Adobe software nog altijd wat buggy (bron afbeelding: https://pixabay.com/nl/illustrations/software-testen-dienstverlening-762486/)

Adobe, los dat nou eens op…

Het blijft sappelen met Adobe en z’n op de achtergrond draaiende arsenaal aan ‘stille software’ en services. Vooral de crashende onderdelen.

We schreven er al eerder over: een probleem dat gaande is met een onderdeeltje van de Adobe-suite. Meer precies: een van de onderdelen die dingen als updates regelt en gekoppeld is aan Creative Cloud. Dát onderdeel checkt onder meer of je abonnement nog geldig is, en regelt het eigenlijke updaten van de software waar je voor betaalt hebt. En probeert je met enige regelmaat nog ongevraagd probeerversies door de strot te duwen (wijze les: klik nooit op Alles bijwerken, maar klik op de bijwerken-knop bij de onderdelen die écht een update moeten krijgen). In essentie zijn al die stiekem op de achtergrond draaiende processen grotendeels bedoeld voor DRM-doeleinden. Heel triest dus dat het juist daar vaak mis mee gaat. Zoals in ons geval met iets onder de naam UpdaterStartupUtility dus. Inmiddels blijkt dat probleem toch heel wat bekender dan Adobe ons wilde doen geloven.

Meer en meer klachten

Op het eigen Adobe-forum melden zich steeds meer mensen – inclusief ondergetekende – die in de Console van macOS bij elke start van het systeem een melding betreffende de crash van UpdaterStartupUtility zien verschijnen. Het advies van Adobe op het forum luidt: of je negeert het (zoals ons door de helpdeskmedewerker tijdens de remote sessie ook al werd geadviseerd) omdat het verder geen invloed op de werking van de software heeft. Of je de-installeert alle Adobe-software op je systeem en voert vervolgens ook nog een cleaner-tool uit om dan de zaak opnieuw te installeren. Behalve dat dit natuurlijk een advies is dat bij velen – terecht – in het verkeerde keelgat schiet, is het ook geen garantie voor een definitieve oplossing. Het is bovendien van de zotte dat je je gebruikers pakketten met allerlei persoonlijke instellingen en meer volledig laat verwijderen om vanaf nul opnieuw te beginnen. Voor zakelijke gebruikers betekent dat uren of zelfs dagen aan gederfde inkomsten. Houtje-touwtje oplossingen als deze zijn dan ook nauwelijks zinvol te noemen.

Los het op, Adobe

De fout ligt duidelijk aan de kant van Adobe en – zo is de algemene tendens qua meningen op het genoemde forum – die moeten het probleem dan ook maar oplossen. Lijkt ons ook een tamelijk logische redenering. Vooralsnog lijkt de enige optie er simpelweg maar mee leren leven. Het is wel triest dat de software van Adobe (of beter: de voor een eindgebruiker niet tot nauwelijks interessante tools die op de achtergrond draaien) al jarenlang steeds weer voor problemen zorgen. En niet alleen onder macOS, maar ook onder Windows. Het lijkt de prijs die je als gebruiker voor abonnementsgebaseerde software moet betalen. De fabrikant van iets dergelijks is als de dood dat jij als eindgebruiker de controle op geldigheid van je abonnement op de een of andere manier weet te omzeilen. Daarvoor wordt een arsenaal aan ‘rommel’ uit de kast getrokken die door de complexiteit vaak problemen veroorzaakt. Maar dat neemt de fabrikant voor lief, blijkbaar.

Naar de app store!

Wellicht is het tijd voor Adobe om een voorbeeld aan Microsoft te nemen. Sinds kort is Office (365) eindelijk gewoon in de Mac app store te vinden. En houdt die dus ook netjes de updates bij. Alle vervelende bijbehorende update- en licentie-tools die nogal eens tot irritatie leidden behoren daarmee tot het verleden. Je vult simpelweg je gebruikersgegevens in de applicaties zelf in en klaar. Dat kan natuurlijk op gelijksoortige wijze bij alle software van Adobe. Het zou ’t leven een stuk makkelijker maken. Want is Adobe er nou voor de klant, of de klant voor Adobe? Irritatie veroorzakende DRM-onderdelen zorgen uiteindelijk voor zoveel ergernis dat mensen op zoek gaan naar alternatieven. En die zijn er gelukkig ook voor steeds meer Adobe-pakketten.

Het boek Adobe Photoshop voor Lightroom-gebruikers, 2e editie door Scott Kelby

Hoewel de bijkomstige ‘hulp’programma’s betreffende updates en rechten notoire dwarsliggers zijn, is de eigenlijke software van Adobe best te pruimen. Wil je zo eens wat meer weten over Photoshop, lees dan het boek Adobe Photoshop voor Lightroom-gebruikers, 2e editie door Scott Kelby eens!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.