gummen in Photoshop Elements

Gummen in Photoshop Elements

Behalve tekenen kun je – natuurlijk – ook gummen in Photoshop Elements. En dat kan dan weer leiden tot creatieve uitspattingen. Onderstaand artikel is afkomstig uit mijn boek Ontdek Photoshop Elements.

Sinds de introductie van maskers is het tijdperk van de gum een beetje voorbij. Maar goed, niet iedereen werkt met maskers en het gumgereedschap spreekt nu eenmaal voor zichzelf: overbodige pixels wegpoetsen. De Engelse benaming is eraser, vandaar dat de gum te activeren is met de letter E. In vergelijking met het gewone penseel ontbreekt de optie Penseelinstellingen, hier bepaalt u dus de vorm van het penseel via de keuzelijst en het penseeltype: kies type Penseel als u een gum met zachte randen wilt en de modus Potlood of Blok voor een gum met harde randen.

Het gummetje doet twee verschillende dingen, afhankelijk van de ondergrond: op de achtergrondlaag schildert deze met de achtergrondkleur en op een gewone laag met transparantie. In het laatste geval ontstaat er een gat waar een onderliggende laag doorheen zou kunnen schijnen. Door de dekking te variëren en een gum met zachte randen te kiezen, kunt u een geleidelijk ‘ozongat’ creëren. Als u in het deelvenster Lagen de optie Transparante pixels vergrendelen inschakelt, gedraagt de gum zich juist weer zoals op een achtergrond: er wordt geschilderd met de achtergrondkleur. Dit gezegd hebbende blijven we voorstander van de maskermodus, al is het maar omdat u dan wel over de optie Penseelinstellingen beschikt.

Achtergrondgum

Met de achtergrondgum kunt u pixels wissen en transparant maken, ongeacht of u op een gewone laag of de achtergrond werkt. Het wijkt nogal af van de gewone gum, doordat deze gum zichzelf tijdens het gummen bijstelt; het hart (hot spot) van de gumpenseel fungeert namelijk als een kleurkiezer. Deze registreert de kleur van de onderliggende pixel en gebruikt deze als referentiepunt. Kleuren binnen de gumomtrek met dezelfde kleurwaarden worden gewist, terwijl andere met rust worden gelaten. Op deze manier kunnen randen van een object met een afwijkende kleur tijdens het gummen worden ontzien.

gummen in Photoshop Elements
Achtergrondgum aan het werk.

De praktische uitvoering kan met opties voor kleurselectie en tolerantie op de optiebalk worden bijgesteld:

Met Niet-aangrenzend wordt de geselecteerde kleur overal binnen de penseelomtrek gewist.

Met Aangrenzend worden gebieden gewist die de geselecteerde kleur bevatten én aan elkaar grenzen.

Met de schuifregelaar Tolerantie stelt u een drempelwaarde voor het gumeffect in. Bij een lage tolerantie worden alleen gebieden gewist die in hoge mate overeenkomen met de geselecteerde kleur. Bij een hoge tolerantie worden gebieden binnen een groter kleurbereik gewist.

Tovergummetje

Ondanks zijn mooie naam heeft de tovergum weinig toegevoegde waarde. Het lijkt op het selectiegereedschap Toverstafje, met dit verschil dat het geselecteerde gebied direct wordt gewist. In de praktijk blijkt dit erg onhandig. Het bezwaar is dat de gumgaten nogal willekeurig en ongecontroleerd vallen, de opties op de optiebalk ten spijt.

gummen in Photoshop ElementsVan gummetje wisselen Met de toetsencombinatie Shift+E kunt u tussen de drie verschillende gummen wisselen.

Finishing touch

Over beeldbewerking wordt wel gezegd dat in tien procent van de tijd negentig procent van het eindresultaat op tafel staat. Da’s natuurlijk mooi, maar dat betekent ook dat we voor de finishing touch de rest van de tijd kwijt zijn. De betere beeldbewerker onderscheidt zich van de mindere doordat hij daadwerkelijk die tijd voor de details neemt. Neem bijvoorbeeld de afbeelding uit hoofdstuk 3 (pagina 59) van de boerenjongen op de dijk. Een finishing touch zou kunnen zijn wat toegevoegd helmgras aan de rand van de dijk tekenen, om zo de suggestie van wind te versterken. Dit kan prima met het penseelgereedschap. Om zo veel mogelijk controle te houden is het verstandig dit op een aparte laag te doen (of nog beter, twee lagen: een laag voor, en een laag achter de dijkrand, al betekent dit nog meer werk want dan moet de dijk zelf ook op een aparte laag worden gezet).

Kies bijvoorbeeld penseel Decoratie 3 uit penseelgroep Assortiment. Andere goede kandidaten zijn Haar uit de categorie Pendruk of Veer met aderpatroon uit de categorie Penselen met faux finish – zolang ze er maar een beetje uitzien als grassprietjes. Maar welke u ook kiest, zonder nadere instelling lijkt de penseelveeg nergens op. Dus volg deze stappen:

1. Pas de voor- en achtergrondkleur aan met groene kleuren uit de afbeelding (houd Alt ingedrukt terwijl het penseel actief is). Dus dezelfde tint, maar zorg dat beide kleuren voldoende uiteen liggen.

2. Stel een passende penseelgrootte in en open het venster Penseelinstelling.

3. Stel de spreiding op 7% en de tussenruimte op 120%. Dit zijn overigens relatieve waarden. Het hangt van het penseeltype af; het is dus een kwestie van een beetje uitproberen. Verander de hoek van het penseel in een meer horizontale richting en teken de grasstrook.

4. Een strook grassprietjes kenmerkt zich door chaos. Wijzig alle bovenstaande instellingen een klein beetje, kies een ander startpunt en veeg een tweede strook over de eerste. Herhaal dit tot u tevreden bent.

5. Kies een gum met zachte randen en vervaag de onderkant van de getekende grasrand opdat het wat ‘aarding’ met de onderliggende laag krijgt, of gebruik een laagmasker voor dit doel.

gummen in Photoshop Elements
Kies penseel Decoratie 3.
gummen in Photoshop Elements
Creëer stapsgewijs meer chaos.
gummen in Photoshop Elements
Toegepast op een afbeelding.

Meer tips en trucs van André van Woerkom? Op dit blog zijn er veel te vinden. Al zijn Photoshop Elements-tips, plus een interview met André vind je HIER.

Ontdek Photoshop Elements

Ontdek Photoshop ElementsPhotoshop Elements is een fantastisch programma voor fotobewerking, en biedt hier en daar zelfs meer mogelijkheden dan Adobe Photoshop. Het begrip lagen is slechts een van de vele zaken die aan bod komen in het boek Ontdek Photoshop Elements van André van Woerkom.  Hij laat u spelenderwijs ervaren hoe u uw digitale beeldverzameling beheert, gebruikt, corrigeert, verbetert, bewerkt of vervalst. Aan de hand van talloze speelse voorbeelden laat de auteur u zien hoe u zelf een digitale beeldartiest wordt. En met de voorbeeldbestanden die u kunt downloaden kunt u snel aan de slag. Tot de behandelde onderwerpen behoren:

  • Aan de slag: wegwijs worden in de Organizer en de Editor
  • Snelle handelingen: werken met Photomerge en de Instructiemodus
  • Bestanden en bestandsindelingen: werken met digitale foto’s en andere bestanden
  • Bijsnijden: afbeeldingen op maat maken
  • Kleur: kleurmodi en kleurmodellen
  • Bewerken: corrigeren en retoucheren
  • Deelgebieden: selecties maken
  • Complexere afbeeldingen: werken met lagen
  • Inkleuren: omtrekken en vullingen
  • De boodschap overbrengen: werken met tekst
  • Creativiteit: tekenen, schilderen en gummen
  • Uitvoer: afdrukken, presenteren en gereedmaken voor internet

 


Goed om te zien dat het artikel je tot het einde toe heeft kunnen interesseren. De meeste artikelen op dit blog worden geschreven door de auteurs van uitgeverij Van Duuren MediaBen je geïnteresseerd in verdere verdieping of meer praktische toepassingen? Klik op onderstaande banner voor het meest actuele overzicht.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.