Socialemediamarketing is een mix van engagementmarketing en contentmarketing. Zegt je dat niks, lees dan vooral verder! En ook in mijn Handboek Social Media Marketing, 4e editie duik ik er dieper op in.
Socialemediamarketing is een mix van andere moderne vormen van marketing, het heeft veel raakvlakken met deze leergebieden:
- engagementmarketing;
- contentmarketing.
Een uitleg van engagementmarketing door Brian Solis: “Engagement marketing, sometimes called experiential marketing, event marketing or participation marketing, is a marketing strategy that directly engages consumers and invites and encourages consumers to participate in the evolution of a brand. Engagement marketers believe that consumers should be actively involved in the production and co-creation of marketing programs, developing a relationship with the brand.”
Crowd
Engagementmarketing draait om het betrekken van de brede massa, de crowd, op het kanaal bij het merk, product, de community en de organisatie. Deze leer is bezig met de likeability en waardering voor de gedeelde content en de afzender. Het draait om impactvolle interacties. Amerikaans marketingbureau Marketo legt het uit als: “Engagement marketing is about creating meaningful interactions with people, based on who they are and what they do, continuously over time.”

Het is van belang om uw (socialemedia)content zo veel mogelijk af te stemmen op het interesseniveau van de individuele (potentiële) klant, de groep, community en wellicht wel het gehele socialemedianetwerk. Dit verklaart tevens de link met contentmarketing. De uiteindelijke mix van content, channels (kanalen) en doelgroep moet optimaal worden afgestemd op elkaar en in de juiste fase van de klantreis worden gebracht. De klantreis of de customer journey is het pad dat een consument aflegt om tot een bepaalde productkeuze te komen en te kopen en/of te gebruiken.
Ook contentmarketing zet content in op de juiste kanalen om te bereiken, te boeien en te binden. Om van een volger of lid een prospect, gebruiker of klant te maken mixen deze vormen van moderne marketing. Meer over engagementmarketing, likeability, de klantreis en contentmarketing leest u verderop in het boek. Hoofdstuk een
Het brede socialemedialandschap
Naast de community’s, die aan de basis hebben gestaan van professionele socialemediamarketing in de jaren negentig, kunnen wij stellen dat de gerichte inzet van sociale media het medialandschap op zijn kop heeft gezet. Samen met de groei van het aantal gebruikers van sociale media, waarbij wereldwijd circa vijftig procent van de populatie inmiddels een profiel heeft, wordt sociale media vooral doelgericht ingezet. Het socialemedialandschap is illustratief in kaart gebracht door de al eerder aangehaalde Brian Solis. De inzet van de middelen binnen het gehele socialemedialandschap voldoet aan vier hoofdfuncties:
- Listen, het inzetten van sociale media om te luisteren naar bijvoorbeeld gebruikers.
- Co-creatie, zoals het samen iets bouwen of verbeteren via bijvoorbeeld een forum.
- Learn, zoals het leren van klantervaringen in een community of een expertplatform.
- Engage, zoals de interactie en betrokkenheid op socialemedianetwerken.
Handboek Social Media Marketing, 4e editie
De vierde editie van dit alom gerenommeerde standaardwerk is weer volledig actueel, inclusief online toetssysteem!
Het vernieuwde vierde deel van het succesvolle Handboek Social Media Marketing helpt de lezer/gebruiker een planmatige strategie voor sociale media te ontwikkelen. Daarbij helpt het inzicht te krijgen in de succesfactoren van de moderne socialemediamarketingmix met middelen als TikTok-virals, stories, reels & shorts en LinkedIn-community’s. Naast de focus op de organisatietransitie naar een sociale onderneming, de praktische cases, relevante onderzoeken en professionele inzichten van aansprekende experts, biedt het cross-mediale, uitgebreide boek een aanvullend platform met extra digitaal materiaal. Bovendien kent deze vierde editie een online toetssysteem om de eigen kennis eenvoudig te toetsen.
Het complete handboek inspireert en helpt met de gerichte inzet van sociaal verkopen, de transitie naar een sociaal merk en sociale onderneming plus het opstellen van een resultaatgericht socialemediaplan. Het leer- en managementboek is tot stand gekomen met medewerking van onder anderen Steven van Belleghem, Hans Molenaar, Egbert Jan van Bel, Mischa Koster, Bas Hoogland, Herman Couwenbergh, Brian Solis en vele anderen. Het bevat bovendien inspirerende expertcases.
Dit handboek:
- werkt stapsgewijs toe naar een resultaatgericht marketingplan voor sociale media;
- bevat uitgebreide extra’s over sociale beïnvloeding, het sociale merk en betrokkenheid;
- bevat een gekoppeld online platform met extra digitaal materiaal en een online toetssysteem.