  6.    Upload de afbeelding in de mediabibliotheek van uw WordPress-website en vermeld het zoekwoord daar in de alt-titel en, indien dit niet correct is meegekomen, hier alsnog als titel van de afbeelding.
  7. Voeg de afbeelding toe aan uw pagina; het kan per template enigszins verschillen welke feitelijke handelingen u hiervoor moet verrichten.
Zorg dat de afbeelding vóór uploaden voorzien is van de juiste zoekwoorden en vermeld deze ook in de titel en alt-titel van de afbeelding.
Zorg dat de afbeelding vóór uploaden voorzien is van de juiste zoekwoorden en vermeld deze ook in de titel en alt-titel van de afbeelding.

SEO-plug-in van Yoast

De gratis SEO-plug-in van Yoast geeft u inzicht en tips hoe u uw blogberichten en pagina’s kunt optimaliseren voor een betere vindbaarheid binnen Google. De mate waarin uw teksten zijn geoptimaliseerd, wordt weergegeven met bolletjes in de stoplichtkleuren: zwart is helemaal niet geoptimaliseerd op enig focuszoekwoord, rood is slecht geoptimaliseerd, oranje/geel is matig tot OK en een groen bolletje betekent dat de optimalisatie goed is. Althans, op de zoekwoorden die u bij die tekst als focustrefwoord hebt opgegeven.

De plug-in heeft vier onderdelen: Algemeen, Pagina-analyse, Geavanceerd en Sociaal. In het algemene gedeelte kunt u het focuszoekwoord waarop deze tekst is gericht, invoeren. Op basis hiervan gaat de plug-in na hoe vaak dat focuszoekwoord in de diverse onderdelen is aangetroffen. De kleur van het bolletje is afhankelijk van hoe vaak het door u opgegeven focustrefwoord door de plug-in is gevonden in:

  •  De koptekst van het artikel of de pagina.
  •  De paginatitel.
  •  De URL van de pagina.
  •  De tekst zelf (content).
  •  De meta-omschrijving; dit zijn de twee regels tekst die onder de titel en URL in de zoekresultaten bij Google worden getoond.
In het algemene deel van de SEO-plug-in van Yoast ziet u hoe goed uw artikel of pagina scoort op het opgegeven focuszoekwoord.
In het algemene deel van de SEO-plug-in van Yoast ziet u hoe goed uw artikel of pagina scoort op het opgegeven focuszoekwoord.

In het algemene gedeelte kunt u tevens aangeven hóe het zoekresulaat er bij Google uit moet zien. Als u hier niets invult, wordt de titel van het bericht of de pagina en (een deel van) de eerste alinea automatisch door Google getoond. Vaak zijn zinnen te lang; ze worden dan zomaar ergens afgebroken, wat er niet zo professioneel uitziet. Met deze plug-in van Yoast kunt u zelf de SEO-titel en de meta-omschrijving opgeven.

In het tweede gedeelte, Pagina-analyse, geeft de plug-in van Yoast u tips om de vindbaarheid van dit bericht of deze pagina te verbeteren. Dit kunnen tips en vragen zijn als:

  •  Zorg dat het blogartikel of de pagina ongeveer driehonderd woorden tekst bevat.
  •  Schrijf een opvallende en prikkelende meta-omschrijving, zodat de zoekers via Google op uw link klikken.
  •  Pas de slug (dit is de URL van dat bericht of pagina) aan: niet te lang en voorzien van het focuszoekwoord.
  •  Komt het focuszoekwoord voor in de titel van de pagina of het blogartikel en is deze ongeveer veertig tekens lang?
  •  Is er binnen de tekst ook een afbeelding met het focuszoekwoord als alt-tekst opgenomen?
  •  Overweeg uitgaande verwijzende links aan de tekst toe te voegen, in zoverre van toepassing.
  •  Komt het focuszoekwoord ook terug in de kopjes boven de alinea’s?
  •  Staat het focuszoekwoord in de eerste alinea van de tekst?
  •  Hebt u dit focuszoekwoord nog niet eerder gebruikt?
  •  Is de trefwoorddichtheid akkoord? Oftewel: hebt u niet overdreven met het opnemen van het focustrefwoord, zodat de leesbaarheid van de tekst in het gedrang komt?
De pagina-analyse van de plug-in van Yoast geeft u tips en handreikingen om de SEO te verbeteren.
De pagina-analyse van de plug-in van Yoast geeft u tips en handreikingen om de SEO te verbeteren.

De derde optie, Geavanceerd, wordt in dit boek buiten beschouwing gelaten. Op het vierde tabblad van de SEO-plug-in, Sociaal, kunt u afwijkende titels, omschrijvingen en afbeeldingen opgeven die gebruikt worden als dit bericht of deze pagina via social media gedeeld wordt. Als u hier niets invult, dan worden de gegevens die u op het tabblad Algemeen hebt ingevuld en de in de betreffende pagina of blogartikel uitgelichte afbeelding gebruikt.

Het aangeven van een specifieke afbeelding per socialmediakanaal kan slim zijn, omdat de geadviseerde afmetingen per platform verschillen. Zo wordt u op het moment van schrijven geadviseerd voor Facebook afbeeldingen van 1200 x 628 pixels te gebruiken en voor Twitter afbeeldingen van 1024 x 512 pixels. Qua titel zou een speciaal voor Twitter geschreven kortere titel slim kunnen zijn in verband met de maximaal 140 karakters die een tweet in beginsel mag hebben.

Binnen het onderdeel Sociaal van de plug-in van Yoast kunt u specifieke titels, omschrijvingen en passende afbeeldingen ingeven.
Binnen het onderdeel Sociaal van de plug-in van Yoast kunt u specifieke titels, omschrijvingen en passende afbeeldingen ingeven.

Als u via WooCommerce een webwinkel aan uw WordPress-website hebt toegevoegd, kunt u ook met de SEO-plug-in van Yoast bepalen hoe de titel en de meta-omschrijving bij de zoekresultaten op Google eruit komen te zien. Bijkomend voordeel van gebruik van de WooCommerce-plug-in is dat de prijs en voorraadstatus automatisch bij de zoekresultaten vermeld worden. Zo ziet u in één oogopslag dat de caravan Sprite Alpine Sport 370 EK modeljaar 2015 bij CaravanCamperCenter op voorraad is en op dit moment 16.995 euro kost.

De prijs- en voorraadgegevens uit de WooCommerce-webwinkel worden direct bij de zoekresultaten vermeld.
De prijs- en voorraadgegevens uit de WooCommerce-webwinkel worden direct bij de zoekresultaten vermeld.

Nieuwsgierig geworden? Meer lezen? Bestel het boek dan bij de uitgever, bij uw favoriete online boekhandel of bij de boekwinkel bij u om de hoek!


Goed om te zien dat het artikel je tot het einde toe heeft kunnen interesseren. De meeste artikelen op dit blog worden geschreven door de auteurs van
uitgeverij Van Duuren Media.
Ben je geïnteresseerd in verdere verdieping of meer praktische toepassingen? Klik op onderstaande banner voor het meest actuele overzicht.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.