Office 365 Home-abonnement: opzeggen of niet?

Net nu ik lees dat het abonnement op Office 365 Home allerlei verbeteringen krijgt, denk ik erover om het Office 365 Home-abonnement op te zeggen. Je kunt het straks op meer apparaten gaan gebruiken, je kunt het met meer gebruikers gebruiken. Dat zijn de vernieuwingen wel zo’n beetje. Niets waar ik blij van wordt. Opzeggen maar?

Al die abonnementen!

In je digitale leven krijg je steeds meer te maken met abonnementen/lidmaatschappen. Je bent lid van Creative Cloud en/of je hebt een abonnement op Netflix. Je betaald voor opslag en diensten van iCloud of Google Drive en Docs. Je hebt een mobiel-abonnement en een abonnement bij Ziggo voor je vaste internetverbinding. Je betaalt voor dit en dat en voor een abonnement op Office 365 Home. Dat laatste deel ik met mijn vrouw, die er zelden of nooit gebruik van maakt. Ik schrijf in Google Docs en maak alleen als het echt nodig is gebruik van Word in Office. Heb ik het echt nodig of niet? Het jaarlijkse abonnement kost €99,-, toch een flink bedrag.

Er komt geen Word aan te pas…

Zoals gezegd schrijf ik alles voor dit blog en voor mijn boekjes in Google Docs. Voor het blog plaats ik rechtstreeks op het WordPress-blog. Daar komt geen Word aan te pas. Het wordt anders als ik teksten gaan delen met anderen. Voor het boekje Veilig online dat ik deze zomer schreef met collega Ronald Smit gingen de teksten als Word-bestanden heen en weer, met de commentaar-functie aan. Dat kon natuurlijk ook met Google Docs – veel handiger vind ik zelf – maar dat gebruikt Ronald niet, dus dat was een probleem. Ik lever mijn teksten bij Van Duuren Media in als Word-bestand, met daarbij al formattering in koppen en dergelijke. Je kunt rechtstreeks vanuit Google Docs naar Word exporteren, dus dat is geen probleem.

Spreadsheets koppelen

Excel gebruik ik voor mijn administratie. Voor de rekeningen, de bonnetjes en de BTW-aangifte. Ik weet te weinig van Excel (daar zijn boeken voor, Hans!) en gebruik het minimale dat ik nodig heb voor die administratie. Ik heb een sheet voor mijn rekeningen en een sheet voor mijn BTW en met mijn beperkte kennis zijn die makkelijk te koppelen. Ik probeerde dat laatst in Spreadsheet van Google, maar kon niet een-twee-drie begrijpen hoe ik dat moest doen. Nu ik overweeg mijn Office-abonnement op te zeggen, ben ik dat even gaan googelen. Ik vond HIER en HIER een oplossing. Daar kan ik mee leven.

Office 365 Home-abonnement

Office 365 Home-abonnement

Ik heb nog tot 18 oktober om er over na te denken…

Voor mijn aantekeningen gebruik ik OneNote, een applicatie die me eigenlijk veel te ingewikkeld is voor de aantekeningen die ik wil maken, maar het werkt. OneNote is onderdeel van Office 365 en is daarnaast ook gratis. Gratis! Het gebruikt wel de opslag op de OneDrive, die is ook – beperkt – gratis. Daar kan ik prima mee uit de voeten. PowerPoint en Outlook gebruik ik niet. Dus wat let me om mijn abonnement op te zeggen? Ik denk er nog even over na. Ik ben benieuwd wat jij gebruikt? Zijn er redenen om toch bij Office te blijven? Wat is het alternatief voor Google Docs en Drive?

There’s a book for that!

Om alles over het gebruik van Google Docs & Drive te leren kun je het boek Ontdek Google Docs en Drive lezen. Het was het boek van de maand juli 2018 hier op Computer Creatief. Er zijn wat voorproefjes uit het boek te vinden – HIER, HIER en HIER – en een interview met de auteur.

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. Bij dit abonnement voor 5 gebruikers zit tevens een OneDrive opslag van 5 keer 1 terabyte! Dat is voor mij al de belangrijkste reden om het aan te houden.

  2. Ten eerste is een abonnement veel goedkoper te verkrijgen. Ten tweede ben ik het met de vorige reactie eens, dat de opslag alleen het geld al waard is.