portretfotografie Scott Kelby

Scott Kelby, portretfotografie bij natuurlijk licht: portretrecept

Eind deze maand verschijnt van Scott Kelby, Portretfotografie bij natuurlijk licht. Kelby laat je in dit boek zien hoe je prachtige portretten bij natuurlijke licht kunt fotograferen en bewerken. Kelby laat al zijn beproefde technieken zien. Hij bespreekt alles: van essentiële uitrusting en camera-instellingen tot de technieken die je nodig hebt om indrukwekkende portretfoto’s te maken. Van vensterlicht tot het temmen van hard, direct licht buiten, van de tools en accessoires die je nodig hebt om prachtige portretten in elke lichtomstandigheid vast te leggen.
Het boek eindigt met 15 ‘portretrecepten’ waarin Kelby telkens uitlegt hoe hij een specifiek probleem met licht bij het maken van een portret heeft opgelost. Dit voorproefje uit het boek laat zien hoe hij een binnenportret heeft geschoten met tegenlicht vanuit een raam. Scott Kelby, Portretfotografie bij natuurlijk licht is tot en met 27 januari 2020 te bestellen voor de actieprijs van €29,99 (€5,- korting!).

Binnenportret met tegenlicht vanuit het raam

portretfotografie van Scott Kelby

ACHTER DE SCHERMEN: Hier ligt ons onderwerp op een grote leren bank voor een grote erker met ramen. Ze bevindt zich volledig in tegenlicht en haar gezicht is hoofdzakelijk in de schaduw, zoals te zien is in de inzet. Trouwens, als je naar de foto in de inzet kijkt, kun je zien dat haar gezicht om de een of andere reden een beetje onscherp is. Haar hand daarentegen is vlijmscherp. Ik weet niet wat me bezielde. Bovendien heeft ze een groenachtige tint. Alles is slecht. Bekijk op de grote foto ook eens haar jurk. Je ziet allemaal rare kleurzwemen die we krijgen van het licht dat op allerlei verschillende plekken in de kamer wordt weerkaatst.

CAMERA-INSTELLINGEN: De uiteindelijke foto op de volgende bladzijde heb ik gemaakt met een 85mm f/1.2-lens op f/2.8. Ik was in dit geval niet op zoek naar een dromerige wazige achtergrond, maar als ik veel dichterbij was gekomen zou ik zelfs bij f/2.8 een dergelijke achtergrond hebben gehad. Ik probeerde de volledige lengte van haar pose vast te leggen, met genoeg van haar jurk in beeld om te zien dat het om een bruid ging. Het is een soort omgevingsportret zonder dat het een groothoekopname werd. Mijn ISO-waarde was 320 en ik fotografeerde in de modus diafragmavoorkeuze. Mijn camera koos voor mij een sluitertijd van 1/160 seconde, maar die instellingen zorgden voor de vreselijke belichting die je in de inzet ziet (de ‘belabberde foto’). Het gekke is dat er niet veel voor nodig is om van de belabberde foto tot de foto op de volgende bladzijde te komen. Een kleine verandering van een camera-instelling, een beetje verwijdering van kleurzweem in Lightroom en een paar andere kleine aanpassingen en we zijn er.

Advertentie

Portretfotografie van Scott Kelby

De uiteindelijke foto

portretfotografie van Scott Kelby

OPMERKINGEN: Toen ik een testopname maakte en de ‘belabberde foto’ op de achterkant van mijn camera verscheen, wilde ik alles inpakken en naar een andere locatie gaan. Maar ik vond dat die ramen die op de achtergrond uitbleekten naar effen wit, er cool uit konden zien, dus ben ik gebleven. Het eerste wat ik deed was de bruid uit de schaduw halen. Weet je nog dat we op bladzijde 76 in direct licht aan het fotograferen waren en dat we toen ons onderwerp met de zon in de rug plaatsten om vervolgens de foto met behulp van belichtingscompensatie opzettelijk flink over te belichten? En wat gebeurt er als je dat doet? De achtergrond wordt een stuk lichter (waardoor die ramen misschien wel effen wit worden, toch?). En je onderwerp wordt een stuk lichter, komt uit de schaduw tevoorschijn en wordt prachtig verlicht. Hoeveel moest ik mijn belichtingscompensatie verhogen om deze glorieuze high-key uitgebleekte uitstraling te krijgen? Bijna 3 volledige stops (oeps!). Nou ja, 2,7 om precies te zijn. Hierdoor werd mijn sluitertijd 1/30 seconde, dus moest ik de camera heel stil houden. Dat deed ik. Hoera voor mij.

NABEWERKING: De nabewerking was verrassend eenvoudig nu alles zo licht was. Eerst moest ik alle kleurzwemen op haar bruidsjurk verwijderen. Ik nam in Lightroom het Aanpassingspenseel en sleepte de schuifregelaar Verzadiging bijna helemaal naar nul (maar niet helemaal, want dan zou ik grijs schilderen) en schilderde over haar jurk. Toen ik dat deed, verdwenen de kleurzwemen en bleef er een witte jurk over. Hoppa! Toen maakte ik ook haar huid minder verzadigd (zie bladzijde 135). Tot slot nam ik opnieuw het Aanpassingspenseel, verhoogde ik Hooglichten behoorlijk en schilderde over de ramen om ze volledig uit te bleken, zodat je er geen details van buiten meer in kon zien.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.