succesvol adverteren op social media

Succesvol adverteren op social media

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Succesvol adverteren op social media betekent – dat is tenminste het doel – een uiteindelijke stijging van omzet of desnoods bekendheid. Maar wat is een (goede) socialemediacampagne precies? Dat lees je in dit artikel, in mijn boek Handboek Social Media Marketing, 4e editie ga ik er vanzelfsprekend veel dieper op in!

Een socialemediacampagne bestaat uit een mix van verschillende soorten van doelgerichte content en advertenties, aangeboden op de relevante platforms. In dit hoofdstuk vindt u een overzicht van de middelen voor socialemediamarketing gekoppeld aan de doelen van de campagne.

Bouwstenen voor succes

Een sociale onderneming, een goede analyse en bewustwording van wie nu onze persona is, een socialemediastrategie, doelen en de mate van likeability en betrokkenheid zijn bouwstenen voor een succesvolle campagne. Zij vormen het ultieme vertrekpunt voor een passende socialemediacampagne. De uiteindelijke uitvoerbare campagnes zullen invulling moeten geven aan de gestelde doelen van onze socialemediamarketing. Als er rekening wordt gehouden met de juiste randvoorwaarden – zoals die van een sociale onderneming – dan zal dit succes gaan opleveren in de uitvoering van de socialemediastrategie.

succesvol adverteren op social media
De socialemediacampagne

Vormen en middelen

Om doelgericht een socialemediacampagne te kunnen voeren is er kennis nodig van de verschillende vormen en middelen. Met die kennis kan een doordachte en gekoppelde socialemediamix worden samengesteld. Kijkend naar de doelen die de vormen en middelen dienen aan te sturen, hebben wij in hoofdstuk drie deze hoofddoelen gezien:

  • De doelgerichte inzet van middelen voor service en klantondersteuning (social care) en het opwekken van meer interactie op de kanalen en netwerken om ook de betrokkenheid te versterken jegens de afzender. effectief beeldmateriaal Hoofdstuk vijf
  • Het doelgericht inzetten voor meer zichtbaarheid, bewustzijn, exposure en betrokkenheid. Denk aan de inzet van livevideo op Instagram of het delen van visuele belevingen op kanalen van Pinterest en de pagina’s van Facebook, met als doel de content (viraal) te laten verspreiden. Door het interactieve karakter van sociale media gaat bekendheid bij doelgerichte inzet al snel over in betrokkenheid als de campagne reacties opwekt. Virale verspreiding, zoals met een pakkende, humoristische video op TikTok, zorgt hierbij voor meer organisch bereik (exposure) en ook betrokkenheid.
  • Een meerwaardepropositie, zoals de inzet van een eigen platform – zoals een inspiratieplatform – waar ideeën, inzichten en andere user-generated bijdragen bij elkaar worden gezet. Denk ook aan een nieuwsplatform voor een bepaalde lezersgroep of een bemiddelingsplatform, zoals Airbnb of Uber, waar men de ervaringen met taxichauffeurs kan delen, de info kan delen met vrienden, net als locatie en tips voor de betere restaurants in de omgeving.
  • Het doelmatig verzamelen van leads, zoals met de inzet van whitepapers via een webinar op LinkedIn of advertenties op Instagram en Facebook. De digitale directe verkoop (sociaal verkopen) van inspirerende producten die relevant in de tijdlijn zijn verschenen bij de beoogde doelgroep, kan ook via bijvoorbeeld Instagram of de kassa op Pinterest.

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

De vierde editie van dit alom gerenommeerde standaardwerk is weer volledig actueel, inclusief online toetssysteem! 

Het vernieuwde vierde deel van het succesvolle Handboek Social Media Marketing helpt de lezer/gebruiker een planmatige strategie voor sociale media te ontwikkelen. Daarbij helpt het inzicht te krijgen in de succesfactoren van de moderne socialemediamarketingmix met middelen als TikTok-virals, stories, reels & shorts en LinkedIn-community’s. Naast de focus op de organisatietransitie naar een sociale onderneming, de praktische cases, relevante onderzoeken en professionele inzichten van aansprekende experts, biedt het cross-mediale, uitgebreide boek een aanvullend platform met extra digitaal materiaal. Bovendien kent deze vierde editie een online toetssysteem om de eigen kennis eenvoudig te toetsen. 

Het complete handboek inspireert en helpt met de gerichte inzet van sociaal verkopen, de transitie naar een sociaal merk en sociale onderneming plus het opstellen van een resultaatgericht socialemediaplan. Het leer- en managementboek is tot stand gekomen met medewerking van onder anderen Steven van Belleghem, Hans Molenaar, Egbert Jan van Bel, Mischa Koster, Bas Hoogland, Herman Couwenbergh, Brian Solis en vele anderen. Het bevat bovendien inspirerende expertcases.

  • Betrouwbaarheid Facebook reden voor vaarwel (Bron afbeelding: (https://www.flickr.com/photos/harcorutgers/6637390653)

    Betrouwbaarheid Facebook reden voor vaarwel

    Steeds meer Nedelanders verlaten Facebook omdat ze weinig vertrouwen meer in de dienst hebben. Met name fake nieuws en onbetrouwbaar nieuws worden als redenen genoemd. Om te stellen dat Facebook aan een vrije val begonnen is qua populariteit is waarschijnlijk (nog) wat te vroeg. Dat het medium een sterk dalende populariteit kent is echter wel…

    Lees hier verder…

  • Zie social media maar als een café, daar zeg je toch ook niet alles tegen iedereen?

    Social media en de neppers

    Social Media als Facebook, twitter en Instagram zijn leuk. Maar ga het vooral nooit als een bron van serieuze berichtgevingen zien. En wantrouw de meeste reacties, zeker van onbekenden. Steeds weer duiken verhalen op van partijen die een andere partij proberen te beïnvloeden. Denk aan het geharrewar rond de Amerikaanse verkiezingen. of – meer recentelijk…

    Lees hier verder…

  • Facebook en Instagram gaan de tijd meten die je aan social media besteedt (bron afbeelding: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lux_Products_Long_Ring_Timer.jpg)

    Facebook en Instagram meten ‘social’ tijd

    Het aantal jongere gebruikers dat zegt verslaafd te zijn aan social media neemt toe. En daarom heeft Facebook een timer ingebouwd die precies bijhoudt hoe lang je besteed aan het systeem. Facebook en ook Instagram van hetzelfde bedrijf gaan bijhouden hoeveel tijd je aan deze social media besteedt. Er is nogal wat kritiek op de…

    Lees hier verder…

  • Facebook, contentfilters en de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring bleken geen goede combinatie (bron afbeelding: https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:United_States_Declaration_of_Independence.jpg)

    Facebook blokeert onafhankelijkheidsverklaring

    Afgelopen week – de week van de 4de juli in de VS en de dagen dat de Amerikanen nog weer een beetje meer pattriotistisch worden – ging het even helemaal mis bij Facebook. De Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring werd namelijk gemarkeerd als ‘hate speech’. Als er iets is wat bij een Amerikaan niet moet doen, is in…

    Lees hier verder…

  • Dotan maakt het wel heel bont qua liegen (bron afbeelding: https://pixabay.com/nl/lange-neus-liegen-emoticon-gezicht-25529/)

    Dotaanse leugens op social media

    Vreemd eigenlijk, dat mensen zich altijd mooier voor willen doen dan ze zijn. Dit gedrag is vooral op social media te zien. De een leeft een nog mooier leven dan de ander. Posts over minder leuke zaken uit het dagelijks leven tref je er nauwelijks aan. En sommigen liegen simpelweg een heel imago bij elkaar,…

    Lees hier verder…

  • Het blijft oppassen met facebook en andere social media (bron afbeelding: https://www.flickr.com/photos/143601516@N03/28188286432)

    Zuckerberg sprak

    Eindelijk heeft de topman van Facebook Mark Zuckerberg dan iets van zich laten horen betreffende het schandaal waarin zijn bedrijf verwikkeld is. Too little, too late? We schreven er deze week al eerder over: Facebook heeft een Groot Probleem. En dat probleem werd alleen maar versterkt door het stilzwijgen van oprichter Mark Zuckerberg. Hij heeft…

    Lees hier verder…

Een gedachte over “Succesvol adverteren op social media”

  1. Dit is een zeer informatief artikel. Het hier besproken punt Bouwstenen voor succes, een zeer belangrijk onderdeel van deze discussie.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.