portretfotografie Scott Kelby portretlens

Scott Kelby, portretfotografie bij natuurlijk licht: portretrecept-2

Deze maand verscheen van Scott Kelby, Portretfotografie bij natuurlijk licht. Kelby laat je in dit boek zien hoe je prachtige portretten bij natuurlijke licht kunt fotograferen en bewerken. Kelby laat al zijn geheimen en beproefde technieken zien. Hij bespreekt alles: van essentiële uitrusting en camera-instellingen tot de technieken die je nodig hebt om indrukwekkende portretfoto’s te maken. Van vensterlicht tot het temmen van hard, direct licht buiten, van de tools en accessoires die je nodig hebt om prachtige portretten in elke lichtomstandigheid vast te leggen. Het boek eindigt met 15 ‘portretrecepten’ waarin Kelby telkens uitlegt hoe hij een specifiek probleem met licht bij het maken van een portret heeft opgelost. Dit 2de voorproefje uit het boek laat zien hoe hij een klassiek vensterlichtportret heeft geschoten met licht opzij en van boven vanuit een raam. (Het 1ste voorproefje uit het boek lees je HIER, het 3de HIER.)

Achter de schermen: Klassiek vensterlichtportretvensterlichtportret

ACHTER DE SCHERMEN: Hier bevindt ons onderwerp zich in een oud pakhuis. Door de ramen erboven valt licht binnen. Zoals je ziet, sta ik evenwijdig aan de ramen en is haar blik daar niet op gericht. We laten het vensterlicht ons onderwerp van opzij verlichten.

CAMERA-INSTELLINGEN: Voor de uiteindelijke foto op de volgende bladzijde fotografeerde ik met een 70–200mm f/2.8-lens op f/2.8, uitgezoomd tot 70 mm. Mijn ISO-waarde is ingesteld op 1000. Dat is hoger dan normaal, maar ik fotografeer met een camera die bij dergelijke hoge ISO-waarden zo weinig ruis oplevert (het is een Canon 1Dx, voor het geval je daar benieuwd naar bent) dat ik me geen zorgen maak als ik die een beetje hoger maak. Waarom moest ik trouwens zo’n groot diafragma en hoge ISO-waarde gebruiken? We komen daar zo dadelijk op terug. Ik fotografeerde in de modus diafragmavoorkeuze en bij f/2.8 en ISO 1000 bepaalde mijn camera voor een juiste belichting de sluitertijd op 1/50 seconde. Dat is een ontzettend lange sluitertijd om uit de hand te fotograferen.

Hoewel mijn lens ingebouwde beeldstabilisatie heeft en de camera zonder problemen zou moeten kunnen stabiliseren, fotografeer ik liever gewoon met een kortere sluitertijd, zoals 1/125 seconde of korter. Hoe kom ik daaraan? Nou, mijn diafragma kan niet groter dan f/2.8. De enige manier om dat voor elkaar te krijgen zou dus zijn om mijn ISOwaarde nog verder te verhogen. Ik had gemakkelijk tot ISO 1600 kunnen gaan. Dan zou ik waarschijnlijk mijn sluitertijd voldoende kunnen verkorten tot een snelheid waarbij ik me comfortabel zou hebben gevoeld. Ik heb nog steeds scherpe foto’s, maar ik heb er ook uit dezelfde serie die een beetje wazig of gewoon onscherp waren. Dat zou niet gebeurd zijn als ik de ISO-waarde verder had verhoogd.

De uiteindelijke foto

vensterlichtportret

OPMERKINGEN: Als je de foto achter de schermen op de vorige bladzijde bekijkt, zie je hoe ver naar achteren we deze scène met al die reiskoffers hebben opgebouwd. We plaatsten ze ver weg, zodat er door die ramen geen direct hard licht op zou vallen. Als je zo ver van de ramen af bent, maakt dat voor de lichtkwaliteit vanuit die ramen een enorm verschil. Daarachter is het prachtig! Het is zacht, omhullend, prachtig licht, maar het is ook lang niet zo fel als wanneer we veel dichter in de buurt van de ramen zouden zijn. Dat is dus een afweging. Als je zo ver van het raam af gaat dat je dat zachtere, mooiere licht krijgt, zal het daar niet zo heel licht zijn. Je zult dus je ISO-waarde moeten verhogen tot zeg maar ISO 1000 of meer, zodat je een voldoende korte sluitertijd hebt om je foto uit de hand echt scherp te kunnen krijgen. Als je camera bij hoge ISO-waarden te veel ruis produceert, fotografeer dan gewoon vanaf een statief. Daarmee zou het probleem meteen opgelost zijn.

NABEWERKING: In de nabewerking spelen vier dingen: (1) ik gebruikte het gereedschap Retoucheerpenseel van Photoshop om woorden die op de koffers stonden te verwijderen. Als we tekst in een foto zien, willen we die lezen voordat we naar iets anders kijken, dus moest het allemaal verdwijnen. (2) Sommige koffers zijn te donker geworden en zijn verdwenen in de schaduw. Dus voordat ik naar Photoshop overschakelde, heb ik in Lightroom de schuifregelaar Schaduwen verhoogd en vervolgens het Aanpassingspenseel met verhoogde hoeveelheid Belichting gebruikt om over enkele kisten te schilderen om ze op te halen. (3) Verder heb ik de randen helemaal donker gemaakt en (4) heb ik om het af te maken een filmische kleuraanpassing toegevoegd.

Op de site van Photofacts staat een uitgebreide bespreking van dit nieuwe boek van Scott Kelby, Portretfotografie bij natuurlijk licht. De conclusie van Michelle Peeters: ‘Ik vind het een geweldig boek! Ik dacht dat ik al behoorlijk ervaren was op het gebied van portretfotografie en dat ik de meeste uitdagingen bij natuurlijk licht wel onder de knie had. Ik heb altijd behoorlijk moeten improviseren en heb de meeste uitdagingen altijd wel tot een goed eind weten te brengen, soms met meer geluk dan wijsheid… Heel veel van die uitdagingen kwam ik weer tegen in dit boek. En het viel me op hoe verrassend simpel de oplossing kan zijn. Scott Kelby is zelfs in staat om met behulp van slechts één foto met een pakkende kop een probleem en de oorzaak ervan aan de kaak te stellen.’

Dit nieuwe boek van Scott Kelby is tot en met 27 januari 2020 voor de actieprijs €29,99 euro (€5,- korting) verkrijgbaar bij Van Duuren Media. Meer boeken van Scott Kelby vind je HIER.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.