9 praktijklessen voor InDesign, Photoshop en Illustrator

9 praktijklessen voor InDesign, Photoshop en Illustrator

Als je de Help-functie van Photoshop, Illustrator of InDesign helemaal hebt doorgenomen, betekent dat nog niet dat je met die applicaties kunt werken. Om écht iets te kunnen maken met die drie applicaties, heb je het boek ‘Negen praktijklessen in InDesign, Photoshop en Illustrator‘ nodig. Het is niet het zoveelste boek waarin wordt uitgelegd hoe het pengereedschap van Illustrator werkt. De auteur van het boek, Rudi Spitzers, gaat ervan uit dat je dat pengereedschap al beheerst. Hij schreef het boek voor de beginnende gevorderde. Het boek laat aan de hand van 9 praktijklessen voor InDesign, Photoshop en Illustrator zien hoe je er échte producties mee kunt maken. Grafisch ontwerp is de rode draad van het boek. Rudi geeft al ruim dertig jaar les bij bedrijven, variërend van drukkerijen, ontwerpstudio’s en communicatieafdelingen tot scheepsbouwers, ziekenhuizen en IKEA. We spraken met Rudi over zijn boek en vroegen hem onder andere wie die beginnende gevorderden zijn voor wie hij het boek heeft geschreven…

Wat moet die beginnende gevorderde voor basiskennis hebben?

Rudi Spitzers: ‘Ik leg de basistechnieken voor het werken met een computer niet uit. Ik ga mensen niet uitleggen hoe ze moeten inzoomen en uitzoomen, ik begin op een bepaald instapniveau. Mijn cursisten zijn zo’n beetje de doelgroep. Mensen die bij mij een basiscursus InDesign hebben gedaan hadden de behoefte om een volgende stap te zetten. Met die negen lessen over Photoshop, Illustrator en InDesign kun je dat doen. Als je al kennis gemaakt hebt met de verschillende applicaties, misschien met een beginnerscursus, misschien door zelfstudie via het web, kun je met dit boek aan de gang. Op die mensen heb ik me met dit boek gericht en die noem ik de beginnende gevorderde.’

Negen ‘cases’ uit de praktijk

‘Ik kan me voorstellen dat je zegt: wie heeft de basiskennis van alle drie de applicaties? Wat voor basiskennis van Illustrator heb je bijvoorbeeld nodig? Ik kom veel bij bedrijven voor trainingen. Een bedrijf krijgt dan bijvoorbeeld een logo aangeleverd in Illustrator. Die ontwerpers willen niet alles weten over Illustrator, maar die moeten wel dat logo goed kunnen verwerken. Je hoeft het niet per se zelf te kunnen maken, maar je moet weten hoe je het kunt gebruiken in InDesign of Photoshop, of hoe je het goed kunt laten zeefdrukken of uitvoeren op een snijplotter. Ik beschrijf in mijn boek praktijksituaties, daarom noem ik die negen lessen in het boek ook praktijklessen. Voor het boek boek maakte ik negen ‘cases’ die je in de praktijk veel tegenkomt.’ 

‘Ik krijg vaak de vraag: waarom maakt Adobe niet één applicatie waarmee je alles kunt maken? Adobe vindt dat ze die al hebben: Creative Cloud. Dát is de gereedschapskist waarmee je alles kunt maken. Illustrator en Photoshop zijn een soort toeleveranciers voor InDesign. InDesign is de spin in het web, dat is de applicatie die de grafische productie levert. Photoshop is het beeldbewerkingsdeel dat je moet gebruiken als een foto niet voldoet in de opmaak. Illustrator vult alles aan wat InDesign niet kan, bijvoorbeeld het bewerken van zo’n logo, maar ook het bewerken van tekst van koppen, waar InDesign niet zo heel sterk in is.’

In de Affinity Suite schakel je zo ongemerkt over van de ene applicatie naar de andere, alsof je in één applicatie blijft…

RS: ‘Affinity heeft Adobe het werk laten doen. Adobe heeft laten zien wat je in Photoshop, Illustrator en InDesign nodig hebt. Daar hebben ze bij Affinity heel goed naar gekeken. En ze zagen dat mensen zich ergerden aan de abonnementsvorm van Creative Cloud. Heel goed gedaan die Affinity-applicaties, maar ik blijf toch meer een Adobe-adept, ik zal niet zo gauw overstappen.’

Rudi Spitzers.

Gevaarlijk: pagina’s verplaatsen of weggooien in InDesign

Je schrijft in het boek over InDesign: Het weggooien of verplaatsen van pagina’s kan een riskante handeling zijn, want je gooit snel de verkeerde pagina’s in de prullenmand. Kom je daar te laat achter dan kan deze fout een hoop extra werk opleveren. Leg eens uit…

RS: ‘Het herstellen van weggegooide pagina’s is een heel vervelende klus. De problemen bij het verplaatsen of weggooien van pagina’s spelen al heel lang. Ook Quark XPress had die al. Als je daar een verkeerde pagina weggooide, kon je dat in die tijd niet meer herstellen. Je moet in InDesign weten hoe je het verwijderen van pagina’s moet aanpakken. Ik zie vaak bij mijn lessen dat iemand bijvoorbeeld pagina 6, 8, 9 en 10 wil verwijderen en dan eerst 6 weggooit en dan niet doorheeft dat alle pagina’s zijn doorgeschoven, waarbij pagina 8 pagina 7 is geworden, pagina 9 pagina 8 enzovoort. Als je daar dan te laat achterkomt is het heel moeilijk om het allemaal goed terug te zetten. Command-z is vaak al te laat. Voordat je dit soort dingen gaat doen, is het verstandig om eerst een back-up van je bestand te maken. Je ziet ook vaak dat mensen in InDesign pagina’s gaan verslepen, dat is ook niet de manier. Pagina 6 verslepen tussen 72 en 73, kan niet in een keer. Je struikelt bijvoorbeeld met de muis, je zet de pagina midden in een spread, kortom, je moet voorzichtig zijn met dat soort handelingen.’

In het begin van het boek, vertel je hoe je werkruimtes van de drie applicaties moet inrichten, omdat een goed ingerichte werkruimte je heel veel muisklikken kan schelen… 

RS: ‘Je moet zorgen dat de gereedschappen klaarstaan voor de werkzaamheden die je wilt gaan doen. Als je bij elke nieuwe opdracht je paletten opnieuw moet gaan verzamelen en positioneren, dan pak je het niet goed aan. Ga je interactieve documenten moet maken in InDesign, dan zorg je dat je daar de gereedschappen voor klaar hebt staan. Als je de ene keer alleen op een laptop werkt en de andere keer met een beeldscherm aan die laptop, dan moet je daar een werkruimte voor maken.’

Een voorbeeld van de uitleg van een essentiële techniek in InDesign: werken met lagen.

‘Eigenlijk moet je ook bij elke muisklik nadenken of die muisklik wel nodig is. Ik liet vroeger bij mijn trainingen Illustrator een logo namaken en dan ging het erom wie het logo in de minste muisklikken kon namaken. Sommige mensen hadden twee keer zoveel muisklikken nodig als degene die het logo in de minste muisklikken kon namaken. Minder muisklikken zorgt voor minder vermoeidheid in je arm en je hand. En als je ergens RSI van krijgt, is het wel van al die kleine bewegingen bij het retoucheren in Photoshop. Het is dus van belang dat je economisch met dat soort muisbewegingen en muisklikken omgaat. Daarom is het maken van economisch ingerichte werkruimten van belang.’ 

Illustrator: de meedogenloze applicatie

Je noemt Illustrator in het boek een meedogenloze applicatie. Heb je daar een voorbeeld van?

RS: ‘Nou en of! Er zit een functie in Illustrator, waarvan ik vind dat het onbegrijpelijk is dat die standaard aanstaat: Vormwidgets. Die functie kan je werk heel erg dwars zitten. Vormwidgets wordt alleen maar aangeboden wanneer je de regelbalk in beeld hebt en in de standaard werkruimte die Adobe aanbiedt wordt die functie niet getoond. Die functie zorgt ervoor dat je objecten niet precies naast elkaar kunt zetten gebaseerd op het ankerpunt, je kunt daardoor ankerpunten niet op elkaar zetten. Als je twee objecten precies op elkaar wilt zetten staat Illustrator dat niet toe. Pas als je een knopje bij de Vormwidgets uitzet kun je twee ankerpunten op elkaar zetten. Het is onbegrijpelijk dat die functie alleen getoond wordt in de regelbalk. Het staat nergens in de Voorkeuren, bovendien krijg je het alleen te zien in de regelbalk als er een vorm geselecteerd staat en het gereedschap nog geselecteerd staat. Dat is echt een voorbeeld van het meedogenloze karakter van Illustrator. Illustrator laat je dingen doen die niet werken zonder ergens een waarschuwing voor te geven.’

Je schrijft in je boek dat je een database moet aanleggen van weinig gebruikte trucs voor bepaalde effecten in Photoshop. Heb jij zo’n database?

RS: ‘Zeker heb ik die: een database met trucs waarvan ik denk dat ik die ooit nog ergens voor kan gebruiken. Bijvoorbeeld het maken van letters van roest. Dat is iets zo specifiek, die truc heb misschien maar één keer nodig in je carrière. Die trucs heb ik verzameld uit boeken, via YouTube enzovoort. Daar maak ik dan een eigen tutorial voor of een Photoshopbestand met allerlei post-its-notes in de lagen zodat ik kan onthouden hoe een en ander precies werkt. Het is onmogelijk om alles te onthouden wat je met Photoshop kunt doen. Het gaat erom dat je moet weten waar je een bepaalde truc kunt vinden. Je moet je tijd besteden aan essentiële technieken! Die technieken leg ik uit in het boek. Bijvoorbeeld het werken met Slimme objecten, het werken met Stijlen in InDesign en het werken met het Vormgevingspallet in Illustrator. Dáár moet je je aandacht aan besteden, voor de rest moet je weten waar je die speciale trucs moet vinden. Bijvoorbeeld in je eigen database!’

Haren vrijstaand maken

Volgens mij beweert Adobe al jaren dat je met één klik haren vrijstaand kan maken, maar het blijft een klus. Je legt het niet voor niets uit in je boek. AI helpt daar tegenwoordig goed bij…

RS: ‘De AI-mogelijkheden in Photoshop zijn ongelooflijk! Ik heb in de loop van de tijd allemaal technieken geleerd voor het vrijstaand maken van haar. Ik kan dat heel goed met bijvoorbeeld Channelmasking in Photoshop. Dat werkt fantastisch, maar je bent er wel een half uurtje mee zoet. Maar nu, met Onderwerpselectie in combinatie met die defringe-functie, kun je dat in drie, vier muisklikken bijna zo goed. Misschien dat mijn techniek ietsje beter is, maar is ietsje beter dat half uur extra werk waard geweest?’ 

Een voor beeld uit het boek over vrijstaandmaken in Photoshop.

Je besteedt in je boek specifiek aandacht aan het feit dat het resultaat van wat je hebt gemaakt nog ergens naartoe moet. Naar een klant, een drukker, echt gericht op de praktijk.

RS: Je wilt niet dat je werk bij een drukker wordt teruggestuurd omdat men er niets mee kan. InDesign kan je helpen om je werk goed aan te leveren, met bijvoorbeeld de functie Preflight. Je moet weten wat een drukker bedoelt met de maximale inktopbouw of afloop van je pagina’s, anders krijg je je werk telkens teruggestuurd met de vraag of je een en ander wilt aanpassen. Als je weet dat je bestand goed bruikbaar is voor je klant, geeft dat ook rust tijdens de creatie.’

Nog een ding. In een van je lessen ga je in Illustrator iets voor Instagram maken en daar gebruik je sjablonen voor. Kan dat voor een deel inmiddels niet handiger in Adobe Express? 

RS: ‘Zeker, zeker. Maar ik heb Adobe Express er niet bijgehaald omdat tijdens het schrijven er een nieuwe versie aankwam met veel nieuwe mogelijkheden. Ik wilde met het boek ook binnen Photoshop, Illustrator en InDesign blijven. Het boek moet langer meekunnen, het moet niet afhankelijk zijn van wéér een nieuwe versie van de drie applicaties. Ik heb geprobeerd de belangrijkste techniek van de applicaties uit te leggen. Daarmee kun je jezelf ontwikkelen, dat vond ik belangrijker dan het uitleggen van de meest up-to-date functies.’

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.