microbloggen of microvloggen

Microbloggen of microvloggen

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Microbloggen of microvloggen is een beperkte, snelle en directe vorm van bloggen of vloggen. Met korte teksten en visuals deelt u beleving, ervaringen en inzichten van de dag, zoals met stories of op YouTube Shorts met een korte video van de dag. In mijn Handboek Social Media Marketing, 4e editie lees je er meer over, maar ook in dit extract uit ‘t boek!

Microbloggen of microvloggen is bedoeld als snackcontent en mist soms de diepere achtergrondinformatie. Het kent dezelfde eigenschappen als het normale bloggen en de storytelling, maar dan simpel en verkort. Bij microbloggen en -vloggen is de sociale omgeving beperkter en meer gesloten. Stories zijn vaak achter het profiel van een gebruiker te vinden en soms alleen voor volgers. De manier van communiceren is snel en kort en kent een simpele vorm, zoals op Instagram en Snapchat. Het kan gebruikt worden binnen de socialemediamarketing voor snelle updates, het aangaan van discussies, storytelling en overige manieren om snel betrokkenheid op te wekken.

microbloggen en -vloggen
Advertenties die in stories verschijnen

Stories

Onder andere Twitter, TikTok, Facebook, Instagram en Snapchat bieden ook de mogelijkheid om te adverteren in de verhalen. De stories worden dan onderbroken door advertenties. LinkedIn heeft de optie tot het maken en delen van stories alweer grotendeels verwijderd. Anders dan bij het bloggen en vloggen gaat het meer over het snel loggen van werkzaamheden en belevingen. Het is snel, kort en to-thepoint. Ook politici hebben het microbloggen ontdekt. In Nederland is de blog van Pieter Omtzigt populair, in België die van Kim Buyst van Groen. Zij hebben tevens een hoge invloedscore en een influencerstatus. Veel bekende dj’s gebruiken dan weer Instagram en TikTok om hun belevenissen en optredens regelmatig te delen aan de hand van 230 korte (video)berichten.

Mobiel

Het groeiend gebruik van sociale media op de mobiel, heeft een sterke invloed op de groei van microbloggen, vloggen en het aanbod van podcasts. Audio en beeld geven meer betrokkenheid dan alleen tekst. Zo worden op Facebook video’s en afbeeldingen het meest gedeeld. Instagram, YouTube (Shorts), TikTok, Snapchat en Pinterest zijn voorbeelden van die visuele prikborden. U kunt op het platform Pinterest eenvoudig afbeeldingen en video’s pinnen, waardoor de content een archieffunctie biedt die goed in de zoekmachine vindbaar is gemaakt. Anderen kunnen dit liken en eventueel weer in hun sociale netwerken doordelen (curatie). Het succes van de visuele storytelling zit in het feit dat men foto’s eenvoudig kan filteren en delen op andere sociale media.

Bij jongeren is het gebruik van stories populair nadat deze toepassing op Snapchat ooit als eerste is toegevoegd. De stories lijken de nadelen van de filters in de openbare timeline iets te compenseren en hebben een beperkte houdbaarheid. Steeds meer kanalen lenen zich ervoor om een eigen videokanaal (webcast) op te zetten. Ook de Facebook-livevideo’s kunnen worden bewaard, net als de livevideo’s van Instagram die in de stories kunnen worden geplaatst. Deze eenvoudige manier van uitzenden wordt steeds vaker ingezet voor webinars en productlanceringen.

TikTok

Op TikTok is bij de zogenoemde brand storytelling het bieden van korte uitlegvideo’s, reviews en playbacks van bekende, oude nummers een van de manieren om gedenkwaardige content te bieden voor onder andere de generatie Z-jongeren. Merken als Volvo en LEGO gebruiken visuele, narratieve technieken om een publiek aan te spreken. Visueel wordt de identiteit van een merk verder vormgegeven haaks op de soms traditionele marketingbenaderingen. Het bevat personen in werkelijke situaties (u, uw klanten), een persoonlijke kwestie of een probleem dat klanten hebben (social care), een aantal gebeurtenissen dat tot de climax leidt en de weg naar de oplossing van dat probleem (how-to). De brand stories kennen betrokkenheid als doel en laat door de gedeelde merkemoties de kijkers achter met een bepaald gevoel.

Instagram Stories

Naast Snapchat, Facebook, YouTube en TikTok doet ook Instagram het goed met hun instant storytelling in de vorm van stories. Creatief platform 99firms.com zegt dat er dagelijks miljoenen stories worden gedeeld op Instagram: “Instagram Stories could become the next best way to share on social media, as scrolling through traditional news feeds becomes a thing of the past. Instagram Stories, an online social format of 15-second videos, has a broad audience and makes up almost a third of all the social platforms using a Stories-based format. The question is, are IG Stories a fad? How do they compare to competitor networks with a similar feature? What are the advantages of using IG Stories? We’ve gathered a collection of the essential stats on Instagram Stories to help answer these questions.

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

De vierde editie van dit alom gerenommeerde standaardwerk is weer volledig actueel, inclusief online toetssysteem! 

Het vernieuwde vierde deel van het succesvolle Handboek Social Media Marketing helpt de lezer/gebruiker een planmatige strategie voor sociale media te ontwikkelen. Daarbij helpt het inzicht te krijgen in de succesfactoren van de moderne socialemediamarketingmix met middelen als TikTok-virals, stories, reels & shorts en LinkedIn-community’s. Naast de focus op de organisatietransitie naar een sociale onderneming, de praktische cases, relevante onderzoeken en professionele inzichten van aansprekende experts, biedt het cross-mediale, uitgebreide boek een aanvullend platform met extra digitaal materiaal. Bovendien kent deze vierde editie een online toetssysteem om de eigen kennis eenvoudig te toetsen. 

Het complete handboek inspireert en helpt met de gerichte inzet van sociaal verkopen, de transitie naar een sociaal merk en sociale onderneming plus het opstellen van een resultaatgericht socialemediaplan. Het leer- en managementboek is tot stand gekomen met medewerking van onder anderen Steven van Belleghem, Hans Molenaar, Egbert Jan van Bel, Mischa Koster, Bas Hoogland, Herman Couwenbergh, Brian Solis en vele anderen. Het bevat bovendien inspirerende expertcases. 

  • Facebook en Instagram gaan de tijd meten die je aan social media besteedt (bron afbeelding: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lux_Products_Long_Ring_Timer.jpg)

    Facebook en Instagram meten ‘social’ tijd

    Het aantal jongere gebruikers dat zegt verslaafd te zijn aan social media neemt toe. En daarom heeft Facebook een timer ingebouwd die precies bijhoudt hoe lang je besteed aan het systeem. Facebook en ook Instagram van hetzelfde bedrijf gaan bijhouden hoeveel tijd je aan deze social media besteedt. Er is nogal wat kritiek op de…

    Lees hier verder…

  • Facebook, contentfilters en de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring bleken geen goede combinatie (bron afbeelding: https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:United_States_Declaration_of_Independence.jpg)

    Facebook blokeert onafhankelijkheidsverklaring

    Afgelopen week – de week van de 4de juli in de VS en de dagen dat de Amerikanen nog weer een beetje meer pattriotistisch worden – ging het even helemaal mis bij Facebook. De Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring werd namelijk gemarkeerd als ‘hate speech’. Als er iets is wat bij een Amerikaan niet moet doen, is in…

    Lees hier verder…

  • Dotan maakt het wel heel bont qua liegen (bron afbeelding: https://pixabay.com/nl/lange-neus-liegen-emoticon-gezicht-25529/)

    Dotaanse leugens op social media

    Vreemd eigenlijk, dat mensen zich altijd mooier voor willen doen dan ze zijn. Dit gedrag is vooral op social media te zien. De een leeft een nog mooier leven dan de ander. Posts over minder leuke zaken uit het dagelijks leven tref je er nauwelijks aan. En sommigen liegen simpelweg een heel imago bij elkaar,…

    Lees hier verder…

  • Het blijft oppassen met facebook en andere social media (bron afbeelding: https://www.flickr.com/photos/143601516@N03/28188286432)

    Zuckerberg sprak

    Eindelijk heeft de topman van Facebook Mark Zuckerberg dan iets van zich laten horen betreffende het schandaal waarin zijn bedrijf verwikkeld is. Too little, too late? We schreven er deze week al eerder over: Facebook heeft een Groot Probleem. En dat probleem werd alleen maar versterkt door het stilzwijgen van oprichter Mark Zuckerberg. Hij heeft…

    Lees hier verder…

  • De Europese Commissie start een actie tegen desinformatie (bron afbeelding: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ede-wageningen-paashaas.JPG)

    Europese Commissie actief tegen desinformatie

    De paashaas bestaat echt. Na intensieve observaties en studie van het gerenommeerde Easter Egg Institute op Paaseiland is geconcludeerd dat hij jaarlijks vanaf een maanbasis aan de onzichtbare achterkant van dit hemellichaam opereert. De Europese Commissie is het er niet mee eens. Desinformatie en ook fake news worden steeds meer ingezet om mensen doelbewust op…

    Lees hier verder…

  • Facebook wil af van Like-oproepen (bron afbeelding duimpje: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Facebook_like_thumb.png)

    Facebook: weg met Like-oproepen

    Bij Facebook draait alles om Likes, ofwel het bekende duimpje omhoog. Spammers gaan ver om duimpjes te scoren. Facebook ‘spam’ kennen we allemaal. Het blijft extreem opletten bij ongevraagde aanbiedingen die te mooi klinken om waar te zijn. En dan zijn er ook nog de bedrijven die denken snel en goedkoop te kunnen scoren door…

    Lees hier verder…

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.