Vormen combineren in Affinity Designer kan op verschillende manieren, een interessante is gebruik maken van geometrie als basis. Onderstaande tips zijn afkomstig uit mijn boek Zo werkt Affinity Designer.
U weet nu hoe u vormen tekent, allerlei typen basisvormen maakt en hoe u vormen aanpast. U kunt de vormen die u zo maakt gebruiken als bouwstenen voor nieuwe, complexere vormen. U plaatst dan twee of meer vormen over elkaar en laat er een geometrische bewerking op los.
Doe het volgende:
- Maak uw document leeg of start een nieuw document.
- Plaats een vierkant in het document.
- Plaats een cirkel in het document.
- Geef de cirkel via de contextuele knoppenbalk een andere kleur dan het vierkant.
- Verplaats de cirkel zo nodig en zorg dat deze het vierkant voor een deel overlapt.
Hiermee kunnen we de verschillende geometrische bewerkingen uitproberen.

Add: vormen optellen
- Selecteer beide vormen.
- Klik op de knop Add op de knoppenbalk (achtste knop van rechts), klik in het menu op Layer, Geometry, Add of kies deze optie in het contextmenu.
Merk op:
- De cirkel en het vierkant zijn nu samen één nieuwe vorm geworden.
- De nieuwe vorm krijgt de kleur van de achterste oorspronkelijke vorm (in dit geval het vierkant): de cirkel is bij deze vorm opgeteld.
Subtract: vormen aftrekken
- Druk op
-Z (Mac) of Ctrl-Z (Windows) of klik in het menu op Edit, Undo Add om de laatste actie ongedaan te maken.
- Controleer of beide vormen nog zijn geselecteerd.
- Klik op de knop Subtract op de knoppenbalk (zevende knop van rechts) of klik in het menu op Layer, Geometry, Substract of gebruik het contextmenu.
Met de substractactie wordt de voorste vorm (hier: de cirkel) van de achterste vorm (vierkant) afgetrokken. De vorm die overblijft is het deel van het vierkant dat niet door de cirkel overlapt werd.
Intersect: overlap van vormen
- Maak de substractactie ongedaan en controleer of beide vormen zijn geselecteerd.
- Klik op de knop Intersect op de knoppenbalk (zesde knop van rechts) of klik in het menu op Layer, Geometry, Intersect of gebruik het contextmenu.
Met de intersectactie blijft alleen het deel van het vierkant over dat door de cirkel overlapt werd.
Xor: uitsluitende vormen
- Maak de intersectactie ongedaan en controleer of beide vormen zijn geselecteerd.
- Klik op de knop Xor op de knoppenbalk (vijfde knop van rechts) of klik in het menu op Layer, Geometry, Xor of gebruik het contextmenu.
Xor maakt een nieuwe vorm die alleen bestaat uit het deel van beide vormen dat niet overlapte.
Divide: verdeling
- Maak de xoractie ongedaan en controleer of beide vormen zijn geselecteerd.
- Klik op de knop Divide op de knoppenbalk (vierde knop van rechts) of klik in het menu op Layer, Geometry, Divide of gebruik het contextmenu.
- Klik in het gebied waar de vormen overlapten.
- Verplaats de selectie met de Move Tool.
- De divde-actie verdeelt de beide vormen in drie nieuwe vormen: het overlappende deel en de twee niet-overlappende delen. Het resultaat is vergelijkbaar met het resultaat van intersect plus het resultaat van xor. Alleen is het resultaat van xor ook nog in twee delen verdeeld: de niet-overlappende delen van de cirkel en het vierkant apart. Divide is de enige actie waarbij elk deel zijn eigen kleur behoudt. Bij de andere vier acties krijgt het resultaat altijd de kleur van de achterste oorspronkelijke vorm.
Meer tips en trucs van Mark van Heck? Op dit blog zijn er veel te vinden. Al zijn Affinity Designer-tips vind je HIER.
Zo werkt Affinity Designer
In mijn boek Zo werkt Affinity Designer wordt in de vele mogelijkheden van de uitgebreide software gedoken. Wilt u bijvoorbeeld kraakheldere illustraties maken? Logo’s die u net zo scherp op postzegel- als op vrachtwagenformaat kunt gebruiken? Technische tekeningen, schema’s, plattegronden en diagrammen met rekenkundige nauwkeurigheid? Wilt u uw tekeningen bovendien met precisie kunnen bijwerken, combineren met fotografie en zonder kwaliteitsverlies kunnen verwerken? Leer dan hoe Affinity Designer werkt. Affinity Designer is snel, gemakkelijk in gebruik, heeft vele aantrekkelijke extra’s en is goedkoop beschikbaar als eenmalige aanschaf, zonder abonnement.
Mark van Heck is sinds zijn jeugd altijd geïnteresseerd geweest in het leren, proberen en gebruiken van nieuwe creatieve technologie. Hij vervulde verschillende functies in ICT en onderwijs. Sinds 2007 is Mark onafhankelijke professional op beide gebieden. Hij bouwt websites, digitale leeromgevingen, interactieve leermiddelen, interactieve boeken en apps. Daarnaast geeft hij trainingen en schrijft hij inhoud voor digitale en traditionele lesmethodes, lespakketten en ander leermateriaal over ICT en andere onderwerpen. De boeken van Mark vind je hier