engagementmarketing en contentmarketing

Engagementmarketing en contentmarketing

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Socialemediamarketing is een mix van engagementmarketing en contentmarketing. Zegt je dat niks, lees dan vooral verder! En ook in mijn Handboek Social Media Marketing, 4e editie duik ik er dieper op in.

Socialemediamarketing is een mix van andere moderne vormen van marketing, het heeft veel raakvlakken met deze leergebieden:

  • engagementmarketing;
  • contentmarketing.

Een uitleg van engagementmarketing door Brian Solis: “Engagement marketing, sometimes called experiential marketing, event marketing or participation marketing, is a marketing strategy that directly engages consumers and invites and encourages consumers to participate in the evolution of a brand. Engagement marketers believe that consumers should be actively involved in the production and co-creation of marketing programs, developing a relationship with the brand.

Crowd

Engagementmarketing draait om het betrekken van de brede massa, de crowd, op het kanaal bij het merk, product, de community en de organisatie. Deze leer is bezig met de likeability en waardering voor de gedeelde content en de afzender. Het draait om impactvolle interacties. Amerikaans marketingbureau Marketo legt het uit als: “Engagement marketing is about creating meaningful interactions with people, based on who they are and what they do, continuously over time.

engagementmarketing en contentmarketing
Overlap met andere marketingvormen

Het is van belang om uw (socialemedia)content zo veel mogelijk af te stemmen op het interesseniveau van de individuele (potentiële) klant, de groep, community en wellicht wel het gehele socialemedianetwerk. Dit verklaart tevens de link met contentmarketing. De uiteindelijke mix van content, channels (kanalen) en doelgroep moet optimaal worden afgestemd op elkaar en in de juiste fase van de klantreis worden gebracht. De klantreis of de customer journey is het pad dat een consument aflegt om tot een bepaalde productkeuze te komen en te kopen en/of te gebruiken.

Ook contentmarketing zet content in op de juiste kanalen om te bereiken, te boeien en te binden. Om van een volger of lid een prospect, gebruiker of klant te maken mixen deze vormen van moderne marketing. Meer over engagementmarketing, likeability, de klantreis en contentmarketing leest u verderop in het boek. Hoofdstuk een

Het brede socialemedialandschap

Naast de community’s, die aan de basis hebben gestaan van professionele socialemediamarketing in de jaren negentig, kunnen wij stellen dat de gerichte inzet van sociale media het medialandschap op zijn kop heeft gezet. Samen met de groei van het aantal gebruikers van sociale media, waarbij wereldwijd circa vijftig procent van de populatie inmiddels een profiel heeft, wordt sociale media vooral doelgericht ingezet. Het socialemedialandschap is illustratief in kaart gebracht door de al eerder aangehaalde Brian Solis. De inzet van de middelen binnen het gehele socialemedialandschap voldoet aan vier hoofdfuncties:

  1. Listen, het inzetten van sociale media om te luisteren naar bijvoorbeeld gebruikers.
  2. Co-creatie, zoals het samen iets bouwen of verbeteren via bijvoorbeeld een forum.
  3. Learn, zoals het leren van klantervaringen in een community of een expertplatform.
  4. Engage, zoals de interactie en betrokkenheid op socialemedianetwerken.

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

De vierde editie van dit alom gerenommeerde standaardwerk is weer volledig actueel, inclusief online toetssysteem! 

Het vernieuwde vierde deel van het succesvolle Handboek Social Media Marketing helpt de lezer/gebruiker een planmatige strategie voor sociale media te ontwikkelen. Daarbij helpt het inzicht te krijgen in de succesfactoren van de moderne socialemediamarketingmix met middelen als TikTok-virals, stories, reels & shorts en LinkedIn-community’s. Naast de focus op de organisatietransitie naar een sociale onderneming, de praktische cases, relevante onderzoeken en professionele inzichten van aansprekende experts, biedt het cross-mediale, uitgebreide boek een aanvullend platform met extra digitaal materiaal. Bovendien kent deze vierde editie een online toetssysteem om de eigen kennis eenvoudig te toetsen. 

Het complete handboek inspireert en helpt met de gerichte inzet van sociaal verkopen, de transitie naar een sociaal merk en sociale onderneming plus het opstellen van een resultaatgericht socialemediaplan. Het leer- en managementboek is tot stand gekomen met medewerking van onder anderen Steven van Belleghem, Hans Molenaar, Egbert Jan van Bel, Mischa Koster, Bas Hoogland, Herman Couwenbergh, Brian Solis en vele anderen. Het bevat bovendien inspirerende expertcases. 

Dit handboek:

  • werkt stapsgewijs toe naar een resultaatgericht marketingplan voor sociale media;
  • bevat uitgebreide extra’s over sociale beïnvloeding, het sociale merk en betrokkenheid;
  • bevat een gekoppeld online platform met extra digitaal materiaal en een online toetssysteem.

  • Spotify en privacy

    Spotify en privacy: check je settings

    Spotify is zonder enige twijfel een alleraardigste manier om muziek te consumeren. Maar Spotify en privacy gaan niet vanzelfsprekend hand in hand. Spotify was de eerste muziekstreamingdienst die ongelimiteerd luisteren naar muziek al in 2006 op de kaart zette. En al snel een revolutie in muziekland veroorzaakte. En dat was precies op tijd, want de…

    Lees hier verder…

  • fake nieuws

    Fake nieuws, pas er meer dan ooit voor op

    Het zijn absolute hoogtijdagen voor complotdenkers en andere gekkies op social media. Leer ze herkennen en negeer hun geposte fake nieuws nonsens. De complotdenkers zijn momenteel volledig op gang gekomen. Nog nooit eerder in de geschiedenis was het zo makkelijk voor hen om hun waanbeelden, achterdocht en haat te verspreiden. Ja, Facebook filtert fake nieuws.…

    Lees hier verder…

  • Kinderen kunnen makkelijke slachtoffers worden op social media (bron afbelding: https://www.flickr.com/photos/gabenl/3438507744)

    Veilig gebruik van social media

    Steeds weer maken vieze (meestal) mannetjes misbruik van social media. Om kinderen te lokken of om mededaders te helpen content te vinden. Half februari was het weer eens raak. Pedofielen maakten op slinkse wijze gebruik van de reactiemogelijkheden bij video’s met kinderen. Ze wezen elkaar via onschuldig (maar wel wat vreemd) ogende comments op kinderen…

    Lees hier verder…

  • Het boek Vind ik leuk! - Facebookmarketing: de leukste en makkelijkste manier om klanten te krijgen eens, Auteur: Anne Raaymakers

    Facebook en je bedrijf

    Facebook staat natuurlijk vooral bekend als een medium bedoeld voor privépersonen. Toch kunnen ook bedrijven er een slaatje uit slaan! Niet alleen multinationals kunnen hun voordeel uit Facebook halen. Maar ook als jij toevallig een klein bedrijfje of een eenmanszaak hebt, kan het medium goed van pas komen. Sterker nog: je zou dan wel heel…

    Lees hier verder…

  • Betrouwbaarheid Facebook reden voor vaarwel (Bron afbeelding: (https://www.flickr.com/photos/harcorutgers/6637390653)

    Betrouwbaarheid Facebook reden voor vaarwel

    Steeds meer Nedelanders verlaten Facebook omdat ze weinig vertrouwen meer in de dienst hebben. Met name fake nieuws en onbetrouwbaar nieuws worden als redenen genoemd. Om te stellen dat Facebook aan een vrije val begonnen is qua populariteit is waarschijnlijk (nog) wat te vroeg. Dat het medium een sterk dalende populariteit kent is echter wel…

    Lees hier verder…

  • Zie social media maar als een café, daar zeg je toch ook niet alles tegen iedereen?

    Social media en de neppers

    Social Media als Facebook, twitter en Instagram zijn leuk. Maar ga het vooral nooit als een bron van serieuze berichtgevingen zien. En wantrouw de meeste reacties, zeker van onbekenden. Steeds weer duiken verhalen op van partijen die een andere partij proberen te beïnvloeden. Denk aan het geharrewar rond de Amerikaanse verkiezingen. of – meer recentelijk…

    Lees hier verder…

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.