Tijd om Facebook op te splitsen?

In de VS gaan geluiden op om Facebook op te splitsen. Die geluiden zijn alleen maar sterker geworden na de mega-storing deze week!

Facebook heeft deze week de grootste storing uit zijn geschiedenis achter de rug. Volgens de social media-gigant het gevolg van een verkeerde serverconfiguratie die zich razendsnel als een olievlek verspreidde. Het gevolg was dat in grote delen van de wereld Facebook helemaal niet beschikbaar was, of slechts gedeeltelijk met beperkte functionaliteit. Posten van berichten was dan bijvoorbeeld niet mogelijk. Datzelfde gold voor Instagram. Ernstiger was dat ook WhatsApp en Facebook Messenger even hard getroffen werden door de storing. Deze diensten worden ook veel door bedrijven gebruikt voor communicatie. En nu kun je stellen dat je als eenvoudige privé-gebruiker natuurlijk best een dagje zonder social media kunt (al zal niet iedereen het met die stelling eens zijn…), voor bedrijven loopt een langdurige storing als deze in de papieren. Vaak lopen er campagnes op Facebook, of wordt een vorm van klantenservice verleend. Als dat plat ligt heb je een probleem.

Privacy

Het vervelende is dat Facebook eigenlijk nog het enige overgebleven social media-platform is. Het is daarbij ook een commercieel bedrijf dat geldt moet verdienen om te overleven. De afgelopen maanden (en jaren) is al diverse malen gebleken dat het daarbij controversiële praktijken niet schuwt. Tegelijkertijd heeft het bedrijf allerlei concurrerende (of interessante) diensten opgekocht, waarbij WhatsApp zonder meer de meeste reuring veroorzaakte. Want die communicatieapp stond bekend om het feit dat privacy daarin werd gerespecteerd. Nu heeft Facebook de stevige versleuteling van berichten weliswaar behouden; ze kunnen zonder meer meekijken en loggen met wie je actief contact onderhoudt. Wat dat betreft is ook WhatsApp nu simpelweg een meettool en verzamelhulp voor gebruikersgegevens geworden.

Berichtenfiltering

Facebook heeft het alleenrecht op filteren van berichten. Bevalt iets niet, dan wordt het zonder meer verwijderd. Goed als het gaat om nepnieuws (al glipt juist dat er nogal eens doorheen), minder fijn als kritiek en dergelijke al in de kiem gesmoord wordt. Maar je hebt er als gebruiker, instantie of bedrijf maar mee te leven. Even los van de ‘social media-gekkies’ is Facebook voor velen gewoon een manier om contact te onderhouden met (verre) familie en vrienden. Niks geen ‘kijk mij eens geweldig zijn’-gedoe. Gewoon leuke discussies, vakantiefoto’s en ga zo maar door. Als je daar niet van houdt staat niets je in de weg om er niet aan mee te doen. Vind je het wel fijn, dan is er nog maar één dienst waar je terecht kunt. En die dienst maakt de dienst uit. Precies dat is steeds vaker een doorn in het oog van politici.

Morele plichten

Natuurlijk: Zuckerberg heeft Facebook bedacht (nou ja, ietwat gejat eigenlijk). En heeft dus het recht om de zaak te runnen zoals hij dat wil. Punt is echter dat hij een übernerd is en blijft. Geld en cijfertjes zijn voor hem en de rest van het bedrijf ’t enige dat telt. Nog steeds zijn goed recht. Omdat Facebook inmiddels een monopoliepositie heeft op het vlak van social media, heeft het bedrijf naast rechten echter ook (morele) plichten, vinden meer en meer politici. En daar hebben ze een punt. Want ‘we’ worden nu wel erg afhankelijk van één enkele dienst die – zou je kunnen stellen – tot een basiscommunicatiebehoefte behoort. De roep om opsplitsen van Facebook wordt dan ook luider. Misschien is het inderdaad geen slecht idee om Whatsapp en Instagram weer los te koppelen en zelfstandig verder te laten gaan. Nu grijpt alles wel heel erg in elkaar. Zoals we deze week zagen heel erg zelfs, want als één ding verkeerd geconfigureerd wordt, loopt blijkbaar alles de soep in. Niet goed.

Afwachten

De kans dat Facebook vrijwillig een of meer van z’n kippen met gouden eieren opgeeft is nihil. Het balletje ligt dus bij de politiek. Of het hun gaat lukken om de zaak te splitsen is ook twijfelachtig. Er zitten wel erg veel haken en ogen achter een gedwongen splitsing. Misschien is het beter om een soort raad van bestuur bestaande uit belanghebbenden en gebruikers op te zetten. Afwachten dus wat er uiteindelijk gaat gebeuren.

Het boek Vind ik leuk! Facebookmarketing: de leukste en makkelijkste manier om klanten te krijgen, door Anne Raaymakers Meer weten over hoe je jouw bedrijf of organisatie succesvol profileert op Facebook? Lees dan het boek Vind ik leuk! Facebookmarketing: de leukste en makkelijkste manier om klanten te krijgen, door Anne Raaymakers eens. In het boek wordt de essentie van Facebook uitgelegd, zodat jij als ondernemer er met een flinke dosis plezier profijt van kunt hebben.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.