succesvol adverteren op social media

Succesvol adverteren op social media

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Succesvol adverteren op social media betekent – dat is tenminste het doel – een uiteindelijke stijging van omzet of desnoods bekendheid. Maar wat is een (goede) socialemediacampagne precies? Dat lees je in dit artikel, in mijn boek Handboek Social Media Marketing, 4e editie ga ik er vanzelfsprekend veel dieper op in!

Een socialemediacampagne bestaat uit een mix van verschillende soorten van doelgerichte content en advertenties, aangeboden op de relevante platforms. In dit hoofdstuk vindt u een overzicht van de middelen voor socialemediamarketing gekoppeld aan de doelen van de campagne.

Bouwstenen voor succes

Een sociale onderneming, een goede analyse en bewustwording van wie nu onze persona is, een socialemediastrategie, doelen en de mate van likeability en betrokkenheid zijn bouwstenen voor een succesvolle campagne. Zij vormen het ultieme vertrekpunt voor een passende socialemediacampagne. De uiteindelijke uitvoerbare campagnes zullen invulling moeten geven aan de gestelde doelen van onze socialemediamarketing. Als er rekening wordt gehouden met de juiste randvoorwaarden – zoals die van een sociale onderneming – dan zal dit succes gaan opleveren in de uitvoering van de socialemediastrategie.

succesvol adverteren op social media
De socialemediacampagne

Vormen en middelen

Om doelgericht een socialemediacampagne te kunnen voeren is er kennis nodig van de verschillende vormen en middelen. Met die kennis kan een doordachte en gekoppelde socialemediamix worden samengesteld. Kijkend naar de doelen die de vormen en middelen dienen aan te sturen, hebben wij in hoofdstuk drie deze hoofddoelen gezien:

  • De doelgerichte inzet van middelen voor service en klantondersteuning (social care) en het opwekken van meer interactie op de kanalen en netwerken om ook de betrokkenheid te versterken jegens de afzender. effectief beeldmateriaal Hoofdstuk vijf
  • Het doelgericht inzetten voor meer zichtbaarheid, bewustzijn, exposure en betrokkenheid. Denk aan de inzet van livevideo op Instagram of het delen van visuele belevingen op kanalen van Pinterest en de pagina’s van Facebook, met als doel de content (viraal) te laten verspreiden. Door het interactieve karakter van sociale media gaat bekendheid bij doelgerichte inzet al snel over in betrokkenheid als de campagne reacties opwekt. Virale verspreiding, zoals met een pakkende, humoristische video op TikTok, zorgt hierbij voor meer organisch bereik (exposure) en ook betrokkenheid.
  • Een meerwaardepropositie, zoals de inzet van een eigen platform – zoals een inspiratieplatform – waar ideeën, inzichten en andere user-generated bijdragen bij elkaar worden gezet. Denk ook aan een nieuwsplatform voor een bepaalde lezersgroep of een bemiddelingsplatform, zoals Airbnb of Uber, waar men de ervaringen met taxichauffeurs kan delen, de info kan delen met vrienden, net als locatie en tips voor de betere restaurants in de omgeving.
  • Het doelmatig verzamelen van leads, zoals met de inzet van whitepapers via een webinar op LinkedIn of advertenties op Instagram en Facebook. De digitale directe verkoop (sociaal verkopen) van inspirerende producten die relevant in de tijdlijn zijn verschenen bij de beoogde doelgroep, kan ook via bijvoorbeeld Instagram of de kassa op Pinterest.

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

De vierde editie van dit alom gerenommeerde standaardwerk is weer volledig actueel, inclusief online toetssysteem! 

Het vernieuwde vierde deel van het succesvolle Handboek Social Media Marketing helpt de lezer/gebruiker een planmatige strategie voor sociale media te ontwikkelen. Daarbij helpt het inzicht te krijgen in de succesfactoren van de moderne socialemediamarketingmix met middelen als TikTok-virals, stories, reels & shorts en LinkedIn-community’s. Naast de focus op de organisatietransitie naar een sociale onderneming, de praktische cases, relevante onderzoeken en professionele inzichten van aansprekende experts, biedt het cross-mediale, uitgebreide boek een aanvullend platform met extra digitaal materiaal. Bovendien kent deze vierde editie een online toetssysteem om de eigen kennis eenvoudig te toetsen. 

Het complete handboek inspireert en helpt met de gerichte inzet van sociaal verkopen, de transitie naar een sociaal merk en sociale onderneming plus het opstellen van een resultaatgericht socialemediaplan. Het leer- en managementboek is tot stand gekomen met medewerking van onder anderen Steven van Belleghem, Hans Molenaar, Egbert Jan van Bel, Mischa Koster, Bas Hoogland, Herman Couwenbergh, Brian Solis en vele anderen. Het bevat bovendien inspirerende expertcases.

Een gedachte over “Succesvol adverteren op social media”

  1. Dit is een zeer informatief artikel. Het hier besproken punt Bouwstenen voor succes, een zeer belangrijk onderdeel van deze discussie.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.