engagementmarketing en contentmarketing

Engagementmarketing en contentmarketing

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Socialemediamarketing is een mix van engagementmarketing en contentmarketing. Zegt je dat niks, lees dan vooral verder! En ook in mijn Handboek Social Media Marketing, 4e editie duik ik er dieper op in.

Socialemediamarketing is een mix van andere moderne vormen van marketing, het heeft veel raakvlakken met deze leergebieden:

  • engagementmarketing;
  • contentmarketing.

Een uitleg van engagementmarketing door Brian Solis: “Engagement marketing, sometimes called experiential marketing, event marketing or participation marketing, is a marketing strategy that directly engages consumers and invites and encourages consumers to participate in the evolution of a brand. Engagement marketers believe that consumers should be actively involved in the production and co-creation of marketing programs, developing a relationship with the brand.

Crowd

Engagementmarketing draait om het betrekken van de brede massa, de crowd, op het kanaal bij het merk, product, de community en de organisatie. Deze leer is bezig met de likeability en waardering voor de gedeelde content en de afzender. Het draait om impactvolle interacties. Amerikaans marketingbureau Marketo legt het uit als: “Engagement marketing is about creating meaningful interactions with people, based on who they are and what they do, continuously over time.

engagementmarketing en contentmarketing
Overlap met andere marketingvormen

Het is van belang om uw (socialemedia)content zo veel mogelijk af te stemmen op het interesseniveau van de individuele (potentiële) klant, de groep, community en wellicht wel het gehele socialemedianetwerk. Dit verklaart tevens de link met contentmarketing. De uiteindelijke mix van content, channels (kanalen) en doelgroep moet optimaal worden afgestemd op elkaar en in de juiste fase van de klantreis worden gebracht. De klantreis of de customer journey is het pad dat een consument aflegt om tot een bepaalde productkeuze te komen en te kopen en/of te gebruiken.

Ook contentmarketing zet content in op de juiste kanalen om te bereiken, te boeien en te binden. Om van een volger of lid een prospect, gebruiker of klant te maken mixen deze vormen van moderne marketing. Meer over engagementmarketing, likeability, de klantreis en contentmarketing leest u verderop in het boek. Hoofdstuk een

Het brede socialemedialandschap

Naast de community’s, die aan de basis hebben gestaan van professionele socialemediamarketing in de jaren negentig, kunnen wij stellen dat de gerichte inzet van sociale media het medialandschap op zijn kop heeft gezet. Samen met de groei van het aantal gebruikers van sociale media, waarbij wereldwijd circa vijftig procent van de populatie inmiddels een profiel heeft, wordt sociale media vooral doelgericht ingezet. Het socialemedialandschap is illustratief in kaart gebracht door de al eerder aangehaalde Brian Solis. De inzet van de middelen binnen het gehele socialemedialandschap voldoet aan vier hoofdfuncties:

  1. Listen, het inzetten van sociale media om te luisteren naar bijvoorbeeld gebruikers.
  2. Co-creatie, zoals het samen iets bouwen of verbeteren via bijvoorbeeld een forum.
  3. Learn, zoals het leren van klantervaringen in een community of een expertplatform.
  4. Engage, zoals de interactie en betrokkenheid op socialemedianetwerken.

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

De vierde editie van dit alom gerenommeerde standaardwerk is weer volledig actueel, inclusief online toetssysteem! 

Het vernieuwde vierde deel van het succesvolle Handboek Social Media Marketing helpt de lezer/gebruiker een planmatige strategie voor sociale media te ontwikkelen. Daarbij helpt het inzicht te krijgen in de succesfactoren van de moderne socialemediamarketingmix met middelen als TikTok-virals, stories, reels & shorts en LinkedIn-community’s. Naast de focus op de organisatietransitie naar een sociale onderneming, de praktische cases, relevante onderzoeken en professionele inzichten van aansprekende experts, biedt het cross-mediale, uitgebreide boek een aanvullend platform met extra digitaal materiaal. Bovendien kent deze vierde editie een online toetssysteem om de eigen kennis eenvoudig te toetsen. 

Het complete handboek inspireert en helpt met de gerichte inzet van sociaal verkopen, de transitie naar een sociaal merk en sociale onderneming plus het opstellen van een resultaatgericht socialemediaplan. Het leer- en managementboek is tot stand gekomen met medewerking van onder anderen Steven van Belleghem, Hans Molenaar, Egbert Jan van Bel, Mischa Koster, Bas Hoogland, Herman Couwenbergh, Brian Solis en vele anderen. Het bevat bovendien inspirerende expertcases. 

Dit handboek:

  • werkt stapsgewijs toe naar een resultaatgericht marketingplan voor sociale media;
  • bevat uitgebreide extra’s over sociale beïnvloeding, het sociale merk en betrokkenheid;
  • bevat een gekoppeld online platform met extra digitaal materiaal en een online toetssysteem.

  • Facebook en Instagram gaan de tijd meten die je aan social media besteedt (bron afbeelding: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lux_Products_Long_Ring_Timer.jpg)

    Facebook en Instagram meten ‘social’ tijd

    Het aantal jongere gebruikers dat zegt verslaafd te zijn aan social media neemt toe. En daarom heeft Facebook een timer ingebouwd die precies bijhoudt hoe lang je besteed aan het systeem. Facebook en ook Instagram van hetzelfde bedrijf gaan bijhouden hoeveel tijd je aan deze social media besteedt. Er is nogal wat kritiek op de…

    Lees hier verder…

  • Facebook, contentfilters en de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring bleken geen goede combinatie (bron afbeelding: https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:United_States_Declaration_of_Independence.jpg)

    Facebook blokeert onafhankelijkheidsverklaring

    Afgelopen week – de week van de 4de juli in de VS en de dagen dat de Amerikanen nog weer een beetje meer pattriotistisch worden – ging het even helemaal mis bij Facebook. De Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring werd namelijk gemarkeerd als ‘hate speech’. Als er iets is wat bij een Amerikaan niet moet doen, is in…

    Lees hier verder…

  • Dotan maakt het wel heel bont qua liegen (bron afbeelding: https://pixabay.com/nl/lange-neus-liegen-emoticon-gezicht-25529/)

    Dotaanse leugens op social media

    Vreemd eigenlijk, dat mensen zich altijd mooier voor willen doen dan ze zijn. Dit gedrag is vooral op social media te zien. De een leeft een nog mooier leven dan de ander. Posts over minder leuke zaken uit het dagelijks leven tref je er nauwelijks aan. En sommigen liegen simpelweg een heel imago bij elkaar,…

    Lees hier verder…

  • Het blijft oppassen met facebook en andere social media (bron afbeelding: https://www.flickr.com/photos/143601516@N03/28188286432)

    Zuckerberg sprak

    Eindelijk heeft de topman van Facebook Mark Zuckerberg dan iets van zich laten horen betreffende het schandaal waarin zijn bedrijf verwikkeld is. Too little, too late? We schreven er deze week al eerder over: Facebook heeft een Groot Probleem. En dat probleem werd alleen maar versterkt door het stilzwijgen van oprichter Mark Zuckerberg. Hij heeft…

    Lees hier verder…

  • De Europese Commissie start een actie tegen desinformatie (bron afbeelding: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ede-wageningen-paashaas.JPG)

    Europese Commissie actief tegen desinformatie

    De paashaas bestaat echt. Na intensieve observaties en studie van het gerenommeerde Easter Egg Institute op Paaseiland is geconcludeerd dat hij jaarlijks vanaf een maanbasis aan de onzichtbare achterkant van dit hemellichaam opereert. De Europese Commissie is het er niet mee eens. Desinformatie en ook fake news worden steeds meer ingezet om mensen doelbewust op…

    Lees hier verder…

  • Facebook wil af van Like-oproepen (bron afbeelding duimpje: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Facebook_like_thumb.png)

    Facebook: weg met Like-oproepen

    Bij Facebook draait alles om Likes, ofwel het bekende duimpje omhoog. Spammers gaan ver om duimpjes te scoren. Facebook ‘spam’ kennen we allemaal. Het blijft extreem opletten bij ongevraagde aanbiedingen die te mooi klinken om waar te zijn. En dan zijn er ook nog de bedrijven die denken snel en goedkoop te kunnen scoren door…

    Lees hier verder…

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.