De beste workflow tussen Photoshop, Illustrator en InDesign

De beste workflow tussen Photoshop, Illustrator en InDesign

Photoshop, InDesign en Illustrator in de workflowKortgeleden verscheen Photoshop, InDesign en Illustrator in de workflow van Bart Van de Wiele. Bart is Head of Solutions Consulting & Tech Evangelism bij Adobe en schreef dit boek om ontwerpers, illustratoren en fotografen doeltreffender te laten werken met die ‘Heilige Drie-eenheid’ van Adobe: Photoshop, Illustrator en InDesign. Hij behandelt de efficiëntste workflows tussen de drie applicaties, het linken van de verschillende bestandsformaten, het gebruiken van de eigen Adobe-bestandsformaten in plaats van EPS, TIFF of JPG en het nut van Creative Cloudbibliotheken. We spraken met hem over al deze verschillende onderwerpen: hoe krijg je de beste workflow tussen Photoshop, Illustrator en InDesign?

Bart Van de Wiele.

Voor wie heb je het boek geschreven?
Bart Van de Wiele: ‘Voor zowel beginners als voor doorgewinterde ontwerpers, die met minstens twee van de drie Adobe-applicaties aan het werk zijn. Ik had gemerkt dat veel ontwerpers wel een beetje wisten hoe je bestanden tussen twee of meer applicaties kon uitwisselen. Ieder gebruikte zo zijn eigen manier. De reden waarom iedereen het op zijn eigen manier deed was omdat die manier voor ze werkte. Ze wisten niet dat er ook andere, vaak betere manieren waren. Er was eigenlijk weinig praktisch informatie te vinden over de verschillende manieren waarop je bestanden tussen de drie Adobe-applicaties kunt uitwisselen. Is het bijvoorbeeld een goed idee om een bestand van 5 gig in InDesign te plaatsen? Ja, je kunt een bestand vanuit Illustrator plakken in Photoshop. Maar is het een goed idee? Is het praktisch? Dat las je eigenlijk nergens. Dus heb ik voor dit boek de informatie verzameld waarin je haarfijn kunt lezen hoe je het beste om kunt gaan met de verschillende bestanden tussen de drie Adobe-apps.’ 

Andere mogelijkheden dan alleen Slim Object

‘Je werkt veel met Photoshop en Illustrator: hoe kun je, met volle controle, het beste bestanden uit die applicaties combineren? Je wilt graag dat als je in het ene bestand wat verandert dat dat meteen doorgevoerd in het bestand dat eraan gelinkt is. Welke keuze maak je als je iets kopieert van Illustrator naar Photoshop? Ik vraag tijdens mijn presentaties vaak aan de mensen in de zaal: Wie kiest er voor Slim Object bij het plakken tussen Illustrator en Photoshop? Gegarandeerd dat bijna 100% hun hand omhoog steekt. Wie gebruikt er een van de andere mogelijkheden? Niemand, maar ze weten niet waarom ze altijd voor Slim Object kiezen. Ze denken dat dat de beste manier is, maar dat is het niet in elke situatie! Ik wil met dit boek zorgen dat mensen bij het combineren van bestanden uit die verschillende applicatie eerst stoppen en nadenken: wat is nu de beste manier om ze te combineren? Iedereen die content uit de ene app moet gebruiken in een andere app, gaat profijt halen uit de informatie in mijn boek.’

Je schrijft in het boek over het gebruik van de verschillende bestandsformaten als EPS, JPEG en TIFF. Prima bestandsformaten, maar zijn ze altijd geschikt om ze uit te wisselen tussen de Adobe-applicaties?

’Je moet nadenken wat er later met die bestanden kan gebeuren’

BVdW: ‘De mens is een gewoontebeest. Mensen zien die andere mogelijkheden in die applicaties, maar hebben niet de behoefte om uit hun comfortzone te komen. Misschien hebben ze geen tijd, omdat er een opdracht af moet en dan komt het er nooit van. Je hebt ook mensen die net van school komen, dat zijn nog geen Adobe-experts, die leren het dan in de praktijk van collega’s die al jarenlang met de Adobe-applicaties werken. Neem voorbeeld het bestandsformaat EPS. Zo’n collega zegt dan: dat bestand moet je bewaren als EPS en dan kun je het zo gebruiken in andere applicaties. Maar waarom eigenlijk? Vaak zegt iemand: zo heb ik het altijd gedaan. EPS bestaat al zolang, is het niet eens tijd om te evalueren waarom we dat precies zo doen? Ik begrijp best dat iemand zegt: ik ga echt niet alles opslaan als PSD-bestand. Oké, prima! Maar denk even na voor je iets bewaart zonder lagen of maskers. Er is niets mis met TIFF of JPEG, maar als je zit met combinaties van bestanden tussen Illustrator, Photoshop en InDesign moet je nadenken wat er later met die bestanden kan gebeuren. Iemand die zegt: ik sla alles op als JPEG, dat is lekker compact en ik gebruik die bestanden in een InDesign document. Prima, geen probleem, maar als je later een aanpassing moet doen aan een van die JPEG’s, dan heb je liever het originele PSD-bestand.’

Wat gaat er uiteindelijk met je document gebeuren?

’Er zijn soms mogelijkheden die jaren geleden zijn geïntroduceerd, maar inmiddels zijn vergeten’

‘Probeer te anticiperen op wat er in de toekomst met je document, met je bestanden kan gaan gebeuren.  Ik ben niet vies van TIFF met LZW-compressie, maar als ik lagen anticipeer, dan ga ik toch echt naar een PSD, want dan heeft de TIFF zijn meerwaarde verloren. Die kennis, over deze manier van werken heb ik proberen over te brengen in dit boek. Neem het gebruiken van laagsamenstellingen in een Photoshopbestand. Dat is al mogelijk sinds CS3, maar 95% van de gebruikers weet er niets vanaf en gebruikt het niet. Dankzij laagsamenstellingen kun je verschillende variaties van hetzelfde ontwerp maken binnen een Photoshop-document. En deze functionaliteit wordt nog krachtiger wanneer je het document in InDesign plaatst. Doordat je de zichtbaarheid van Photoshop-lagen in InDesign kunt regelen, kun je lay-outs maken op basis van de varianten die je in Photoshop hebt ingesteld. Het zijn soms mogelijkheden die jaren geleden zijn geïntroduceerd, maar inmiddels zijn vergeten.’

Wat voor basiskennis moet je hebben om je boek goed te kunnen gebruiken?
BVdW: ‘Je hebt wat basiskennis nodig van de verschillende applicaties. Maar voor de rest is het openen, plaatsen en opslaan van bestanden. Vaak hoef je bijvoorbeeld alleen een Photoshopbestand op te slaan en iets te plaatsen in InDesign. Dat geldt ook voor Illustrator. Als je bekend bent met het plaatsen van een foto in Powerpoint, dan werkt dat vergelijkbaar in InDesign. Het gaat ook niet om heel complexe import- en exportopties. Het gaat meer om of je wel of niet een laag wilt zien, met welke laagsamenstelling. Of dat je een pad wilt gebruiken bij een import. Heel makkelijke dingen. Het importeren van een Worddocument in InDesign is ingewikkelder. Daarom denk ik dat dit boek ook uitermate geschikt is voor beginners. Er zijn verschillende manier om het boek door te nemen. Natuurlijk van begin tot eind. Maar als je bijvoorbeeld weinig of geen InDesign gebruikt kun je je focussen op de onderwerpen die te maken hebben met het combineren van Photoshop en Illustrator. Je kunt kijken welke hoofdstukken vooral voor jouw werkwijze belangrijk zijn.’

Maak gebruik van de Creative Cloudbibliotheken!

Je hoofdstuk over Creative Cloudbibliotheken vond ik ook een eyeopener. Volgens mij worden die te weinig gebruikt…
BVdW: ‘Niet genoeg in ieder geval! Mensen onderschatten de mogelijkheden van de Creative Cloudbibliotheken. Men denkt dat het alleen is om er bijvoorbeeld een logootje in te bewaren. Men weet niet precies welke problemen die bibliotheken kunnen oplossen. Creative Cloudbibliotheken kun je in zo goed als elke Adobe-app van Creative Cloud gebruiken, inclusief enkele van de meer recente mobiele apps. Met die Creative Cloudbibliotheken kun je bestanden, lagen of andere instellingen gebruiken in andere apps dan die waarin ze gemaakt zijn. In het boek schrijf ik over een affiche gemaakt in InDesign die je kunt gebruiken in Photoshop. En dan denk je misschien: waarom zou je in vredesnaam van InDesign naar Photoshop willen gaan? Er zijn nu eenmaal dingen waar InDesign heel goed in is en Photoshop niet, zoals tabellen. Je kunt natuurlijk wel iets kopiëren en plakken vanuit InDesign, maar als je dat later wilt bewerken ga je niet terug naar InDesign maar naar Illustrator. Als je het hebt gebruikt vanuit een bibliotheek ga je terug naar InDesign. Daar pas je het aan en hop! het is ook aangepast in het Photoshop-bestand.’

Wat is het eerste dat mensen moeten veranderen in hun manier van werken met Photoshop, Illustrator en InDesign?
BVdW: ‘Ik denk dat gebruikers aan de gang moeten gaan met de Creative Cloudbibliotheken om daar meer uit te halen dan ze nu doen. Je kunt die bibliotheken in heel veel Adobe-applicaties gebruiken: Photoshop, Illustrator, InDesign, PremierePro, After Effects. De bibliotheken zijn echt een fundamenteel onderdeel van het Adobe-ecosysteem. Content op de juiste manier vanuit de ene applicatie in een andere applicatie krijgen, daar is voor veel gebruikers nog veel te winnen, als ze dat op de juiste, verstandigste manier gaan doen. Kopiëren en plakken werkt natuurlijk, maar als je het op een andere manier doet, ben je flexibeler, als je later dat geplaatste document moet aanpassen. Dan pas krijg je de beste workflow tussen Photoshop, Illustrator en InDesign’ 

Een voorbeeld uit het boek – De voor- en nadelen van JPEG – kun je HIER lezen. Een ander voorbeeld uit het boek – Adobe workflows, wat zijn dat? – kun je HIER lezen.



Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.