Sinds maart is er een uitbreiding op Google Docs, waarmee je vanuit Google Docs, als je een stukje hebt geschreven rechtstreeks naar je WordPress-blog kunt publiceren. Twee vragen. Hoe werkt het en is het handig?
De posts op dit blog schrijf ik al dag-en-dagelijks in Google Docs. Dat vind ik handig. Ik schrijf de tekst, deel die met mijn vrouw om hem op onbegrijpelijkheden na te laten lezen en knip en plak de tekst uiteindelijk in een verse WordPress-pagina. Dat werkt prima. Als ik in Google Docs een Kop 4 gebruik, dan wordt die Kop 4 een Koptekst 4 op de WordPress-pagina. Qua vet, cursief en kopjes hoef ik er niets meer aan te veranderen. Toch was ik benieuwd of de uitbreiding op Google Chrome, waardoor je vanuit Google Docs je document meteen als draft naar je WordPress-blog kon publiceren, lekker werkte.
Eenvoudige installatie
Ermee aan de gang gaan is eenvoudig. Installeer de WordPress.com for Google Docs-add-on uit de Google Web Store, een uitbreiding op Google Docs. Op het Computer Creatief-blog gebruiken we de Jetpack-plug-in, die is nodig als je vanuit Google Docs met je blog wilt communiceren. Je kunt alle blogs die via Jetpack zijn verbonden met wordpress.com gebruiken om vanuit Google Docs naar die blogs te publiceren.

Als je de add-on hebt geïnstalleerd kun je contact maken met het blog. Dat vind je in het Google Docs-menu Add-ons. Bij Add-ons zie je WordPress.com for Google Docs. Kies Open. Er verschijnt een zijbalk in het document. Via Add WordPress Site voeg je je blogs toe. Als je meerdere blogs hebt kun je die allemaal toevoegen. Schrijf de tekst voor het blog, zoals je gewend bent in Google Docs.

Als de tekst klaar is kun je de tekst publiceren naar het blog. Voordat je dat doet kun je bepalen of een Bericht, Pagina of Feedback moet worden. Daarnaast kun je Tags toevoegen en aangeven bij welke Categorie het bericht hoort. Alles klaar? Klik op Save en de pagina wordt naar je blog getransporteerd. Het is een Draft, de post staat nog niet online. Als je hem daadwerkelijk wilt publiceren zul je dat vanuit de WordPress-interface moeten doen.
Handig?
Best wel. Zolang je het maar bij tekst houdt werkt alles prima. Je kunt in je Google Doc-document wel illustraties opnemen en die worden ook keurig in het bericht geplaatst, maar werken met bijschriften, de juiste maat van de illustratie, dat is niet makkelijk, zoniet onmogelijk. Dat gaat veel eenvoudiger in de WordPress-interface. En qua tekst: zolang je nog zelf niets in het bericht hebt aangepast in de WordPress-interface kun je het bericht in Google Docs aanpassen. Heb je eenmaal wat in WordPress zelf gedaan, tekst of beeld hebt veranderd, dan verschijnen die natuurlijk niet in je Google Doc-document. Het is eenrichtingsverkeer uit Google Docs naar WordPress. Je wordt wel gewaarschuwd dat je aanpassingen verloren zullen gaan, als je vanuit Google Docs wilt updaten, wanneer er al aanpassingen in WordPress zelf zijn gedaan.

Voor de basistekst gebruik ik het nu dagelijks. Nooit voor illustraties, want dat is gedoe. Ga jij er ook mee aan het werk? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Alle blogs die vanuit WordPress.com worden gehost kunnen er mee aan de gang. Als je WordPress-blog de Jetpack plug-in gebruikt werkt het ook.
Hans Frederiks is journalist en fotograaf en hoofdredacteur van blog.computercreatief.nl. Hij schrijft over ontwikkelingen op het gebied van computers, van vormgeving op het web en print, en fotografeert al zijn hele leven lang. Zijn specialisaties zijn panorama’s, landschappen en podiumfotografie. Zijn blog vind je HIER, zijn boeken vind je HIER.