Je hebt de term ongetwijfeld wel eens horen vallen, maar: wat is SEO nou eigenlijk en hoe helpt het jouw site vindbaar te maken? Dat wordt uitgelegd in het boek Zo werkt Yoast SEO.
Eerder heb je kunnen lezen hoe zoekmachines werken. In dit hoofdstuk gaan we het hebben over zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO. Wat houdt SEO precies in? Wat is holistische SEO?
RANKINGFACTOREN
In het boek (en ook in ‘t hierboven gelinkte artikel) zijn de rankingfactoren in de algoritmen van Google aan bod gekomen. Die factoren kunnen we verdelen in twee categorieën: onpage en off-page factoren. On-page factoren zijn alle dingen die je kunt beïnvloeden vanuit je website. Denk aan technische aspecten, zoals de kwaliteit van de code en de snelheid van je site en aan aspecten die meer met de inhoud te maken hebben, zoals de structuur van je website en de kwaliteit van de content.
Naast on-page factoren zijn er ook off-page factoren. Dit zijn bijvoorbeeld links van andere websites naar jouw website, aandacht op sociale media en andere marketingactiviteiten buiten je eigen website. De belangrijkste offpage factoren zijn het aantal en de kwaliteit van links die naar je site verwijzen. Hoe meer relevante sites van hoge kwaliteit naar jouw website linken, hoe hoger je positie in de zoekresultaten zal zijn.
Ook je concurrentie is een off-page factor. In sommige niches is het veel moeilijker om te ranken dan in andere. Heb je veel concurrenten in de markt waarin je je bevindt? Of moet je concurreren met grote bedrijven met grote budgetten? Hou er dan rekening mee dat dat je kansen op een hoge positie in de zoekresultaten beïnvloedt.
ZOEKMACHINEOPTIMALISATIE
In het vorige hoofdstuk hebben we het gehad over die felbegeerde plekken bovenaan de zoekresultatenpagina. Wat kun jij zelf doen om je positie te verbeteren of om een toppositie te behouden? Daar draait het om bij SEO. De afkorting staat voor ‘search engine optimization’, oftewel ‘zoekmachineoptimalisatie’. SEO richt zich op het verbeteren van de positie in de organische zoekresultaten.
HOLISTISCHE SEO
Yoast gaat ervan uit dat holistische SEO de beste manier is om je rankings te verbeteren. Dit is een brede en duurzame SEO-strategie, die zich richt op elk aspect van je website en de marketing ervan. Daarbij kun je denken aan de volgende aspecten:
- Keywordresearch: daarmee bedoelen we dat je onderzoek doet naar de zoektermen die je doelgroep gebruikt. Aan de hand daarvan bepaal je de keyphrases waarmee jij wilt ranken.
- Content: creëer content die nuttig is voor de lezer en die bovendien makkelijk leesbaar is.
- Snelheid: zorg voor een snelle site, zodat gebruikers niet hoeven te wachten en Google je site sneller kan doorzoeken.
- Sitestructuur: structureer je site met behulp van menu’s, taxonomieën, kruimelpaden en interne links. Zo maak je content beter vindbaar voor gebruikers en zoekmachines.
- Sociale media: gebruik sociale media om je doelgroep beter te bereiken en extra aandacht op je site te vestigen.
- Optimalisatie voor smartphones: zorg ervoor dat je site ook optimaal werkt op de browser van een smartphone.
- Veiligheid: gebruik een HTTPS-verbinding en kies sterke wachtwoorden.
- Toegankelijkheid: maak je site toegankelijk, ook voor mensen met een visuele beperking.

Probeer steeds te denken vanuit het perspectief van de gebruiker. Wordt een gebruiker blij van een site met fantastische content die ontzettend traag is? Of een site die supersnel is, maar waar de gebruiker eindeloos moet zoeken naar de juiste informatie? Nee! Alleen door elk aspect van je website te optimaliseren, kun je het beste resultaat worden voor je gebruiker. En als jouw website de beste in je markt is, wil Google ook dat je site hoog scoort in de zoekresultaten. Daar heeft de zoekmachine namelijk zelf ook iets aan. Als mensen tevreden zijn met de resultaten van de zoekmachine, dan zullen ze die zoekmachine blijven gebruiken.
Misschien heb je weleens gehoord van keyword stuffing, black-hat link building of page swapping. Dit zijn SEO-tactieken waarmee je de algoritmen kunt proberen te misleiden voor een hogere ranking. Wij raden je af om Google voor de gek te houden met SEO-trucs, omdat dit uiteindelijk negatieve gevolgen heeft voor je rankings.
GOOGLE WORDT STEEDS SLIMMER
Door de jaren heen zijn de algoritmen van Google regelmatig aangepast. Die updates zorgden ervoor dat Google nog beter werd in het selecteren van de beste resultaten. Met andere woorden: Google werd steeds ‘slimmer’. Die updates zorgden er ook voor dat Google twijfelachtige SEO-praktijken steeds beter kon herkennen en aanpakken. Sinds 2018 worden de algoritmen continue aangepast. Dat betekent dat er iedere dag kleine wijzigingen zijn en om de paar maanden is er een grotere update. Daar hoef je echter niet van in de stress te schieten. Het is echt niet nodig om je website naar aanleiding van iedere update aan te passen. Je gebruikers blijven het belangrijkst. Zorg dat je site relevant en gebruiksvriendelijk is. Streef ernaar het beste resultaat te zijn binnen je markt.
Meer weten over SEO? Dan zijn er over dit onderwerp diverse artikelen op ons blog te vinden! Een interview met Joost de Valk van Yoast over het gebruik van SEO kun je HIER lezen.
‘The best place to hide a dead body is page 2 of the Google search results’.
Deze zin illustreert treffend hoe belangrijk het is om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Want hoe mooi, informatief, actueel, relevant of spannend je website ook is, als hij niet gevonden wordt door internetgebruikers, is hij dood. Yoast SEO is een tool die je kan helpen bij het vindbaar maken van jouw website in Google, met afstand de populairste zoekmachine in Nederland en wereldwijd. Het boek Zo werkt Yoast SEO laat je stap voor stap zien hoe je zoekmachineoptimalisatie het beste aanpakt zodat ook jouw website hoger scoort in Google.
Yoast SEO is beschikbaar voor verschillende platforms. De tool analyseert je teksten op leesbaarheid en bekijkt hoe goed je tekst is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Aan de hand van een handig stoplichtsysteem geeft de plug-in aan hoe je jouw content kunt verbeteren. Zo til je met Yoast SEO je content gemakkelijk naar een hoger niveau. Daarnaast maak je met de plug-in de technische aspecten van SEO gemakkelijk in orde, zoals het instellen van canonieke URL’s en het implementeren van Schema.org structured data.
Klinkt moeilijk? Dat valt gelukkig reuze mee. De auteurs van Zo werkt Yoast SEO leggen je in het boek alle mogelijkheden van de tool stap voor stap uit. Na het lezen van het boek kent Yoast SEO geen geheimen meer voor je en weet je hoe je met jouw website hoger kunt scoren in de zoekresultaten!
- De juiste focuskeyphrase in Yoast
- Wat is YOAST SEO?
- Wat is SEO nou eigenlijk…?
- Hoe werken zoekmachines?
- Overstappen naar Google Analytics 4: wat heb je nodig?
- JavaScript leren met Peter Kassenaar
- De boeken van Peter Kassenaar in de Web Development Library
- Joost de Valk van Yoast SEO: ‘SEO is gewoon veel werk!’
- Chantal Schinkels: ‘We moeten focussen op cultuurverandering…’
- Live schrijven aan Programmeren voor niet-programmeurs…
- Een grote update voor Flutter: Flutter 2.0
- Het boxmodel van CSS