Styling in architectuurfotografie is iets om zonder meer op te letten, zeker ook als het gaat om interieurfoto’s. In mijn boek Focus op Fotografie: Architectuurfotografie besteed ik dan ook aandacht aan dit onderwerp.
Bij exterieuropnamen valt er over het algemeen niet zo veel te stylen. Toch zijn er wel een paar zaken waar je op kunt letten. Veel moderne kantoorgebouwen hebben zonweringen of lamellensystemen die open of dicht kunnen. Een gebouw met hier en daar een zonwering omlaag oogt al gauw rommelig. Als je er invloed op hebt, is het daarom altijd goed om voor het een of het ander te kiezen: of open of dicht. Bij centraal gestuurde systemen kun je bijvoorbeeld aan de beheerders of de technische dienst vragen of zij handmatig kunnen ingrijpen. Bij avondopnamen is het eigenlijk altijd het mooist als de verlichting van een gebouw ook brandt. Veel systemen met schemerschakelaars gaan echter pas aan als de lucht al iets te donker is voor fotografie. Ook dit is iets wat wellicht in overleg kan worden vervroegd.
Orde in de chaos
Verder is het bij buitenopnamen goed om fietsen of brommers recht te zetten of uit beeld te halen en rood-witte wegmarkeringen bij pas opgeleverde projecten tijdelijk op te schuiven. Vergeet niet om na afloop alles ook weer terug te zetten. In de analoge tijd was het geregeld nodig om met een vuilniszak of bezem over de straat te gaan om het ergste zwerfvuil te verwijderen. Het verwijderen van blikjes, zakjes of andere viezigheid kun je tegenwoordig gelukkig gemakkelijk in de nabewerking doen.

Opruimen tot de essentie

Houd er rekening mee dat je soms aanpassingen moet maken, ook als alles vooraf goed ingericht en opgeruimd is. Tafels en stoelen kunnen op de juiste plaats staan en op de foto toch verkeerd lijken te staan. Een langwerpige tafel kan bijna vierkant lijken als hij aan de rand van het beeld staat en je met een groothoek werkt. Door hem iets meer naar in het midden van het beeld te plaatsen, wordt de vormweergave beter. Lukt dat niet, kijk dan of het wel nodig is om hem helemaal in beeld te brengen. Soms is het beter om er maar een gedeelte van te laten zien. Van stoelen is het beter als je niet alleen de zijkanten ziet. Draai ze daarom een klein beetje open, zodat je iets van de rugleuning

ziet. De stoelen nodigen je als kijker hierdoor meer uit om erin plaats te nemen. Accessoires als glazen, flessen en vazen hebben herkenbare, ronde vormen en vertekening daarvan valt erg op. Voorkom daarom dat ze te veel aan de rand van het beeld staan, of probeer de opname anders te nemen met een iets langer brandpunt met minder perspectivische vervorming. Of laat dit soort accessoires weg als je ze niet goed in beeld kunt krijgen.
Let op afleidende details
Let verder op ieder detail dat in de foto kan afleiden. Zelfs de kleinste dingen kunnen storen als ze een kijker eenmaal opvallen. Heb je een stoel of tafel verschoven, controleer dan of die geen afdrukken achterlaten in het tapijt dat eronder ligt. Zijn de kussens mooi gerangschikt? Die bloemen, zijn die vers of zitten er verwelkte exemplaren tussen? Planten kunnen sfeer, kleur en leven aan een interieur geven, maar alleen als ze echt decoratief zijn. De bloedeloze, kleine stukjes groen in onderhoudsvrije bakken die liefdeloos in veel kantoren staan, kun je beter uit beeld laten. Kies je ervoor om een tafel te dekken, doe dat dan goed, met nieuwe kaarsen, volle glazen en schone borden en bestek. Vul halfvolle boekenkasten aan en maak rommelige strakker door boeken recht te zetten en ze eventueel op kleur of maat bij elkaar te voegen. Uiteraard moet je alles weer zo achterlaten als je het aantrof, dus houd bij wat je verandert. Twijfel je of de foto beter wordt van iets in beeld te zetten, dan kun je een versie maken met en zonder of ervoor kiezen om het weg te laten. Twijfel je, dan is minder meestal beter dan meer.
Binnenverlichting
Een belangrijke keuze die je bij interieurs ook moet maken is of je de binnenverlichting aan of uit doet. Dat heeft te maken met hoeveel sfeer je in de foto wilt hebben. Wil je wat warmte toevoegen door de verlichting aan te doen, of gaat de foto vooral over het design van de ruimte en werk je daarom uitsluitend met beschikbaar daglicht? Als je fotografeert in opdracht, vraag je dan af of de verlichting onderdeel van het ontwerp is of dat ze later door de gebruiker is toegevoegd. In het eerste geval zal de klant het effect van de verlichting waarschijnlijk willen zien, in het tweede misschien niet. Behalve dat licht sfeer kan toevoegen, kan het ook zorgen voor problemen door lokaal hoge contrasten en kleurzwemen te veroorzaken en misschien krijg je er ook wel ongewenste reflecties in ramen of op tegelwanden door.

Dit artikel is afkomstig uit het boek Architectuurfotografie. Een eerder artikel uit dit boek Wanneer is een foto een architectuurfoto? vind je HIER. Architectuurfotografie is zoveel meer dan het vastleggen van een gebouw. Je wilt het karakter van het gebouw verrijken door het onder ideale omstandigheden te fotograferen met de beste beeldkwaliteit. Vaardigheden zoals beheersing van het licht, de locatie, het perspectief, het standpunt, de compositie en het begrijpen van de visie van de architect zijn daarbij cruciaal. In het boek Architectuurfotografie neem ik je mee langs onderwerpen, gebouwen, landschappen en interieurs.
- Generatief verwijderen, vullen en uitbreiden in Photoshop
- Betaalde en gratis alternatieven voor Photoshop
- Compositieregels voor fotografie in de praktijk
- Het gebruik van de Gulden snede bij het maken van een compositie
- Alternatieven voor Lightroom Classic
- De gereedschappen voor RAW-ontwikkeling in Affinity Photo 2
- Niet-destructieve RAW-ontwikkeling in Affinity Photo 2
- Compositietips voor fotografie
- ‘Gebruik compositieregels in je voordeel, maar houd er niet krampachtig aan vast!’
- Fundamentele camera-instellingen
- Ruis verminderen in Lightroom Classic
- Hoe maak je de mooiste architectuurfoto’s?