wat zijn sociale media

Wat zijn sociale media?

We kennen en gebruiken het (bijna) allemaal, maar wat zijn sociale media nou eigenlijk? En hoe kun je ze als bedrijf op een positieve manier inzetten? Ik leg het u haarfijn in mijn lekker dikke pil onder de titel Handboek Social Media Marketing, 4e editie. En hieronder alvast in een meer beknopte uitleg.

Sociale media zijn in principe de meest menselijke – en persoonlijke vormen van digitale marketing en niet zomaar business to business of business to consumer. De wereld verandert; we willen (weer) gewaardeerd worden, ook als het gaat om verkopen (sociaal verkopen of sociale handel). Juist bij het verkopen is het menselijk aspect van enorm belang. Sociale media zijn vooral human2human (h2h). In het geval van h2h deelt u bijvoorbeeld relevante, vakinhoudelijke kennis die de emotionele kant van de klantrelatie aanspreekt. De emotionele kant zorgt voor het sociale aspect en voor de daadwerkelijke binding in de relatie. Zo laat ons brein – van ons zoogdieren – zich gemakkelijk beïnvloeden en verleiden tot een keuze. De mix van relevante kennisdeling, de emotionele band en het socialemediaplatform kunnen zo voor nog meer verspreiding, binding en actie zorgen. Zo wordt je minder snel vergeten en zorgt de snelle herkenbaarheid voor een zogenoemde sociaal merk.

Waarvoor ingezet?

Sociale media worden door personen, organisaties en merken ingezet voor:

  • Interactie en het digitaal netwerken, zoals op LinkedIn gebeurt.
  • Gebruikers om bijdragen te vragen; dit is gebruikers-gegenereerde content, zoals het opstellen en publiceren van een eigen productbeoordeling.
  • Verkoopondersteuning, zoals het leveren van social media ondersteuning via socialemediakanalen, zoals Facebook Messenger en WhatsApp for Business.
  • Het versterken van de reputatie, de naamsbekendheid en de branding van de eigen persoon, organisatie of het eigen merk.
  • De creatie van een community en zogenoemde fanbase die een hoge mate van betrokkenheid tonen.
  • Het (viraal) (laten) delen van informatie en andersoortige vormen van content, zoals een grappige TikTok-video.
wat zijn sociale media
Sociale media linken aan de deeleconomie, sociologie en menselijke netwerken

De “definitie” van sociale media

Sociale media zijn niet zomaar in een algemene definitie te vangen. Sociale media vormen een verzamelbegrip voor alle online platforms die interactie tussen gebruikers mogelijk maken. Via sociale media is het mogelijk om persoonlijke verhalen (stories), handige content en wervende boodschappen te delen met een groot publiek. De diversiteit aan platforms biedt gebruikers de mogelijkheden om zelf cross-mediale content te creëren en te delen, zoals video’s, artikelen en foto’s. Naast diverse overlappende functionaliteiten kennen de verschillende platforms ook unieke opties die voor verschillende marketingdoelstellingen ingezet kunnen worden. Sociale media draaien om:

  • connecties en relaties;
  • sociologie, psychologie en ons menselijk gedrag;
  • ervarings- en contentdeling;
  • (open) dialogen, discussies en emoties;
  • betrokkenheid; impressie en verhalen (de zogeheten stories);
  • helpen en netwerken;
  • vernieuwing en openheid.

Alle bovenstaande kenmerken worden verderop in dit handboek uitgewerkt en illustratief toegelicht.

Managementsite.nl legt het begrip (zie www.managementsite.nl/kennisbank/social-media) uit als: “Sociale media zijn een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Sociale media staan voor ‘Media die u laten socialiseren met de omgeving waarin u zich bevindt’.”

Abstract gezegd zijn sociale media – waarbij de Engelse term social media ook in het Nederlands gangbaar is – een verzamelbegrip voor online platforms waar de gebruikers – zonder tussenkomst van een redactie – interactie en dialoog kennen.

wat zijn sociale media
Sociale media bieden ruimte om ervaringen te delen

Naast de professionele omkadering van de sociale media, biedt het vrije karakter van de platforms ook ruimte voor een persoonlijke interpretatie van sociale media. Enkele inzichtelijke definities van een persoonlijke uitleg van sociale media:

  • @MissMannonetje: “Netwerken met een knipoog.
  • Axel Schultze: “Sociale media vormen een verzameling van tools en online ruimtes die individuen en organisaties helpen om hun informatie- en communicatiebehoeftes te versnellen.
  • Tvb.org: “Online technologieën gebruiken waardoor mensen hun meningen, inzichten, ervaringen en perspectieven met elkaar kunnen delen.
  • @MediaWijsHeid: ”Gebruikers op sociale media staan met elkaar in verbinding, bijvoorbeeld door online ‘vrienden’ met elkaar te worden en kunnen zo communiceren.
  • @Hermaniak: “Social media is hoe organisaties en personen door betekenisvolle en relevante interactie met bestaande en potentiële personen een relatie kunnen opbouwen die ervoor zorgt dat er op het juiste moment een positieve attitude optreedt.

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

De vierde editie van dit alom gerenommeerde standaardwerk is weer volledig actueel, inclusief online toetssysteem! 

Het vernieuwde vierde deel van het succesvolle Handboek Social Media Marketing helpt de lezer/gebruiker een planmatige strategie voor sociale media te ontwikkelen. Daarbij helpt het inzicht te krijgen in de succesfactoren van de moderne socialemediamarketingmix met middelen als TikTok-virals, stories, reels & shorts en LinkedIn-community’s. Naast de focus op de organisatietransitie naar een sociale onderneming, de praktische cases, relevante onderzoeken en professionele inzichten van aansprekende experts, biedt het cross-mediale, uitgebreide boek een aanvullend platform met extra digitaal materiaal. Bovendien kent deze vierde editie een online toetssysteem om de eigen kennis eenvoudig te toetsen. 

Het complete handboek inspireert en helpt met de gerichte inzet van sociaal verkopen, de transitie naar een sociaal merk en sociale onderneming plus het opstellen van een resultaatgericht socialemediaplan. Het leer- en managementboek is tot stand gekomen met medewerking van onder anderen Steven van Belleghem, Hans Molenaar, Egbert Jan van Bel, Mischa Koster, Bas Hoogland, Herman Couwenbergh, Brian Solis en vele anderen. Het bevat bovendien inspirerende expertcases. 

Dit handboek:

  • werkt stapsgewijs toe naar een resultaatgericht marketingplan voor sociale media;
  • bevat uitgebreide extra’s over sociale beïnvloeding, het sociale merk en betrokkenheid;
  • bevat een gekoppeld online platform met extra digitaal materiaal en een online toetssysteem.

  • Facebook en Instagram gaan de tijd meten die je aan social media besteedt (bron afbeelding: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lux_Products_Long_Ring_Timer.jpg)

    Facebook en Instagram meten ‘social’ tijd

    Het aantal jongere gebruikers dat zegt verslaafd te zijn aan social media neemt toe. En daarom heeft Facebook een timer ingebouwd die precies bijhoudt hoe lang je besteed aan het systeem. Facebook en ook Instagram van hetzelfde bedrijf gaan bijhouden hoeveel tijd je aan deze social media besteedt. Er is nogal wat kritiek op de…

    Lees hier verder…

  • Facebook, contentfilters en de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring bleken geen goede combinatie (bron afbeelding: https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:United_States_Declaration_of_Independence.jpg)

    Facebook blokeert onafhankelijkheidsverklaring

    Afgelopen week – de week van de 4de juli in de VS en de dagen dat de Amerikanen nog weer een beetje meer pattriotistisch worden – ging het even helemaal mis bij Facebook. De Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring werd namelijk gemarkeerd als ‘hate speech’. Als er iets is wat bij een Amerikaan niet moet doen, is in…

    Lees hier verder…

  • Dotan maakt het wel heel bont qua liegen (bron afbeelding: https://pixabay.com/nl/lange-neus-liegen-emoticon-gezicht-25529/)

    Dotaanse leugens op social media

    Vreemd eigenlijk, dat mensen zich altijd mooier voor willen doen dan ze zijn. Dit gedrag is vooral op social media te zien. De een leeft een nog mooier leven dan de ander. Posts over minder leuke zaken uit het dagelijks leven tref je er nauwelijks aan. En sommigen liegen simpelweg een heel imago bij elkaar,…

    Lees hier verder…

  • Het blijft oppassen met facebook en andere social media (bron afbeelding: https://www.flickr.com/photos/143601516@N03/28188286432)

    Zuckerberg sprak

    Eindelijk heeft de topman van Facebook Mark Zuckerberg dan iets van zich laten horen betreffende het schandaal waarin zijn bedrijf verwikkeld is. Too little, too late? We schreven er deze week al eerder over: Facebook heeft een Groot Probleem. En dat probleem werd alleen maar versterkt door het stilzwijgen van oprichter Mark Zuckerberg. Hij heeft…

    Lees hier verder…

  • De Europese Commissie start een actie tegen desinformatie (bron afbeelding: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ede-wageningen-paashaas.JPG)

    Europese Commissie actief tegen desinformatie

    De paashaas bestaat echt. Na intensieve observaties en studie van het gerenommeerde Easter Egg Institute op Paaseiland is geconcludeerd dat hij jaarlijks vanaf een maanbasis aan de onzichtbare achterkant van dit hemellichaam opereert. De Europese Commissie is het er niet mee eens. Desinformatie en ook fake news worden steeds meer ingezet om mensen doelbewust op…

    Lees hier verder…

  • Facebook wil af van Like-oproepen (bron afbeelding duimpje: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Facebook_like_thumb.png)

    Facebook: weg met Like-oproepen

    Bij Facebook draait alles om Likes, ofwel het bekende duimpje omhoog. Spammers gaan ver om duimpjes te scoren. Facebook ‘spam’ kennen we allemaal. Het blijft extreem opletten bij ongevraagde aanbiedingen die te mooi klinken om waar te zijn. En dan zijn er ook nog de bedrijven die denken snel en goedkoop te kunnen scoren door…

    Lees hier verder…

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.