DCI-P3, wat is dat voor kleurruimte?

Bij een bespreking van de Eizo ColorEdge CG2420 die ik laatst las, kwam naast de AdobeRGB-kleurruimte de DCI-P3-kleurruimte aan de orde. Huh? Nooit van gehoord. DCI-P3, wat is het en moeten we er wat mee?

In Wikipedia staat bijna alles, dus ook DCI-P3. Ik citeer: DCI-P3, ook wel DCI/P3 geheten, is een kleurruimte die gebruikt wordt voor het projecteren van digitale films, bedacht door de Amerikaanse filmindustrie. DCI-P3 is ontworpen voor projectoren.

De vraag is: waarom zou je het gebruiken? Dat ligt voor de hand: voor het bewerken van video. Als dit een standaard is voor film, dan is het bij uitstek geschikt om je beeldscherm af te regelen volgens DCI-P3 en vervolgens met je video-bewerkingssoftware aan de gang te gaan.

Voor fotografen?

Moet je deze kleurruimte als fotograaf gebruiken? Ik zou niet weten waarom. Als je in raw werkt en je bewerkt je foto’s in Lightroom, werk je in ProPhoto RGB een kleurruimte die veel groter is dan DCI-P3 of AdobeRGB. Als je een beeldscherm hebt dat alle kleuren of bijna alle kleuren uit AdobeRGB kan tonen, dan zie je op je beeldscherm een grote hoeveelheid kleuren, maar nog lang niet alles wat er in ProPhoto RGB zit. Datzelfde geldt voor de kleuren uit DCI-P3. Wat is dan het verschil tussen DCI-P3 en AdobeRGB? Ze zijn beide bijna even groot, overlappen elkaar voor een groot deel, alleen in de bepaalde delen van het kleurenspectrum verschillen ze van elkaar. DCI-P3 laat wat minder groen en cyaan zien, maar weer wat meer rood en geel.

Hoe moet je als fotograaf beeldscherm kalibreren? Ik zou kiezen voor de grootste hoeveelheid kleuren die het beeldscherm kan tonen. Niet specifieke AdobeRGB  en ook niet DCI-P3, maar alle kleuren die je beeldscherm in zich heeft. Des te meer kleuren je op je afgeregelde scherm kunt zien, des te beter je kunt corrigeren. Lightroom heeft, als je in raw werkt, niks met AdobeRGB te schaften. Als je jpeg’s schiet is dat natuurlijk een andere zaak. Bij veel camera’s kun je kiezen in wat voor kleurruimte je de jpeg wilt bewaren: sRGB of AdobeRGB. Hier is natuurlijk de keuze AdobeRGB, omdat je daarin de meeste kleuren hebt vergeleken met sRGB. En als je foto’s in AdobeRGB zijn zou je eventueel je beeldscherm kunnen kalibreren als AdobeRGB.

Photoshop

Als je je beeldscherm wel als DCI-P3 afregelt omdat je met video werkt, kun je in de Adobe-applicaties de kleurmanagement-instellingen ook aanpassen aan die keuze. Ga in Photoshop naar de Kleurinstellingen (Color Settings) en kies bij Werkruimte voor Display P3.

Wil je wat meer weten over DCI-P3? Ik heb een paar artikelen voor je uitgekozen: HIER, HIER, HIER en HIER.

Op ComputerCreatief schreven we al eerder over kleurmanagement. HIER vind je de nodige achtergrond over kleurruimtes, kleurmodellen, kleurmanagement in Lightroom enzovoort.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.