Adobe-rel: Wat staat er ECHT in de nieuwe servicevoorwaarden?

Adobe-rel: Wat staat er ECHT in de nieuwe servicevoorwaarden?

Naar aanleiding van – volgens Adobe – eenvoudige aanpassingen van de servicevoorwaarden (terms of use) ontstond er onder de gebruikers van Adobe-software opwinding en boosheid. Allerlei mensen riepen op om de Adobe-applicaties te dumpen en bijvoorbeeld over te stappen naar de Affinity Suite. Wat hielden die nieuwe servicevoorwaarden in? De een beweerde dat hun werk eigendom van Adobe werd, volgens de ander alleen het werk in de Adobe-cloud. Anderen dachten dat hun werk gebruikt ging worden voor het trainen van de Adobe-AI. De tendens was in ieder geval: weg bij dat afschuwelijke bedrijf dat me elke maand zoveel geld uit de zak klopt. Zijn die nieuwe servicevoorwaarden zo verschrikkelijk of is het een storm in een glas water en gaat het uiteindelijk om slechte communicatie van Adobe? Kortom: wat staat er nu echt in de nieuwe servicevoorwaarden?

De servicevoorwaarden die je altijd maar wegklikt omdat je geen zin hebt om ze te lezen, werden bij die nieuwe voorwaarden van Adobe ineens wel gelezen. Slecht gelezen. Er kwamen op X veel reacties zoals deze: Sasha Yansin schreef (@sashayanshin): Allereerst heeft Adobe zijn voorwaarden gewijzigd om zichzelf een permanente licentie te geven op alle inhoud die u met behulp van hun software produceert. Vervolgens deden ze alsof het een misverstand was. Daarna heeft Adobe de mensen aan de schandpaal genageld die erop wezen dat ze vol BS zitten. En weer daarna brachten ze verklaringen uit om de schade te beperken die niets betekenen. Ik heb Adobe opgezegd, en dat zou jij ook moeten doen als je een maker bent met een ruggengraat.

Opwinding en boosheid

Ook kwamen er opgewonden filmpjes online zoals deze:

Wow! Wat een boosheid! Is het allemaal waar wat deze persoon hier vertelt? Al die online boosheid en oproepen tot overstappen naar software van andere bedrijven noopten Adobe tot een reactie. Adobe reageerde met dit filmpje:

De uitleg van Adobe

Er kwam ook een blogpost van Adobe met de uitleg van wat ze nu wel en niet mochten/konden/wilden doen met jouw content. Daarin kun je lezen wat ze met hun terms of use bedoelden. Ik citeer – in het Engels – de onderdelen die ze wilden verduidelijken:

Areas of clarification within our Terms of Use:
  • You own your content. Your content is yours and will never be used to train any generative AI tool. We will make it clear in the license grant section that any license granted to Adobe to operate its services will not supersede your ownership rights.
  • We don’t train generative AI on customer content. We are adding this statement to our Terms of Use to reassure people that is a legal obligation on Adobe. Adobe Firefly is only trained on a dataset of licensed content with permission, such as Adobe Stock, and public domain content where copyright has expired.
  • You have a choice to not participate in our product improvement program. We may use usage data and content characteristics to improve your product experience and develop features like masking and background removal among others through techniques including machine learning (NOT generative AI). You always have the option of opting out of our desktop product improvement programs.
  • The licenses we require to operate and improve our products on your behalf should be narrowly tailored to the activities needed. The licenses required to operate our products on your behalf use the standard statutory copyright rights but will now include plain English examples of what they mean and why they are required. We will also separate out and further limit the licenses required to improve our products and emphasize the opt-out option. We will reiterate that, in no case do these license grants transfer ownership of your content to Adobe.
  • Adobe does not scan content stored locally on your computer in any way. For content that you upload to our servers — like all content-hosting platforms — Adobe automatically scans content you upload to our services to ensure we are not hosting any child sexual abuse material (CSAM). If our automated system flags an issue, we will conduct a human review to investigate. The only other instances where a human will review your content is upon your request (per a support request) if it is posted to a public facing site, or to otherwise comply with the law.

Hete soep

Ik ga ze niet vertalen, want dit blijft taal van advocaten en daar heb ik niet voor doorgeleerd. Is het allemaal zo erg als er wordt beweerd? Volgens Glyn Dewis, die ook 2 boeken over Photoshop voor Van Duuren heeft geschreven, valt het allemaal wel mee. Ook hij plaatste een filmpje op YouTube:

Volgens mij is deze rel een geval van hete soep, opgewonden standjes en de boosheid die mensen voelen omdat ze elke maand maar weer moeten betalen. Ik kan die mensen wel op één punt gelijk geven: als je meegaat met de redenering dat de nog onder NDA-vallende documenten die jij hebt ontworpen, niet mogen worden bekeken door Adobe. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen overstappen naar de Affinity Suite. Je kunt de ontwerpen die onder NDA vallen natuurlijk ook niet in de Adobe-cloud bewaren. Dat zou ik doen met gevoelig materiaal. In ieder geval kun je er anders over denken dan Adobe of Glyn Dewis. (Meer lezen over Glyn Dewis kun je hier op de blog: Glyn Dewis: fotograaf, trainer, retoucheur.)

Niet leasen maar kopen

De Affinity Suite hoef je niet te ‘leasen’ en kun je gewoon kopen. De Affinity Suite is helemaal niet duur en erg goed voor wat ze biedt. Met de suite vervang je Photoshop, Illustrator en InDesign. Serif, de maker van deze suite, is onlangs opgekocht door de makers van Canva. Die hebben ook een cloud. Misschien moet je, als je zo graag gebruiksvoorwaarden leest, die eerst even lezen voordat je met de Affinity Suite aan de gang gaat.

Ondertussen daagde de Federal Trade Commission Adobe voor de rechter. Adobe wordt beschuldigd van het verbergen van kosten bij vroegtijdige beëindiging van een abonnement en van het extra ingewikkeld maken van het beëindigen van een abonnement. Lees er HIER meer over.

Aan het werk met de Affinity-suite

Wil je snel aan het werk gaan met de applicaties uit de Affinity-suite dan is het aan te raden om het boek Werken met de Affinity-suite aan te schaffen. De interfaces en manier van werken met Affinity Photo, Designer en Publisher zijn helder en duidelijk, maar net even anders dan de aanpak van de Adobe-apps.

Het boek Werken met de Affinity-suite is je onmisbare partner in je reis door Affinity Photo, Designer én Publisher, drie baanbrekende programma’s die samen een krachtige drie-eenheid vormen in de grafische wereld.

Mark en Marloes, beiden experts in digitale ontwerptools, bieden een diepgaand inzicht in elk facet van de Affinity-suite. Of je nu je foto’s tot leven wilt brengen, verbluffende vectorillustraties wilt ontwerpen of professioneel opgemaakte publicaties wilt creëren, de stapsgewijze benadering, verrijkt met tips en trucs, zorgt ervoor dat je snel en efficiënt de fijne kneepjes van elk programma onder de knie krijgt.


3 gedachten over “Adobe-rel: Wat staat er ECHT in de nieuwe servicevoorwaarden?”

  1. Bedankt voor deze nuttige blog. Mijn eerste gedachte was ook dat de reacties me allemaal een beetje overtrokken leken.
    Bovendien willen een hoop makers die klagen over deze voorwaarden dan wél weer gebruik maken van diezelfde generatieve AI. Iets met boter op je hoofd.

  2. Mensen lezen niet.
    En ze begrijpen al die technische processen en juridische vereisten achter die cloud-diensten niet.
    Maar ze lopen wèl maar al te graag achter iedere oproerkraaier aan, die zegt dat Adobe te duur is en malafide praktijken bezigt.

    Ik ben géén Adobe-woordvoerder of -vertegenwoordiger, maar in de bijna 40 jaar dat ik met hen te maken heb, heb ik ze nog nooit op kwaadwillendheid kunnen betrappen. Uiteraard promoten ze hun abonnementen fanatiek, natuurlijk nemen ze wel eens een raar besluit of doen ze iets wat je teleurstelt. Maar altijd open en eerlijk, en met enorm respect voor creatieven en hun rechten.

    En de prijs ? Die is in 12 jaar tijd van € 50 naar € 55 gegaan (ex. BTW). Ook niet onredelijk. En er heeft altijd duidelijk bij gestaan dat het om jaar- en maand- contacten gaat.

    Niet overtuigd ?
    Kies dan maar voor Affinity en wacht maar eens af hoe snel Canva je straks gaat pushen om hun nieuwe combi-abonnement of zo te nemen. Niks mis met Canva, hoor ! Ik verwijs vaak en graag naar deze tool. (Alhoewel Adobe Express ook flinke vooruitgang boekt…)

  3. Wat de hel is er mis met good old Corel Graphic Suite nog steeds gewoon te koop zonder maandelijkse bedragen -versie 2024 hyper actueel waarom die wordt doodgezwegen?? Bob vD, jij was daar toch zo goed in vroeger….

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.