Facebook vergrijst steeds sneller (bron afbeelding:https://pixabay.com/nl/handen-oude-te-typen-laptop-545394/)

Facebook vergrijst razendsnel

Facebook is steeds minder hip en sexy, zo blijkt uit cijfers van eMarketer. Jongeren verlaten het platform massaal, terwijl ouderen blijven plakken.

Het ‘nieuwtje’  van Facebook is er duidelijk wel af. Met name jongeren vertrekken naar elders. Instagram is een populair alternatief. Nu is dat ook in handen van Facebook, dus onder de streep zullen ze er niet zo heel veel aan verliezen. Nog niet. Want ook hier is het niet alles rozengeur en maneschijn en is een voorzichtige trend te zien van jongeren die richting Snapchat trekken. Dat Facebook niet echt aantrekkelijk meer is voor jongeren lijkt te passen in de hap-snap mentaliteit van de huidige maatschappij. Op Facebook ontstaan nogal eens stevige discussies en worden langere lappen tekst getikt. Niet iets voor de ‘koppensnellende’ extreem visueel ingestelde jeugd. Daar passen Instagram en Snapchat veel beter bij. Plaatje zonder een echt praatje zeg maar. Bij Facebook is dat eigenlijk precies andersom.

Te mainstream en gezapig

Mogelijk zijn er ook andere redenen voor de tanende populariteit van Facebook. Oprichter Mark Zuckerberg is natuurlijk een prototype nerd en regeert het platform met ijzeren hand. Hij is vooral geïnteresseerd in cijfertjes en techniek en is mogelijk minder begaafd in sociale interacties. Te lang is er dan ook alleen gekeken naar hoe gebruikers te gelde gemaakt kunnen worden. Privacy is lange tijd een ondergesneeuwd kindje geweest. Gebruikersgegevens zijn goud geld waard en dat weten ze bij het platform natuurlijk heel goed. Toch zijn er aanpassingen gaande. Minder advertenties en minder nieuws op de tijdlijn van gebruikers, bijvoorbeeld. Tegelijkertijd krijgt de dienst te maken met een oudere en dus meer kritische gebruikersgroep. Je ziet dat de afgelopen jaren meer mogelijkheden qua ‘tweaken’ van privacysettings is ontstaan. Op zich allemaal goede ontwikkelingen. Maar jongeren zijn vooral op zoek naar hun eigen platform, iets dat van ‘hun’ is en waar ze onderscheidend kunnen zijn. Dat was natuurlijk ook voor het digitale tijdperk al zo en wat dat betreft is er niets veranderd. Facebook is voor hen te mainstream en gezapig geworden.

In cijfers

In de VS ontstaat volgens eMarketers voor het eerst de situatie dat minder dan de helft van gebruikers tussen de 12 en 17 jaar nog minstens een keer per maand inlogt bij Facebook. Toch groeit het aantal gebruikers nog wel, maar zeer marginaal. Afgelopen jaar met maar 1 procent bijvoorbeeld. Dit jaar is de verwachting dat het aantal Amerikaanse gebruikers van onder de 11 jaar met 9,3% afneemt. De groep van 12 tot en met 17-jarigen zal 5,6% krimpen en de groep 18 tot en met 24 jarigen staat een krimp van 5,8% te wachten. In totaal verliest de dienst daarmee zo’n 2 miljoen Amerikaanse gebruikers van onder de 24 jaar. Een deel migreert naar Instagram, terwijl zoals gezegd ook Snapchat populair is.

Geriatrisch platform?

Op zich is er natuurlijk niets mis met het feit dat Facebook een platform wordt voor ‘ouderen’ ofwel 24-plussers. Alleen moet het bedrijf zich dan wel aanpassen aan deze nieuwe doelgroep. En moet het voorkomen dat het straks echt alleen nog als een soort van geriatrisch platform gezien wordt. Het is afwachten of dat goed gaat lukken. Overigens is ook de kans aanwezig dat Snapchat meer ouderen gaat trekken, vanwege de eenvoudige werking. En dan is het maar afwachten of jongeren dat nog ‘cool’ vinden. Want ja, als je ouders en grootouders daar ook actief zijn…

3 gedachten over “Facebook vergrijst razendsnel”

  1. Ik ben 77 en meen dat de conclusies juist zijn. Ik heb kleinkinderen die op de middelbare school zitten en vrijwel niets meer doen met FB. De oudste kleinzoon studeert in Delft en gebruikt ook minder FB dan zo’n 5 jaar geleden. Daarnaast constateer ik dat mijn broers en zussen (de jongste is 63) wel meer op Facebook doen. Een geriatrisch platform is iets té maar 24+ klopt wel.

  2. Hè, ik dacht nog even dat Nederland een uitzondering vormde, dankzij het geweldige boek “Facebook voor Senioren” dat nu al één jaar verkrijgbaar is. 😉

    http://www.vanduurenmedia.nl/EAN/9789059409064

    https://blog.computercreatief.nl/dirkjan-van-ittersum-als-online-je-echt-veilig-wilt-zijn-dan-is-dubbele-authenticatie-voor-sites-en-bedrijven-erg-belangrijk/

    Maar we hebben het al vaker gezien met nieuwe platformen. Na een tijdje, als bedrijven en marketeers er grip op willen en lijken te krijgen, dan is de lol er snel vanaf.

    Of, zoals een blogger al eerder schreef: “This morning my yoghurt told me to find it on Facebook. It didn’t tell me why, it just told me to find it. Why on Earth would I want to find a yoghurt on Facebook? It’s a yoghurt!”

    Raadsel: het is wit en vierkant.
    Rarara ? Yoghurt op Instagram,
    het volgende slachtoffer…

Geef een reactie