microbloggen of microvloggen

Microbloggen of microvloggen

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Microbloggen of microvloggen is een beperkte, snelle en directe vorm van bloggen of vloggen. Met korte teksten en visuals deelt u beleving, ervaringen en inzichten van de dag, zoals met stories of op YouTube Shorts met een korte video van de dag. In mijn Handboek Social Media Marketing, 4e editie lees je er meer over, maar ook in dit extract uit ‘t boek!

Microbloggen of microvloggen is bedoeld als snackcontent en mist soms de diepere achtergrondinformatie. Het kent dezelfde eigenschappen als het normale bloggen en de storytelling, maar dan simpel en verkort. Bij microbloggen en -vloggen is de sociale omgeving beperkter en meer gesloten. Stories zijn vaak achter het profiel van een gebruiker te vinden en soms alleen voor volgers. De manier van communiceren is snel en kort en kent een simpele vorm, zoals op Instagram en Snapchat. Het kan gebruikt worden binnen de socialemediamarketing voor snelle updates, het aangaan van discussies, storytelling en overige manieren om snel betrokkenheid op te wekken.

microbloggen en -vloggen
Advertenties die in stories verschijnen

Stories

Onder andere Twitter, TikTok, Facebook, Instagram en Snapchat bieden ook de mogelijkheid om te adverteren in de verhalen. De stories worden dan onderbroken door advertenties. LinkedIn heeft de optie tot het maken en delen van stories alweer grotendeels verwijderd. Anders dan bij het bloggen en vloggen gaat het meer over het snel loggen van werkzaamheden en belevingen. Het is snel, kort en to-thepoint. Ook politici hebben het microbloggen ontdekt. In Nederland is de blog van Pieter Omtzigt populair, in België die van Kim Buyst van Groen. Zij hebben tevens een hoge invloedscore en een influencerstatus. Veel bekende dj’s gebruiken dan weer Instagram en TikTok om hun belevenissen en optredens regelmatig te delen aan de hand van 230 korte (video)berichten.

Mobiel

Het groeiend gebruik van sociale media op de mobiel, heeft een sterke invloed op de groei van microbloggen, vloggen en het aanbod van podcasts. Audio en beeld geven meer betrokkenheid dan alleen tekst. Zo worden op Facebook video’s en afbeeldingen het meest gedeeld. Instagram, YouTube (Shorts), TikTok, Snapchat en Pinterest zijn voorbeelden van die visuele prikborden. U kunt op het platform Pinterest eenvoudig afbeeldingen en video’s pinnen, waardoor de content een archieffunctie biedt die goed in de zoekmachine vindbaar is gemaakt. Anderen kunnen dit liken en eventueel weer in hun sociale netwerken doordelen (curatie). Het succes van de visuele storytelling zit in het feit dat men foto’s eenvoudig kan filteren en delen op andere sociale media.

Bij jongeren is het gebruik van stories populair nadat deze toepassing op Snapchat ooit als eerste is toegevoegd. De stories lijken de nadelen van de filters in de openbare timeline iets te compenseren en hebben een beperkte houdbaarheid. Steeds meer kanalen lenen zich ervoor om een eigen videokanaal (webcast) op te zetten. Ook de Facebook-livevideo’s kunnen worden bewaard, net als de livevideo’s van Instagram die in de stories kunnen worden geplaatst. Deze eenvoudige manier van uitzenden wordt steeds vaker ingezet voor webinars en productlanceringen.

TikTok

Op TikTok is bij de zogenoemde brand storytelling het bieden van korte uitlegvideo’s, reviews en playbacks van bekende, oude nummers een van de manieren om gedenkwaardige content te bieden voor onder andere de generatie Z-jongeren. Merken als Volvo en LEGO gebruiken visuele, narratieve technieken om een publiek aan te spreken. Visueel wordt de identiteit van een merk verder vormgegeven haaks op de soms traditionele marketingbenaderingen. Het bevat personen in werkelijke situaties (u, uw klanten), een persoonlijke kwestie of een probleem dat klanten hebben (social care), een aantal gebeurtenissen dat tot de climax leidt en de weg naar de oplossing van dat probleem (how-to). De brand stories kennen betrokkenheid als doel en laat door de gedeelde merkemoties de kijkers achter met een bepaald gevoel.

Instagram Stories

Naast Snapchat, Facebook, YouTube en TikTok doet ook Instagram het goed met hun instant storytelling in de vorm van stories. Creatief platform 99firms.com zegt dat er dagelijks miljoenen stories worden gedeeld op Instagram: “Instagram Stories could become the next best way to share on social media, as scrolling through traditional news feeds becomes a thing of the past. Instagram Stories, an online social format of 15-second videos, has a broad audience and makes up almost a third of all the social platforms using a Stories-based format. The question is, are IG Stories a fad? How do they compare to competitor networks with a similar feature? What are the advantages of using IG Stories? We’ve gathered a collection of the essential stats on Instagram Stories to help answer these questions.

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

De vierde editie van dit alom gerenommeerde standaardwerk is weer volledig actueel, inclusief online toetssysteem! 

Het vernieuwde vierde deel van het succesvolle Handboek Social Media Marketing helpt de lezer/gebruiker een planmatige strategie voor sociale media te ontwikkelen. Daarbij helpt het inzicht te krijgen in de succesfactoren van de moderne socialemediamarketingmix met middelen als TikTok-virals, stories, reels & shorts en LinkedIn-community’s. Naast de focus op de organisatietransitie naar een sociale onderneming, de praktische cases, relevante onderzoeken en professionele inzichten van aansprekende experts, biedt het cross-mediale, uitgebreide boek een aanvullend platform met extra digitaal materiaal. Bovendien kent deze vierde editie een online toetssysteem om de eigen kennis eenvoudig te toetsen. 

Het complete handboek inspireert en helpt met de gerichte inzet van sociaal verkopen, de transitie naar een sociaal merk en sociale onderneming plus het opstellen van een resultaatgericht socialemediaplan. Het leer- en managementboek is tot stand gekomen met medewerking van onder anderen Steven van Belleghem, Hans Molenaar, Egbert Jan van Bel, Mischa Koster, Bas Hoogland, Herman Couwenbergh, Brian Solis en vele anderen. Het bevat bovendien inspirerende expertcases. 

  • Spotify en privacy

    Spotify en privacy: check je settings

    Spotify is zonder enige twijfel een alleraardigste manier om muziek te consumeren. Maar Spotify en privacy gaan niet vanzelfsprekend hand in hand. Spotify was de eerste muziekstreamingdienst die ongelimiteerd luisteren naar muziek al in 2006 op de kaart zette. En al snel een revolutie in muziekland veroorzaakte. En dat was precies op tijd, want de…

    Lees hier verder…

  • fake nieuws

    Fake nieuws, pas er meer dan ooit voor op

    Het zijn absolute hoogtijdagen voor complotdenkers en andere gekkies op social media. Leer ze herkennen en negeer hun geposte fake nieuws nonsens. De complotdenkers zijn momenteel volledig op gang gekomen. Nog nooit eerder in de geschiedenis was het zo makkelijk voor hen om hun waanbeelden, achterdocht en haat te verspreiden. Ja, Facebook filtert fake nieuws.…

    Lees hier verder…

  • Kinderen kunnen makkelijke slachtoffers worden op social media (bron afbelding: https://www.flickr.com/photos/gabenl/3438507744)

    Veilig gebruik van social media

    Steeds weer maken vieze (meestal) mannetjes misbruik van social media. Om kinderen te lokken of om mededaders te helpen content te vinden. Half februari was het weer eens raak. Pedofielen maakten op slinkse wijze gebruik van de reactiemogelijkheden bij video’s met kinderen. Ze wezen elkaar via onschuldig (maar wel wat vreemd) ogende comments op kinderen…

    Lees hier verder…

  • Het boek Vind ik leuk! - Facebookmarketing: de leukste en makkelijkste manier om klanten te krijgen eens, Auteur: Anne Raaymakers

    Facebook en je bedrijf

    Facebook staat natuurlijk vooral bekend als een medium bedoeld voor privépersonen. Toch kunnen ook bedrijven er een slaatje uit slaan! Niet alleen multinationals kunnen hun voordeel uit Facebook halen. Maar ook als jij toevallig een klein bedrijfje of een eenmanszaak hebt, kan het medium goed van pas komen. Sterker nog: je zou dan wel heel…

    Lees hier verder…

  • Betrouwbaarheid Facebook reden voor vaarwel (Bron afbeelding: (https://www.flickr.com/photos/harcorutgers/6637390653)

    Betrouwbaarheid Facebook reden voor vaarwel

    Steeds meer Nedelanders verlaten Facebook omdat ze weinig vertrouwen meer in de dienst hebben. Met name fake nieuws en onbetrouwbaar nieuws worden als redenen genoemd. Om te stellen dat Facebook aan een vrije val begonnen is qua populariteit is waarschijnlijk (nog) wat te vroeg. Dat het medium een sterk dalende populariteit kent is echter wel…

    Lees hier verder…

  • Zie social media maar als een café, daar zeg je toch ook niet alles tegen iedereen?

    Social media en de neppers

    Social Media als Facebook, twitter en Instagram zijn leuk. Maar ga het vooral nooit als een bron van serieuze berichtgevingen zien. En wantrouw de meeste reacties, zeker van onbekenden. Steeds weer duiken verhalen op van partijen die een andere partij proberen te beïnvloeden. Denk aan het geharrewar rond de Amerikaanse verkiezingen. of – meer recentelijk…

    Lees hier verder…

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.