Het is heel belangrijk om altijd de 5 C’s van succesvolle socialemediacampagnes in het achterhoofd te houden. Gewoon, omdat die dus succesvol blijken! In mijn Handboek Social Media Marketing, 4e editie besteed ik er aandacht aan, maar ook in dit artikel maak je er vast kennis mee!
De 5 C’s vormen een model om de socialemediacampagne in het gareel te houden. Ze vormen de voorwaarden die dagelijks het succes van een socialemediacampagne beïnvloeden. Ook is het model geschikt om als snelle briefing te functioneren naar alle betrokkenen bij de campagne. Een socialemedia- en communitymanager is tijdens het campagnebeheer continu bezig met het beheren van een mix bestaande uit content, context, kanalen, conversatie en conversie:
- De contentvorm is de gepubliceerde content – zoals video’s, afbeeldingen en dialogen – en kan in de campagnes worden ingezet om bijvoorbeeld meer betrokkenheid op te wekken of een boodschap te delen om zo een groter bereik te bewerkstelligen.
- De context zorgt voor juiste combinaties van content en platforms, zoals een instructievideo op YouTube Shorts en wellicht deels op TikTok, Pinterest en Instagram voor een groter bereik. Discussies en crowdsourcing kunnen goed via Instagram en LinkedIn of een blog.
- Channels is de keuze van socialemediakanalen, de platforms en ook het beheren van deze kanalen. Zo kunt u WhatsApp kiezen voor care en kunt u Instagram inzetten om visuele productervaringen te laten delen.
- Conversatie en care draaien om het proactief – of reactief – omgaan met de relaties om zo de openlijke betrokkenheid en interactie te bevorderen.
- Conversie is het managen van de gestelde marketingdoelstellingen en het beoogde resultaat. Sociaal verkopen speelt hierbij een grote rol. De manager dient de doelstellingen te waarborgen. Tussentijdse evaluaties fungeren als feedback en zorgen voor een eventuele bijstelling van de campagne. De manager sociale media is continu bezig met concrete vragen als: is het aantal likes al behaald? Is het aantal dialogen al behaald? Zijn er al genoeg ideeën binnengekomen? Is er al genoeg geld binnengekomen via crowdfunding? Zijn er al genoeg whitepapers aangevraagd?
De 5 C’s en de succesvolle campagne van Ford Fiesta #fiestagram
Ford heeft voor de Europese campagne om de nieuwe Ford Fiesta te introduceren, breed ingezet op socialemediamarketing. De beoogde earned media was voor de autofabrikant simpelweg goedkoper dan de dure paid media, zoals tv-commercials. Doel van de campagne: de fans en de Ford-rijders rondom het sociale merk Fiesta zichtbaar maken in een ambassadeurscampagne. Daarbij was de doelstelling om vooral visuele belevenissen op te wekken. Hoofdstuk vijf

De kern van de Fiesta-campagne is het door de gebruikers en fans laten benadrukken – en delen – van de merkbeleving en producteigenschappen.
De campagne heeft als hoofddoelstelling de nieuwe Fiesta top-of-mind te krijgen bij de fans, de rijders en hun achterban. De 5 C’s van deze socialemediacampagne:
- De content die is ingezet in de Fiesta-campagne van Ford zijn foto’s die door de fans en rijders zijn gemaakt met Instagram. Hiervoor werd de hashtag #fiestagram gebruikt om de betrokkenheid eenvoudig zichtbaar te maken en te kunnen analyseren.
- De context draaide om beleving en visualisatie door de fans en rijders. Omdat het om de rijbeleving gaat, zijn de fans verzocht deze beleving visueel kenbaar te maken. Daarnaast konden de fans en rijders hun visualisatie geven van fiesta. De productvoordelen werden door de doelgroep gevisualiseerd. De eenvoud van het delen van de visuele beleving was een succesvol onderdeel.
- Channels is de keuze van socialemediakanalen en het beheren van deze kanalen. Het beheer van de foto’s gebeurde door het socialemediateam van Ford. De socialemediamix die is ingezet bestaat onder andere uit Instagram, een eigen app die een foto doorplaatst naar Instagram en de Facebook-pagina van Ford. Ook zijn de mooiste foto’s offline tentoongesteld.
- Conversatie (en care) is het proactief of reactief omgaan met de relaties op sociale media om de openlijke betrokkenheid en interactie te bevorderen. Kijkend naar deze campagne is dit gebeurd om de oproep om foto’s en video’s te delen met toevoeging van de hashtag.
- De conversie van de socialemediacampagne betrof een groei in Facebook-fans met 120.000 nieuwe fans na zes weken. Alle lokale Facebook-pagina’s van Ford zijn tevens gegroeid in de campagneperiode. Daarnaast zijn in zes weken tijd ruim 16.000 foto’s ingestuurd en gedeeld. Verder kreeg Ford meer inzicht in de influencers en werd er een toename in traffic naar de autodealers gezien. Ford is na deze campagne als een meer transparante organisatie gezien.
Handboek Social Media Marketing, 4e editie
De vierde editie van dit alom gerenommeerde standaardwerk is weer volledig actueel, inclusief online toetssysteem!
Het vernieuwde vierde deel van het succesvolle Handboek Social Media Marketing helpt de lezer/gebruiker een planmatige strategie voor sociale media te ontwikkelen. Daarbij helpt het inzicht te krijgen in de succesfactoren van de moderne socialemediamarketingmix met middelen als TikTok-virals, stories, reels & shorts en LinkedIn-community’s. Naast de focus op de organisatietransitie naar een sociale onderneming, de praktische cases, relevante onderzoeken en professionele inzichten van aansprekende experts, biedt het cross-mediale, uitgebreide boek een aanvullend platform met extra digitaal materiaal. Bovendien kent deze vierde editie een online toetssysteem om de eigen kennis eenvoudig te toetsen.
Het complete handboek inspireert en helpt met de gerichte inzet van sociaal verkopen, de transitie naar een sociaal merk en sociale onderneming plus het opstellen van een resultaatgericht socialemediaplan. Het leer- en managementboek is tot stand gekomen met medewerking van onder anderen Steven van Belleghem, Hans Molenaar, Egbert Jan van Bel, Mischa Koster, Bas Hoogland, Herman Couwenbergh, Brian Solis en vele anderen. Het bevat bovendien inspirerende expertcases.
Dit handboek:
- werkt stapsgewijs toe naar een resultaatgericht marketingplan voor sociale media;
- bevat uitgebreide extra’s over sociale beïnvloeding, het sociale merk en betrokkenheid;
- bevat een gekoppeld online platform met extra digitaal materiaal en een online toetssysteem.