Binnenportret met tegenlicht vanuit het raam
Allemaal rare kleurzwemen…
Je wilt een binnenportret maken met tegenlicht vanuit het raam. Hier ligt ons onderwerp op een grote leren bank voor een grote erker met ramen. Ze bevindt zich volledig in tegenlicht en haar gezicht is hoofdzakelijk in de schaduw, zoals te zien is in de inzet. Trouwens, als je naar de foto in de inzet kijkt, kun je zien dat haar gezicht om de een of andere reden een beetje onscherp is. Haar hand daarentegen is vlijmscherp. Ik weet niet wat me bezielde. Bovendien heeft ze een groenachtige tint. Alles is slecht. Bekijk op de grote foto ook eens haar jurk. Je ziet allemaal rare kleurzwemen die we krijgen van het licht dat op allerlei verschillende plekken in de kamer wordt weerkaatst.
Wat waren de CAMERA-INSTELLINGEN?
De uiteindelijke foto op de volgende bladzijde heb ik gemaakt met een 85mm f/1.2-lens op f/2.8. Ik was in dit geval niet op zoek naar een dromerige wazige achtergrond, maar als ik veel dichterbij was gekomen zou ik zelfs bij f/2.8 een dergelijke achtergrond hebben gehad. Ik probeerde de volledige lengte van haar pose vast te leggen, met genoeg van haar jurk in beeld om te zien dat het om een bruid ging. Het is een soort omgevingsportret zonder dat het een groothoekopname werd. Mijn ISO-waarde was 320 en ik fotografeerde in de modus diafragmavoorkeuze. Mijn camera koos voor mij een sluitertijd van 1/160 seconde, maar die instellingen zorgden voor de vreselijke belichting die je in de inzet ziet (de ‘belabberde foto’). Het gekke is dat er niet veel voor nodig is om van de belabberde foto tot de foto op de volgende bladzijde te komen. Een kleine verandering van een camera-instelling, een beetje verwijdering van kleurzweem in Lightroom en een paar andere kleine aanpassingen en we zijn er.
De uiteindelijke foto
Camera stil houden!
Toen ik een testopname maakte en de ‘belabberde foto’ op de achterkant van mijn camera verscheen, wilde ik alles inpakken en naar een andere locatie gaan. Maar ik vond dat die ramen die op de achtergrond uitbleekten naar effen wit, er cool uit konden zien, dus ben ik gebleven. Het eerste wat ik deed was de bruid uit de schaduw halen. Weet je nog dat we op bladzijde 76 in direct licht aan het fotograferen waren en dat we toen ons onderwerp met de zon in de rug plaatsten om vervolgens de foto met behulp van belichtingscompensatie opzettelijk flink over te belichten? En wat gebeurt er als je dat doet? De achtergrond wordt een stuk lichter (waardoor die ramen misschien wel effen wit worden, toch?). En je onderwerp wordt een stuk lichter, komt uit de schaduw tevoorschijn en wordt prachtig verlicht. Hoeveel moest ik mijn belichtingscompensatie verhogen om deze glorieuze high-key uitgebleekte uitstraling te krijgen? Bijna 3 volledige stops (oeps!). Nou ja, 2,7 om precies te zijn. Hierdoor werd mijn sluitertijd 1/30 seconde, dus moest ik de camera heel stil houden. Dat deed ik. Hoera voor mij.
Nabewerking
De nabewerking was verrassend eenvoudig nu alles zo licht was. Eerst moest ik alle kleurzwemen op haar bruidsjurk verwijderen. Ik nam in Lightroom het Aanpassingspenseel en sleepte de schuifregelaar Verzadiging bijna helemaal naar nul (maar niet helemaal, want dan zou ik grijs schilderen) en schilderde over haar jurk. Toen ik dat deed, verdwenen de kleurzwemen en bleef er een witte jurk over. Hoppa! Toen maakte ik ook haar huid minder verzadigd (zie bladzijde 135). Tot slot nam ik opnieuw het Aanpassingspenseel, verhoogde ik Hooglichten behoorlijk en schilderde over de ramen om ze volledig uit te bleken, zodat je er geen details van buiten meer in kon zien.
Scott Kelby schreef een prachtig boek over het maken van portretten: Portretfotografie bij natuurlijk licht. Kelby laat je in dit boek zien hoe je prachtige portretten bij natuurlijke licht kunt fotograferen en bewerken. Kelby laat al zijn geheimen en beproefde technieken zien. Hij bespreekt alles: van essentiële uitrusting en camera-instellingen tot de technieken die je nodig hebt om indrukwekkende portretfoto’s te maken. Van vensterlicht tot het temmen van hard, direct licht buiten, van de tools en accessoires die je nodig hebt om prachtige portretten in elke lichtomstandigheid vast te leggen. In dit voorproefje uit het boek vertelt hij over het verschil tussen een middelmatig en een onvergetelijk portret. Alle posts op dit blog over en van Scott Kelby vind je HIER. Naast deze tip over het maken van een binnenportret met tegenlicht zijn er nog twee andere voorproefjes uit het boek op dit blog te vinden. Die vind je HIER en HIER.

Scott Kelby is de bestverkopende auteur ter wereld van boeken over fotografische technieken. Hij is tevens hoofdredacteur en uitgever van het tijdschrift Lightroom Magazine, producer van LightroomKillerTips.com, hoofdredacteur en uitgever van het tijdschrift Photoshop User en presentator van de invloedrijke wekelijkse live-talkshow over fotografie The Grid. Scott is ook algemeen directeur van KelbyOne.com en geeft over de hele wereld workshops over fotografie en Lightroom. Hij is bekroond auteur van meer dan 90 boeken, waaronder Photoshop voor Lightroom-gebruikers, de reeks Scott Kelby over digitale fotografie; Het grote flitserboek en Het Adobe Photoshop Lightroom Classic boek voor digitale fotografen. Al zijn boeken vind je HIER.