feiten over social media

Feiten over social media

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Het is best aardig om eens te kijken naar een scala aan feiten over social media, daar zit namelijk verdraaid interessante informatie tussen. Afkomstig uit mijn Handboek Social Media Marketing, 4e editie.

Het aantal gebruikers van sociale media groeit snel, net als de netwerken zelf. Die gebruikers worden wereldwijd jonger, maar ook ouder. Ook neemt de tijd toe die wij aan sociale media besteden. Bij het kritisch kijken naar de cijfers en het bereik moeten we een onderscheid maken betreffende het aantal accounts of gebruikers en het daadwerkelijk actief zijn. Wereldwijd zijn er bijna vijf miljard actieve gebruikers volgens onderzoeker Brandwatch. Opvallend is dat 77 procent van de internetters blogs leest en een steeds groter deel naar podcasts luistert. Portal Brandwatch zegt dat wij gemiddeld 145 minuten per dag op sociale media zitten. Facebook – dat door Mark Zuckerberg in 2004 is opgericht – kende – volgens het netwerk zelf – anno 2023 meer dan drie miljard accounts met zo’n 85 procent voornamelijk mobiele gebruikers.

Meer opvallende feiten

Meer opvallende feiten afkomstig van platforms Demandsage. com, Marketingprof, Ourworldindata.org, Newcom research, Statista en Emarketer:

  • Facebook is met drie miljard gebruikers het grootste netwerk ter wereld, YouTube volgt met 2,5 miljard gebruikers.
  • Ruim tachtig procent van de millennials en generatie Z zegt dat sociale media een positief effect op hun leven hebben.
  • TikTok is het snelstgroeiende socialemedianetwerk ter wereld en kende in 2023 al meer dan 1,5 miljard gebruikers.
  • 26 procent van de wereldwijde gebruikers komt uit Azië, China kent meer dan een miljard gebruikers, India 760 miljoen.
  • Snapchat, TikTok en Instagram zijn wereldwijd vooral bij 12- tot 25-jarigen populair.
  • Nederlandse jongeren gebruiken steeds minder Instagram en meer Snapchat, TikTok en BeReal.
  • 75 procent van de betrokkenheid bij een Facebook-update gebeurt in de eerste vijf uur na het posten.
  • 55 procent van de wereldwijde Pinterest-gebruikers is vrouw.
  • Twintig procent van de Nederlandse twitteraars zorgt voor tachtig procent van de tweets.
  • 85 procent van de gebruikers gebruikt sociale media regelmatig via een mobiel apparaat.
  • In de leeftijd van 19 tot 29 jaar gebruikt negentig procent sociale media.
  • Elke maand worden er wereldwijd zeventig miljoen blogs gepubliceerd.
  • De meeste content wordt via de mobiel gedeeld.
  • Zeventig procent van de volwassen internetgebruikers gebruikt Facebook.
  • Wereldwijd begint vijftig procent van de 18- tot 24 jarigen in de ochtend met de check van hun messengers.
  • Krimpende platforms scoren vaak een negatieve Net Promotor Score (NPS) en leveren te weinig op. Vooral jongere gebruikers bewegen zich naar leukere platforms. De NPS is een eenvoudig instrument om de klantentevredenheid te meten.
  • Van de b2b-marketeers die bloggen zegt zeventig procent dat het bijdraagt aan hun doelstellingen.
  • Vooral veertigplussers zijn meer sociale media gaan gebruiken in Nederland en België.
feiten over social media

De opvallende groei van messengers

Wereldwijd zijn de volgende socialemedianetwerken populair:

  • TikTok;
  • Facebook;
  • Qzone;
  • WhatsApp en WeChat;
  • Snapchat;
  • LinkedIn;
  • Twitter;
  • Instagram;
  • Pinterest.

Als we kijken naar de groei van de verschillende netwerken, dan blijft Facebook wereldwijd doorgroeien net als WhatsApp en lokale messengers, zoals het Aziatische Line en WeChat. YouTube en Instagram blijven tevens groeien. Vooral jongeren lijken meer tijd te besteden aan deze messengers. Redenen om de messenger te gebruiken:

  • Het is real-time en daarmee snel.
  • Content blijft er niet voor eeuwig op staan, zoals bij Snapchat.
  • Het is een-op-een online communicatie of communicatie in een afgesloten groep.
  • Het is handig voor het delen van bestanden.
  • Berichten zijn veelal nog aanpasbaar na het versturen.
  • Het kan gebruikt worden voor servicedoeleinden.
  • Het is relatief veilig door de encryptie van berichten en u kunt berichten – zoals bij WhatsApp – verwijderen.
  • Je kunt eenvoudig groepen maken.
  • Steeds meer messengers ondersteunen videocontact. 84

Via sociologie en deeleconomie naar sociale media

Onderzoeker TNS zegt over het gebruik van messengers in Nederland: ”Jong, hoge sociale klasse en woonachtig in een grote stad. In het afgelopen jaar heeft zeven procent van de consumenten via WhatsApp contact gehad met een bedrijf. Het gaat voornamelijk om consumenten tot veertig jaar, afkomstig uit de hogere inkomensgroepen en sociale klasse en vaak woonachtig in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag. Het lijkt erop dat vooral consumenten die meer te besteden hebben WhatsApp-contact hebben met bedrijven. Het is op dit moment nog niet duidelijk of het gaat om early adopters of consumenten met een specifieke voorkeur voor WhatsApp als contactkanaal. Consumenten die in het afgelopen jaar contact hebben gehad zijn zeer te spreken over het contact met een bedrijf via WhatsApp. Bijna tachtig procent van de consumenten beoordeelt het contact goed tot zeer goed. Maar drie procent beoordeelt het contact slecht tot zeer slecht. Transavia, KPN en ING worden door consumenten het vaakst genoemd als bedrijf waarmee via WhatsApp contact is geweest.

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

De vierde editie van dit alom gerenommeerde standaardwerk is weer volledig actueel, inclusief online toetssysteem! 

Het vernieuwde vierde deel van het succesvolle Handboek Social Media Marketing helpt de lezer/gebruiker een planmatige strategie voor sociale media te ontwikkelen. Daarbij helpt het inzicht te krijgen in de succesfactoren van de moderne socialemediamarketingmix met middelen als TikTok-virals, stories, reels & shorts en LinkedIn-community’s. Naast de focus op de organisatietransitie naar een sociale onderneming, de praktische cases, relevante onderzoeken en professionele inzichten van aansprekende experts, biedt het cross-mediale, uitgebreide boek een aanvullend platform met extra digitaal materiaal. Bovendien kent deze vierde editie een online toetssysteem om de eigen kennis eenvoudig te toetsen. 

Het complete handboek inspireert en helpt met de gerichte inzet van sociaal verkopen, de transitie naar een sociaal merk en sociale onderneming plus het opstellen van een resultaatgericht socialemediaplan. Het leer- en managementboek is tot stand gekomen met medewerking van onder anderen Steven van Belleghem, Hans Molenaar, Egbert Jan van Bel, Mischa Koster, Bas Hoogland, Herman Couwenbergh, Brian Solis en vele anderen. Het bevat bovendien inspirerende expertcases. 

Dit handboek:

  • werkt stapsgewijs toe naar een resultaatgericht marketingplan voor sociale media;
  • bevat uitgebreide extra’s over sociale beïnvloeding, het sociale merk en betrokkenheid;
  • bevat een gekoppeld online platform met extra digitaal materiaal en een online toetssysteem.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.