Bob Timroff: ‘Er is geen peil op te trekken of je vlog succesvol wordt of niet!’

Bob Timroff, auteur van boeken over onder andere het macOS en 3D-printen, heeft een nieuw boek: Ontdek VLOGGEN! Het was bij ComputerCreatief het Boek van de maand juni. We gaven deze maand wat voorproefjes uit het boek en we spraken met Bob via FaceTime over het maken van vlogs, over de treitervlogger, over Enzo Knol en de lol van het maken van een vlog en alles wat daarbij komt kijken. (De fotootjes bij dit interview zijn schermafbeeldingen die ik tijdens het FaceTime-gesprek maakte.)
We publiceerden deze maand wat voorproefjes uit het boek. Het 1ste voorproefje vind je HIER, het 2de HIER, het 3de HIER en het 4de HIER.

Voor wie heb je het boek geschreven?
Bob Timroff: ‘Ik ben niet zo van een vaste doelgroep uitgegaan. Ik heb al mijn kennis over vloggen opgesponst en dit boek is er een weerslag van. Er is bijvoorbeeld een doelgroep voor het boek die wil weten hoe je dat soort ‘vlogs’ moet bekijken. Op je tv, telefoon, met extra kastjes bij je tv, daar schrijf ik in het boek ook allemaal over. Het is het Kwik, Kwek en Kwak-woudlopershandboek over internet-tv en vloggen. Je leest wat vloggen is, hoe je vlogs en internet-tv kunt kijken, wat je er voor nodig hebt om het zelf te maken. Ik probeer elk hoofdstuk zo volledig mogelijk te zijn. Er moest bij het schrijven vaak de rem op, omdat het boek anders veel te dik werd. Ik heb natuurlijk een website om het boek verder aan te vullen.’

Vloggen wordt geassocieerd met de treitervlogger, de beauty-vloggers en de enzoknollen van deze wereld, maar vloggen is veel meer…
BT: ‘Het is alsof die mensen die term gekaapt hebben. Als je met zo’n gestrekte arm met een selfie stick loopt ben je een vlogger. Maar er zijn een hele hoop vlogs die hebben daar helemaal niets mee te maken. Aan mij werd ook gevraagd of ik een vlogger ben. Wat een vraag! Ik heb 180 video’s op YouTube staan en ik heb een weblog met filmpjes. En omdat ik die stijl met de selfiestick niet hanteer, mag ik mezelf geen vlogger noemen?’

Hoe definieer jij dan wat een vlogger of een vlog is?
BT: ‘Er zijn zoveel vormen van vloggen. Iemand die games streamt heeft tegenwoordig ook een vlog. YouTube is de aggregator voor al die videoproducties. Mensen pakken een camera en gaan iets filmen. En soms filmen ze daarbij zichzelf. Maar het zijn allemaal videoblogs, kortweg vlogs. Bij het grote publiek bestaat nu het idee dat je een vlogger bent als je jezelf filmt, of als je een videodagboek maakt. Terwijl er juist aan de onderkant hele leuke dingen gebeuren. Die vloggers doen het niet per se omdat ze er geld mee willen verdienen. Een vlog wordt wél al gauw iets persoonlijks. Ook bij de oude garde van video-bloggers. Voor veel mensen is de associatie nu: een jochie of meisje dat met een camera rondloopt, die de camera op zichzelf richt en laat zien hoe zijn of haar dag is. Maar dat is een videodagboek. Het is een genre binnen het vloggen. Het onderwerp van een vlog en de manier waarop het gemaakt wordt, kan allemaal heel verschillend zijn. Ik heb een serie gemaakt die heet Zeb and the city. Dan loop ik door Den Haag wat te filmen, ik monteer het en zet er wat muziek van mezelf onder. Dat is ook een vlog. Er wordt 400 uur per minuut aan video geüpload op YouTube. Vlogs. Probeer daar maar leuke interessante dingen uit te halen. Er zijn ook hele leuke vlogs die maar 30 of minder abonnees hebben…’

Je legt in je boek uit hoe je meer kijkers kunt krijgen…
BT: ‘Als je het maken van je vlog met plezier doet, moet je daar eigenlijk maling aan hebben. Ik heb jarenlang Radio Gamba gemaakt. Daar luisterden maximaal 11 man naar en meestal maar vijf. En degenen die luisterden waren de mensen die meewerkten aan de shows van Radio Gamba. Dat moet er niet toe doen. Je doet het omdat je het leuk vindt.’

Veel mensen denken nu over vloggen dat je er rijk mee kunt worden…
BT: ‘Dat komt natuurlijk door de mensen die er écht rijk mee zijn geworden. Vroeger was het zo dat je een klapper kon maken als je iets had gemaakt dat viral ging. Je had bijvoorbeeld iets gefilmd dat grappig was. En dat kon viral gaan omdat er niet zoveel op YouTube te zien was. Nu worden mensen echt sterren, voor een deel is dat toeval. Het publiek van die bekende vloggers is allemaal heel jong. Veelal kinderen die naar je opkijken. Die het leuk vinden om je te volgen. Dankzij die groep verdienen ze hun geld. Maar die bekendheid en dat geld moet niet het uitgangspunt zijn om te gaan vloggen. Heel veel mensen gaan het nu doen, het lijkt wel een soort goudkoorts. Die mensen komen erachter dat het moeilijk is en heel veel werk. Er zijn op dit moment ook veel vloggers die melden dat ze minder gaan vloggen. Die zien er helemaal afgepeigerd uit. Het is als je het goed doet en succesvol wordt heel hard werken.’
‘De volgers van dat soort vlogs zijn fans, het wordt bijna vriendschap voor die volgers. Dat is ook waarom de ene vlogger wel succesvol is en de andere niet. De belangrijke tip hierbij is: omarm je publiek. Dus als je fans iets vragen, moet je daar antwoord op geven. En ook daar gaan sommige vloggers onderdoor. Het kost je zoveel tijd. Ze doen ook vaak alles in hun eentje. Elke dag het vlog maken, het contact met de fans, het beantwoorden van vragen. Dus hebben ze vaak een vlog met questions & answers. Om die interactie met hun volgers te krijgen doen vloggers ook veel livestreams. Heb je veel kijkers gehad op die livestream, dan wordt dat weer opgenomen in de Google Analytics , waardoor het weer meer wordt aanbevolen en krijg je weer meer kijkers op de video.’

Welke vlogs volg jij eigenlijk?
BT: ‘Ik kijk echt heel veel door elkaar. Je hebt die Amerikaanse gast die op een hoverboard rondgaat, Casy Neistat. Vind ik leuk. En ik heb voor het boek veel blogs gevolgd, ik ben wel op wat vlogs geabonneerd. Dat is handig, want dan krijg je een mededeling als er een nieuw vlog is. Ik zit niet elke dag trouw naar iemand te kijken. Er is één gast, Joel Telling een 3d-printer-nerd, die een heel leuk vlog heeft dat ik  regelmatig kijk. Het is technisch over 3D-printen, maar hij vlogt bijna dagelijks en dat vlog vind ik interessant omdat ik daar ook zelf mee bezig ben. Hij weet er veel van en laat leuke dingen zien.‘

Kijkt de jeugd nog televisie?
BT: ‘Mensen kijken niet naar ‘de’ televisie maar ze kijken wel tv. Hapsnap, op YouTube. Als er iets leuks is gebeurd in een van de tv-programma’s dan zorgen de omroepen wel dat daar de videootjes van online komen. De filmpjes uit RTL Late Night, uit Jinek enzovoort. Zo kijkt de jeugd dus toch nog naar tv-programma’s. Ze kijken misschien niet meer op de tv, maar op hun telefoon. Het is op YouTube wel ontdaan van alle ruis eromheen. Van de trailer van Welkom bij Jinek en dat soort extra’s. Het gaat erom wat er gebeurt.’

Die Enzo Knol begint met zijn vlogs ook zo: welkom bij Enzo Knol blablabla…
BT: ‘Dat is deels een truc. Als je zegt: Hallo, welkom, dan heb je weer een paar seconden video. Die echte fanatieke vloggers zijn bezig met hun Google Analytics. Iemand die het voor de lol doet is daar niet zo mee bezig. Die fanatieke vloggers weten dat het gaat om kijkminuten. Als jij al een halve minuut iemand weet te boeien door in ontbloot bovenlijf zo in bed te gaan liggen, dan heb je weer een halve minuut vol en je volgers zwijmelen: Enzo die ligt halfnaakt in bed. Het is wel lullig dat we het de hele tijd over Enzo Knol hebben, het zijn er heel veel die dit soort dingen doen. Ze proberen minuten te maken. Het zijn in feite gewoon tv-zenders. Het gaat om de kijkcijfers. Ze bestuderen hun analytics. Wat is er gebeurd met de kijkers, wat heb ik gezegd toen er ineens mensen weggingen? Dat analyseren doen ze natuurlijk omdat ze er geld mee verdienen. Welke trefwoorden heb ik gebruikt? Waarom doet de ene post het wel goed en de andere niet? Wat was de titel, die is heel belangrijk voor de zoekacties van Google. Iedereen probeert zijn blog of vlog te finetunen en uit te zoeken waarom mensen wel of niet op bezoek komen. Als je er geld mee verdient, wordt je al gauw een soort omroep. En dan moet je sponsors hebben, reclameblokken erin. Er zijn vlogs met drie vier advertenties er tussendoor. Dan komt zo’n vlogger in een fase waarin ze het niet meer leuk vinden. Ze zijn dan vergeten waarom ze ook alweer waren begonnen. Casey Neistat waar ik het net over had, was op een gegeven moment helemaal gekapt met zijn vlog. Het bloed kroop echter waar het niet gaan kon, hij is een filmer en is toch weer een vlog begonnen.’

Op een gegeven moment groeit het publiek op, wordt het ouder en groeit over het onderwerp heen. Wat moet je dan nog voor vlog maken?
BT: ‘Daar heb ik ook wel over nagedacht. Ze hebben natuurlijk al een voorsprong door de grote hoeveelheid abonnees die ze hebben. En doordat er steeds kinderen geboren worden, worden er ook nieuwe fans voor Miss Lipgloss of Kwebbelkop geboren.

Die worden ook steeds ouder en krijgen ook andere interesses…
BT: ‘Dan groeit die generatie met hun mee. Er zijn vloggers, bijvoorbeeld Kwebbelkop, die jonge vloggers gaan begeleiden en helpen. Dat is de oude formule: als je niet meer kunt voetballen, word je trainer. Voor de mensen die hun expertise delen zoals die vlogger over 3D-printen, maakt het niet zoveel uit dat ze ouder worden. Zo’n nerd, daar blijf je wel naar kijken als hij op zijn tachtigste nog interessant is.’

Je boek eindigt met tips. Wat is de belangrijkste tip?
BT: ‘Je moet het doen omdat je het leuk vindt. Je moet niet bezig zijn met hoeveel bezoekers, met sponsors of geld. Er is toch geen peil op te trekken of je vlog succesvol wordt of niet. Als jij je goed voelt bij 20 kijkers en die zeggen: het was weer een toffe video, dan is dat leuk voor de maker. Iemand heeft er wat aan gehad. En het staat voor eeuwig op internet. Dat is de magie: je hebt een filmpje gemaakt en anderen gaan het vinden, er naar kijken of wijzer van worden…’

Kijk voor Vloggen doe je zo van Bob HIER.  De promovideo voor Ontdek VLOGGEN! zie je hier:

One thought on “Bob Timroff: ‘Er is geen peil op te trekken of je vlog succesvol wordt of niet!’”

Geef een reactie