de 5 C’s van succesvolle socialemediacampagnes

De 5 C’s van succesvolle socialemediacampagnes

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Het is heel belangrijk om altijd de 5 C’s van succesvolle socialemediacampagnes in het achterhoofd te houden. Gewoon, omdat die dus succesvol blijken! In mijn Handboek Social Media Marketing, 4e editie besteed ik er aandacht aan, maar ook in dit artikel maak je er vast kennis mee!

De 5 C’s vormen een model om de socialemediacampagne in het gareel te houden. Ze vormen de voorwaarden die dagelijks het succes van een socialemediacampagne beïnvloeden. Ook is het model geschikt om als snelle briefing te functioneren naar alle betrokkenen bij de campagne. Een socialemedia- en communitymanager is tijdens het campagnebeheer continu bezig met het beheren van een mix bestaande uit content, context, kanalen, conversatie en conversie:

  • De contentvorm is de gepubliceerde content – zoals video’s, afbeeldingen en dialogen – en kan in de campagnes worden ingezet om bijvoorbeeld meer betrokkenheid op te wekken of een boodschap te delen om zo een groter bereik te bewerkstelligen.
  • De context zorgt voor juiste combinaties van content en platforms, zoals een instructievideo op YouTube Shorts en wellicht deels op TikTok, Pinterest en Instagram voor een groter bereik. Discussies en crowdsourcing kunnen goed via Instagram en LinkedIn of een blog.
  • Channels is de keuze van socialemediakanalen, de platforms en ook het beheren van deze kanalen. Zo kunt u WhatsApp kiezen voor care en kunt u Instagram inzetten om visuele productervaringen te laten delen.
  • Conversatie en care draaien om het proactief – of reactief – omgaan met de relaties om zo de openlijke betrokkenheid en interactie te bevorderen.
  • Conversie is het managen van de gestelde marketingdoelstellingen en het beoogde resultaat. Sociaal verkopen speelt hierbij een grote rol. De manager dient de doelstellingen te waarborgen. Tussentijdse evaluaties fungeren als feedback en zorgen voor een eventuele bijstelling van de campagne. De manager sociale media is continu bezig met concrete vragen als: is het aantal likes al behaald? Is het aantal dialogen al behaald? Zijn er al genoeg ideeën binnengekomen? Is er al genoeg geld binnengekomen via crowdfunding? Zijn er al genoeg whitepapers aangevraagd?

De 5 C’s en de succesvolle campagne van Ford Fiesta #fiestagram

Ford heeft voor de Europese campagne om de nieuwe Ford Fiesta te introduceren, breed ingezet op socialemediamarketing. De beoogde earned media was voor de autofabrikant simpelweg goedkoper dan de dure paid media, zoals tv-commercials. Doel van de campagne: de fans en de Ford-rijders rondom het sociale merk Fiesta zichtbaar maken in een ambassadeurscampagne. Daarbij was de doelstelling om vooral visuele belevenissen op te wekken. Hoofdstuk vijf

de 5 C’s van succesvolle socialemediacampagnes

De kern van de Fiesta-campagne is het door de gebruikers en fans laten benadrukken – en delen – van de merkbeleving en producteigenschappen.

De campagne heeft als hoofddoelstelling de nieuwe Fiesta top-of-mind te krijgen bij de fans, de rijders en hun achterban. De 5 C’s van deze socialemediacampagne:

  • De content die is ingezet in de Fiesta-campagne van Ford zijn foto’s die door de fans en rijders zijn gemaakt met Instagram. Hiervoor werd de hashtag #fiestagram gebruikt om de betrokkenheid eenvoudig zichtbaar te maken en te kunnen analyseren.
  • De context draaide om beleving en visualisatie door de fans en rijders. Omdat het om de rijbeleving gaat, zijn de fans verzocht deze beleving visueel kenbaar te maken. Daarnaast konden de fans en rijders hun visualisatie geven van fiesta. De productvoordelen werden door de doelgroep gevisualiseerd. De eenvoud van het delen van de visuele beleving was een succesvol onderdeel.
  • Channels is de keuze van socialemediakanalen en het beheren van deze kanalen. Het beheer van de foto’s gebeurde door het socialemediateam van Ford. De socialemediamix die is ingezet bestaat onder andere uit Instagram, een eigen app die een foto doorplaatst naar Instagram en de Facebook-pagina van Ford. Ook zijn de mooiste foto’s offline tentoongesteld.
  • Conversatie (en care) is het proactief of reactief omgaan met de relaties op sociale media om de openlijke betrokkenheid en interactie te bevorderen. Kijkend naar deze campagne is dit gebeurd om de oproep om foto’s en video’s te delen met toevoeging van de hashtag.
  • De conversie van de socialemediacampagne betrof een groei in Facebook-fans met 120.000 nieuwe fans na zes weken. Alle lokale Facebook-pagina’s van Ford zijn tevens gegroeid in de campagneperiode. Daarnaast zijn in zes weken tijd ruim 16.000 foto’s ingestuurd en gedeeld. Verder kreeg Ford meer inzicht in de influencers en werd er een toename in traffic naar de autodealers gezien. Ford is na deze campagne als een meer transparante organisatie gezien.

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

De vierde editie van dit alom gerenommeerde standaardwerk is weer volledig actueel, inclusief online toetssysteem! 

Het vernieuwde vierde deel van het succesvolle Handboek Social Media Marketing helpt de lezer/gebruiker een planmatige strategie voor sociale media te ontwikkelen. Daarbij helpt het inzicht te krijgen in de succesfactoren van de moderne socialemediamarketingmix met middelen als TikTok-virals, stories, reels & shorts en LinkedIn-community’s. Naast de focus op de organisatietransitie naar een sociale onderneming, de praktische cases, relevante onderzoeken en professionele inzichten van aansprekende experts, biedt het cross-mediale, uitgebreide boek een aanvullend platform met extra digitaal materiaal. Bovendien kent deze vierde editie een online toetssysteem om de eigen kennis eenvoudig te toetsen. 

Het complete handboek inspireert en helpt met de gerichte inzet van sociaal verkopen, de transitie naar een sociaal merk en sociale onderneming plus het opstellen van een resultaatgericht socialemediaplan. Het leer- en managementboek is tot stand gekomen met medewerking van onder anderen Steven van Belleghem, Hans Molenaar, Egbert Jan van Bel, Mischa Koster, Bas Hoogland, Herman Couwenbergh, Brian Solis en vele anderen. Het bevat bovendien inspirerende expertcases. 

Dit handboek:

  • werkt stapsgewijs toe naar een resultaatgericht marketingplan voor sociale media;
  • bevat uitgebreide extra’s over sociale beïnvloeding, het sociale merk en betrokkenheid;
  • bevat een gekoppeld online platform met extra digitaal materiaal en een online toetssysteem.

  • feiten over social media

    Feiten over social media

    Het is best aardig om eens te kijken naar een scala aan feiten over social media, daar zit namelijk verdraaid interessante informatie tussen!

    Lees hier verder…

  • wat zijn sociale media

    Wat zijn sociale media?

    We kennen en gebruiken het (bijna) allemaal, maar wat zijn sociale media nou eigenlijk? En hoe kun je ze als bedrijf op een positieve manier inzetten?

    Lees hier verder…

  • Spotify en privacy

    Spotify en privacy: check je settings

    Spotify is zonder enige twijfel een alleraardigste manier om muziek te consumeren. Maar Spotify en privacy gaan niet vanzelfsprekend hand in hand. Spotify was de eerste muziekstreamingdienst die ongelimiteerd luisteren naar muziek al in 2006 op de kaart zette. En al snel een revolutie in muziekland veroorzaakte. En dat was precies op tijd, want de…

    Lees hier verder…

  • fake nieuws

    Fake nieuws, pas er meer dan ooit voor op

    Het zijn absolute hoogtijdagen voor complotdenkers en andere gekkies op social media. Leer ze herkennen en negeer hun geposte fake nieuws nonsens. De complotdenkers zijn momenteel volledig op gang gekomen. Nog nooit eerder in de geschiedenis was het zo makkelijk voor hen om hun waanbeelden, achterdocht en haat te verspreiden. Ja, Facebook filtert fake nieuws.…

    Lees hier verder…

  • Kinderen kunnen makkelijke slachtoffers worden op social media (bron afbelding: https://www.flickr.com/photos/gabenl/3438507744)

    Veilig gebruik van social media

    Steeds weer maken vieze (meestal) mannetjes misbruik van social media. Om kinderen te lokken of om mededaders te helpen content te vinden. Half februari was het weer eens raak. Pedofielen maakten op slinkse wijze gebruik van de reactiemogelijkheden bij video’s met kinderen. Ze wezen elkaar via onschuldig (maar wel wat vreemd) ogende comments op kinderen…

    Lees hier verder…

  • Het boek Vind ik leuk! - Facebookmarketing: de leukste en makkelijkste manier om klanten te krijgen eens, Auteur: Anne Raaymakers

    Facebook en je bedrijf

    Facebook staat natuurlijk vooral bekend als een medium bedoeld voor privépersonen. Toch kunnen ook bedrijven er een slaatje uit slaan! Niet alleen multinationals kunnen hun voordeel uit Facebook halen. Maar ook als jij toevallig een klein bedrijfje of een eenmanszaak hebt, kan het medium goed van pas komen. Sterker nog: je zou dan wel heel…

    Lees hier verder…

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.