Federal Trade Commission in Amerika daagt Adobe voor de rechter

De Adobe-rel met het ‘misverstand’ over de servicewoorden is niet het enige probleem voor Adobe deze maand. De Federal Trade Commission onderneemt actie tegen Adobe, omdat ze, volgens die FTC, consumenten hebben misleid door de kosten voor vroegtijdige beëindiging van het populairste abonnement te verbergen, en het voor consumenten moeilijk te maken hun abonnementen op te zeggen. Aaaiii! Net nu je je Creative Cloud-abonnement wilt opzeggen krijg je dit. Kosten voor vroegtijdige beëindiging van je abonnement, en dat wordt dan ook nog eens moeilijk gemaakt. Wat is hier nu weer aan de hand? De Federal Trade Commission in Amerika daagt Adobe voor de rechter!

Opzeggen van je abonnement is ingewikkeld

Kortweg gezegd: Adobe maakt het moeilijk om je Creative Suite-abonnement op te zeggen en vraagt ook nog geld voor het opzeggen. Ik vertaal de Case Summary van de Federal Trade Commission hier:

De Federal Trade Commission onderneemt actie tegen softwaremaker Adobe en twee van zijn leidinggevenden, Maninder Sawhney en David Wadhwani, omdat ze consumenten hebben misleid door de kosten voor vroegtijdige beëindiging van het populairste abonnement te verbergen en het voor consumenten moeilijk te maken hun abonnementen op te zeggen.
Een klacht bij de federale rechtbank, ingediend door het ministerie van Justitie na kennisgeving en verwijzing door de FTC, beschuldigt Adobe ervan consumenten in de richting van het “jaarlijks betaalde maandelijkse” abonnement te hebben geduwd, zonder voldoende te onthullen dat het opzeggen van het plan in het eerste jaar honderden dollars zou kunnen kosten. Wadhwani is de president van Adobe’s digitale mediabedrijf, en Sawhney is vice-president van Adobe.

Adobe vroeger en nu

De negatieve stemming tegen Adobe kwam in een stroomversnelling. En dat op het moment dat er allemaal mensen willen overstappen naar andere software of daarmee dreigen. Wat is er gebeurd met dit bedrijf? Het is een bedrijf dat geld wil verdienen, net zoals zoveel bedrijven. Niets mis mee, Adobe is geen filantropische instelling. Ze maken een product en daar willen ze geld voor. Tot zover niets aan de hand. ‘Vroeger’ kocht je een product, bijvoorbeeld Illustrator. Daar betaalde je een bedrag voor en je bepaalde zelf of je dat naar een nieuwe versie wilde updaten. Als het product voor jou werkte, kon je 1, 2 of meer nieuwe versies overslaan, omdat je er het nut niet van inzag.

Huren van software

Dat werd anders bij Creative Cloud. Daarbij kreeg je een abonnement en was je geen eigenaar meer van het product. Elke maand betaal je een bedrag, waardoor je de software mag blijven gebruiken. Updates waar je misschien niet om zit te springen, nieuwe versies die misschien een beetje instabiel zijn: je krijgt ze. Stop je met het abonnement, dan kun je de software niet meer gebruiken. Veel Adobe-klanten vonden dat een vervelende manier van doen, maar als je Photoshop, Illustrator, Lightroom enzovoort wilde gebruiken zat er niets anders op. 

Uitzoeken hoe je je abonnement opzegt

Dat die Adobe-rel ontstond zat er eigenlijk dik in. Daarbovenop komt dan nog dit gedoe met de Federal Trade Commission. Opzeggen van een digitaal abonnement is niet altijd eenvoudig. Soms moet je even googlen om uit te zoeken hoe je een bepaald abonnement opzegt. Ik ga mijn abonnement Creative Suite niet opzeggen, dus ik heb er geen ervaring mee. Ik gebruik Illustrator vanaf de eerste versie, idem Photoshop. Met mijn broer Ton deed ik klussen voor Adobe zoals het vertalen van software en het maken van informatieve tijdschriften over hun producten. Het was een leuk bedrijf, maar het is gegroeid. En nog meer gegroeid. Het is nu een bedrijf dat zich moet verdedigen tegen zijn klanten. Misschien trekt Adobe lering uit dit gedoe, maar ik heb er een hard hoofd in.

Meer lezen

In deze artikelen kun je er meer over lezen:
The Verge: US sues Adobe for ‘deceiving subscriptions that are too hard too cancel
De ‘case bij de Federal Trade Commission: Adobe, Inc.,U.S. v.

Aan het werk met de Affinity-suite

Wil je overstappen en bijvoornbeeld snel aan het werk gaan met de applicaties uit de Affinity-suite dan is het aan te raden om het boek Werken met de Affinity-suite aan te schaffen. De interfaces en manier van werken met Affinity Photo, Designer en Publisher zijn helder en duidelijk, maar net even anders dan de aanpak van de Adobe-apps.

Het boek Werken met de Affinity-suite is je onmisbare partner in je reis door Affinity Photo, Designer én Publisher, drie baanbrekende programma’s die samen een krachtige drie-eenheid vormen in de grafische wereld.

Mark en Marloes, beiden experts in digitale ontwerptools, bieden een diepgaand inzicht in elk facet van de Affinity-suite. Of je nu je foto’s tot leven wilt brengen, verbluffende vectorillustraties wilt ontwerpen of professioneel opgemaakte publicaties wilt creëren, de stapsgewijze benadering, verrijkt met tips en trucs, zorgt ervoor dat je snel en efficiënt de fijne kneepjes van elk programma onder de knie krijgt.


2 gedachten over “Federal Trade Commission in Amerika daagt Adobe voor de rechter”

  1. Dit heb ik dus aan den lijve meegemaakt. Jarenlang abo gehad en wilde dat opzeggen. Reactie van Adobe; boete voor vroegtijdig opzeggen. Huh? Dus chatten met Adobe. Met de medewerker kom ik er niet uit. Dus de supervisor erbij. Die belooft in chat dat de boete wordt teruggetrokken. Ik maak volledigheidshalve van de chat toch maar een schermafdruk.
    In de eerstvolgende maandafrekening daarna zie ik de boete staan, gewoon belast op mijn creditcard.
    Meteen via de creditcard maatschappij de boete betwist met, als onderbouwing, de transcriptie van de chat.
    Geld wordt teruggestort en Adobe…. Nooit meer iets van
    gehoord. Doe er ook nooit meer zaken mee!

  2. Vroeger hadden we kranten en tijdschriften, wekelijkse of maandelijkse blaadjes, en die uitgevers en verkopers waren ook altijd verzot op het slijten van jaarabonnementen. Want daar zat je dan een heel jaar aan vast ! Los nog van de ingewikkelde opzegtermijnen en regels (schriftelijk, binnen één maand vóór de stilzwijgende verlenging, etc.)

    Gelukkig zijn daar in NL en EU wetten voor gekomen, die daar paal en perk aan stelden. Maar met al die nieuwe media en diensten uit allerlei uithoeken van de wereld begint de ellende weer opnieuw…

    Mensen, léés nou goed waar je je voor opgeeft en wat de regels daarvoor zijn !

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.