Trefwoorden toevoegen bij foto’s voor Adobe Stock

Je kunt dan wel mooie foto’s aan Adobe Stock toevoegen, ze zullen eerst door de Adobe-keuringscommissie goedgekeurd moeten worden voordat ze op Adobe Stock verschijnen. Mijn eerste drie foto’s kwamen moeiteloos door de keuring, de nummers vier en vijf werden afgekeurd omdat er iets mis was met mijn trefwoorden. Westertoren was geen Engels woord.

Als je je eerste foto via de Lightroom Publishing Services naar Adobe Stock hebt gestuurd staat die nog niet meteen beschikbaar voor de verkoop. Je foto en de informatie over je foto worden eerst gekeurd of ze voldoen aan wat de keuringscommissie vindt waaraan ze moeten voldoen. De foto zelf moet natuurlijk geschikt zijn, mooi van onderwerp, compositie, van kleur of zwart-wit, goed belicht en ontwikkeld, kortom een mooie interessante en technisch goede foto. Daarnaast moet je de informatie over de foto goed hebben verstrekt. De juiste trefwoorden, de foto bij het juiste onderwerp geplaatst en, als er mensen op de foto staan, toestemming van die mensen om die foto te mogen gebruiken. Met mijn eerste drie foto’s ging dat allemaal zonder problemen. Bij twee panorama’s ging het daarna mis.

De keuring

Als je foto is goed- of afgekeurd krijg je daar een mailtje over. Het mailtje kan luiden: Bestand Aanvaard of Bestand Afgewezen. Bij de Amsterdamse panorama’s 4 en 5 die ik instuurde kreeg ik de mededeling Herinnering – Trefwoord of de titel fouten. Ik begreep dat er iets mis was met mijn trefwoorden: ik had Westertoren en Zuiderkerk gebruikt en dat waren geen Engelse woorden. Wat had ik dan moeten schrijven: West Tower? Tower of the West? South Church? Eigenwijs als ik was liet ik die trefwoorden staan, maar dat was stom natuurlijk. Twee dagen later waren ze definitief afgekeurd. Als je foto niet door de keuring is gekomen is er vrij weinig, niets eigenlijk, aan te doen. Afgekeurd is afgekeurd. Er is geen hoger beroep en je kunt eigenlijk niemand vragen of mailen bijvoorbeeld met de mededeling dat die toren die je op de foto ziet de Westertoren heet.

adobe-stock-mail-rejected

Mijn foto’s waren dus Niet-Compatibele afbeeldingen en Adobe geeft twee links naar meer informatie over wat ze precies voor beeld willen hebben op Adobe Stock. De ene link is naar Contributor Help, de ander naar een forum met ‘opbouwende feedback’ van medegebruikers. Er zijn een aantal redenen voor afwijzing. Er zijn bijvoorbeeld al veel van het soort beelden die jij hebt ingediend, of ze zijn niet esthetisch genoeg, misschien heb je niet het intellectuele eigendom of je hebt  ongepaste of irrelevante trefwoorden of afbeelding titels, of twijfelachtige of lasterlijke inhoud (ik citeer). Ik ga er vanuit dat dat laatste voor mijn panorama’s gold: irrelevante trefwoorden of titel. Bij het Contributor Critique forum is het eerste dat je ziet vertwijfelde vragen van mensen waarom hun foto’s nu precies zijn afgekeurd.

Tips voor Trefwoorden

Dat mijn foto’s werden afgewezen op hun titel en/of trefwoorden, geeft het belang aan van het kiezen van de juiste trefwoorden. Op zoek naar informatie hierover vind ik bij Adobe een blogpost met Stock Keywording Tips. Het  verhaal opent met de vaststelling dat het zinloos is om je foto’s in te sturen, als ze niet goed gevonden kunnen worden tussen de duizenden andere foto’s. Het toevoegen van de juiste trefwoorden is van het uiterste belang. Volg de richtlijnen voor het toevoegen van trefwoorden en alles komt goed. Ik lees in die blogpost dat er een Auto Keywording tool is, die automatisch trefwoorden maakt als je foto’s toevoegt aan Adobe Stock. Huh? Die tool ben ik niet tegengekomen. Misschien werkt die niet als je een foto via Lightroom Publishing Services toevoegt? Maar ook bij het uploaden van een foto verschijnen alleen de trefwoorden uit het IPTC-veld. Voor de rest zijn de tips logisch: denk als iemand die je foto wilt kopen, zoom in op de verschillende onderdelen van de foto en vindt daar je trefwoorden.

Des te meer foto’s je hebt ingestuurd des te beter zul je worden in het beschrijven van je foto’s en het toevoegen van trefwoorden. Die tool bij Adobe Stock die trefwoorden voor je maakt aan de hand van de inhoud van je foto lijkt me erg handig. Als ik heb gevonden hoe die werkt kom ik er op terug.

7 gedachten over “Trefwoorden toevoegen bij foto’s voor Adobe Stock”

  1. Dat hun trefwoordenzoeksystemen op de Engelse taal zijn gebaseerd begrijp ik wel. Er zijn immers ISO-standaards voor metadata bij bv medische informatie en uit die extreem grote brei van data het juiste te kunnen zoeken én vinden is essentieel. Naast de gestandaardiseerde metadata en o.a. zoekwoorden zou je – volgens mij – ook andere niet-gestandaardiseerde metadata kunnen toevoegen. Bij de medische informatie in bv PDF/H-bestanden kan men ook latijnse namen toevoegen. Die worden veelal internationaal gehanteerd en vergemakkelijken het zoeken buiten de Engelstalige toepassingen. De techneuten van Adobe die de medici tot hun afnemerskring beschouwen zouden eens moeten gaan praten met hun collega’s van Photo Stock. Dat heet – meen ik – silo-overschreidende innovatie!

  2. Adobe stock is het overgenomen Fotolia. Daar dien ik nog steeds mijn foto’ s in en eigennamen als ‘Westertoren’ zijn daarbij nog nooit een probleem geweest.
    Let er bij Fotolia/Adobe Stock ook op dat de volgorde van de trefwoorden ook van belang is.
    Er zijn overigens veel meer tools om trefwoorden te genereren.

  3. Ik herinner me ergens gelezen te hebben dat het automatisch toevoegen van trefwoorden alleen werkt wanneer er geen trefwoorden aanwezig zijn in het bestand.

    1. Lijkt me ook meer iets voor het Quick and Dirty (snel en vies) toevoegen van trefwoorden. Het gebeurd op basis van beeldherkenning en de Westertoren kent het algoritme (nog) niet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.