Ontdek Photoshop Elements 14: de instructiemodus (2)

9789059408661Photoshop Elements 14 is de nieuwste versie van deze veel gebruikte fotobewerkingsapplicatie. Photoshop Elements is een fantastisch programma voor fotobewerking en biedt hier en daar zelfs meer mogelijkheden dan Adobe Photoshop. Het boek Ontdek Photoshop Elements 14 van auteur André van Woerkom gaat daar uitgebreid op in en laat je spelenderwijs ervaren hoe je je digitale beeldverzameling beheert, gebruikt, corrigeert, verbetert en bewerkt. Aan de hand van talloze voorbeelden laat de auteur zien hoe je zelf een digitale beeldartiest wordt. We geven op het blog een voorproefje uit het boek. Dit is het tweede deel van hoofdstuk 3 over de Instructiemodus. Deel 1 vind je HIER.
In deel twee uit dit hoofdstuk komen onder andere
Kantelen en verschuiven, het Lomo-effect, Zoomexplosie, Reflectie en Pop-art uit de rubriek Grappige bewerkingen aan de orde. (H.F.)

Instructiemodus (2)

Kantelen en verschuiven geeft de suggestie van een zeer geringe scherptediepte, iets dat we vooral kennen van macrofotografie. Hierdoor zijn we geneigd te denken dat de fotograaf met zijn neus bovenop het onderwerp heeft gestaan in plaats van op tientallen meters afstand, en dit geeft een modelbaan- of poppenhuis-effect. Je zou dus kunnen zeggen dat het effect speelt met onze fotografische kennis.
Kantelen en verschuiven geeft de suggestie van een zeer geringe scherptediepte, iets dat we vooral kennen van macrofotografie. Hierdoor zijn we geneigd te denken dat de fotograaf met zijn neus bovenop het onderwerp heeft gestaan in plaats van op tientallen meters afstand, en dit geeft een modelbaan- of poppenhuis-effect. Je zou dus kunnen zeggen dat het effect speelt met onze fotografische kennis.

Lees verder Ontdek Photoshop Elements 14: de instructiemodus (2)

Lightroom CC 2015.4/6.6 met Boundary Warp!

Vandaag kwam Adobe met Lightroom CC 2015.4/6.4 en Adobe Camera Raw 9.4. Behalve ondersteuning voor de Raw-bestandsformaten van nieuwe camera’s, nieuwe lensprofielen en gefikste bugs, is er één echte vernieuwing: Boundary Warp.

Panorama’s die je van een aantal foto’s in elkaar hebt gestoken hebben veelal onregelmatige randen. Zeker als je het panorama uit de hand hebt geschoten zul je het panorama moeten bijwerken. Dat kan op een paar manieren.
Lees verder Lightroom CC 2015.4/6.6 met Boundary Warp!

Ontdek Photoshop Elements 14: de instructiemodus

9789059408661Photoshop Elements 14 is de nieuwste versie van deze veel gebruikte fotobewerkingsapplicatie. Photoshop Elements is een fantastisch programma voor fotobewerking en biedt hier en daar zelfs meer mogelijkheden dan Adobe Photoshop. Het boek Ontdek Photoshop Elements 14 van auteur André van Woerkom gaat daar uitgebreid op in en laat je spelenderwijs ervaren hoe je je digitale beeldverzameling beheert, gebruikt, corrigeert, verbetert en bewerkt. Aan de hand van talloze voorbeelden laat de auteur zien hoe je zelf een digitale beeldartiest wordt. We geven op het blog een voorproefje uit het boek. Dit is het eerste deel van hoofdstuk 3 over de Instructiemodus. Deel 2 over de Instructiemodus vind je HIER. (H.F.)

Instructiemodus

In dit hoofdstuk gaan we met foto’s aan de slag, en wel met behulp van de instructiemodus van de Editor. Hier kunnen we allerlei taken uitvoeren die tot een verrassend resultaat leiden zonder dat we ons in de onderliggende techniek hoeven te verdiepen. Vervolgens gaan we aan de slag met de Photomerge-functie, waarbij we meerdere afbeeldingen met elkaar samenvoegen.

De instructiemodus (klik op de tekst Met instructies) is een taakgerichte modus waarin u op een gestructureerde manier tot een leuk eindresultaat komt. Vaak wordt deze voorgesteld als beginnersmodus, maar dat is iets te kort door de bocht; ook meer ervaren gebruikers kunnen hier best ‘zaken’ doen. Maar waar de expertmodus zegt: “Hier is de keuken, hier de pannen en lepels, daar de ingrediënten, gaat uw gang”, zegt de instructiemodus: “We gaan nu een appeltaart bakken.” Met andere woorden, bij de instructiemodus is het vooraf duidelijk is naar wat voor soort eindresultaat wordt toe gewerkt, en ja, dat gaat gepaard met veel instructie.
Lees verder Ontdek Photoshop Elements 14: de instructiemodus

Hoe typ ik dat $##!#%!!@#-euroteken?!

Bij een overstap van het ene platform naar het andere – in dit geval OS X naar Windows 10 – zijn er allerlei dingen en dingetjes die anders gaan, die op andere plaatsten zitten en waar je aan moet wennen. Neem het euroteken. Daar heb ik uitgebreid naar gezocht tijdens het schrijven de blogpost van gisteren. Op mijn toetsenbord staat het teken wel, op de 5-toets, maar hoe ik het in een document krijg bleef me tot gisterenavond een raadsel.

Om een computerprobleem op te lossen is Google je beste vriend. Tijdens het schrijven van de blogpost van gisteren zocht ik op euroteken toetsenbord Windows en vond daarover verschillende interessante pagina’s. Op de site euroteken-toetsenbord  las ik dat je Alt Gr + 5 moest toetsen en dan kreeg je het euroteken. Alt Gr? Nooit van gehoord, maar die toets scheen zich negen van de tien keer rechts van de spatiebalk te bevinden. OK, Alt-5 dus met de Alt aan de rechterkant. In mijn document verscheen niets. Verder zoeken.

Lees verder Hoe typ ik dat $##!#%!!@#-euroteken?!

Van mijn geloof afgevallen voor een Dell…

Opeens had ik er genoeg van. Van dat onverwachte geratel van de interne harde schijf van mijn iMac, waarbij de computer bijna volledig tot stilstand leek te zijn gekomen. Nee! Geen spinning beachball! De iMac deed wel wat, maar wat? Lag het aan El Capitan? Wat had ik nou helemaal openstaan? Lightroom, Chrome en Spotify… Na mijn ervaringen met de Surface Pro3 en Windows 10 was ik er rijp voor. Een Dell.

Vanaf 1986 heb ik Macintoshes gebruikt, De eerste was de Macintosh 128K, daarna de 512, de Plus, de IICI, talloze Powerbooks, MacBooks en als laatste de 27inch iMac uit 2009. Oh, ik ging wel eens vreemd met een pc, zeker in de tijd toen ik voor Macworld schreef over hoe je met Mac’s en pc’s in een netwerk kon samenwerken, maar mijn computer waarop ik schreef en mijn foto’s bewerkte, dat was altijd een Mac. Nu schrijf ik dit op een Dell.
Lees verder Van mijn geloof afgevallen voor een Dell…

Oneerlijke handelspraktijken met Android-telefoons

De consumentenbond kondigde deze week aan dat ze een kort geding tegen Samsung aan gaan spannen vanwege ‘zijn gebrekkige software-updatebeleid voor Android  smartphones’. Een consument weet niet precies hoe lang ze recht hebben op een update voor een toestel dat ze net, nieuw aanschaffen. Dat kan een jaar zijn, misschien twee jaar, maar meer niet. De consumentenbond heeft daarmee een punt, de vraag is echter of het probleem op de manier waarop fabrikanten en providers nu werken met Android überhaupt op te lossen valt.

Wat is het probleem? Je koopt een Android-telefoon van bijvoorbeeld Samsung. Daar draait op het moment van koop bijvoorbeeld KitKat op, Android versie 4.4. Naast het onderliggende Android-systeem zet Samsung daar de eigen schil bovenop: TouchWiz. Als Google met een nieuwe versie komt, Lollipop, eerste versie 5.0, dan duurt het meestal een eeuwigheid – maanden om precies te zijn – voordat Samsung een update voor je mobieltje uitrolt. Daarnaast zijn er nodig de Vodafones en de T-Mobiles, de mobiele providers, die hun plasje over een telefoon willen doen, waardoor een update nog langer duurt. Google maakt ‘zelf’ de Nexus-mobieltjes en -tablets, die hebben Android zonder de schil van de fabrikant en kunnen dus vrij snel nadat Lollipop of Marshmallow op de markt komen de Nexus-telefoons en -tablet updaten naar de nieuwe versie.
Lees verder Oneerlijke handelspraktijken met Android-telefoons

Avond- en nachtfotografie: de optimale belichting bepalen

avond-nacht-fotografieElke maand besteden we speciale aandacht aan een nieuw boek uit het fonds van Van Duuren Media. Het boek van de maand januari is Focus op Fotografie: Avond- en nachtfotografie van Jeroen Horlings en Kees Krick. Op het blog geven we wat voorproefjes uit het boek.
Dit is het vierde deel uit hoofdstuk 5 over het maken van de juiste belichting van een avond- of nachtfoto. In dit voorproefje komt het bepalen van de optimale belichting aan de orde, langer of korter belichten, zodat je zelf precies kunt bepalen hoeveel scherptediepte of beweging je in een foto krijgt. Het eerste deel uit dit hoofdstuk over ‘belichting’ vind je HIER, het tweede deel HIER, het derde deel HIER. Een interview met de beide auteurs vind je HIER en HIER. (H.F.)

Dertig seconden en meer

De meeste spiegelreflexen en systeemcamera’s kunnen een foto belichten tot maximaal dertig seconden. Wilt u langer belichten, dan kan dit, maar moet u uitwijken naar een speciale camerastand, genaamd de B-stand (BULB). De werking van de B-stand is vrijwel gelijk aan de M-stand. Met als verschil dat u geen sluitertijd instelt. Hoe bepaalt u dan de belichtingstijd? Nou, in deze stand wordt een foto gemaakt zolang u de ontspanknop ingedrukt houdt. Desnoods minutenlang. Natuurlijk doet u dat niet letterlijk, maar gebruikt u hier een afstandsbediening voor. We willen immers niet dat de camera trilt doordat we al die tijd de ontspanknop ingedrukt houden. Een afstandsbediening die zelf het aantal seconden aftelt is een pre, want dan hoeft u geen stopwatch te gebruiken om te bepalen of de gewenste belichtingstijd bereikt is.
Lees verder Avond- en nachtfotografie: de optimale belichting bepalen

Aan het werk met Apple Photos

In de serie applicaties met de generieke naam Photos – Windows Photos en Google Photos –  werd Apple Photos nog niet op dit blog behandeld. Apple Photos is de vervanger van iPhoto én van Aperture. Apple is met verdere ontwikkeling van beide applicaties helemaal gestopt. Apple Photos is gratis op de Mac en op je iPad of iPhone. Zijn de gereedschappen goed genoeg voor een serieuze fotograaf of kun je beter gebruik maken van bijvoorbeeld Photoshop Elements? In deze eerste blogpost over Apple Photos bekijken we de gereedschappen waarmee je een foto kunt bewerken.

Halverwege vorige jaar was het afgelopen met iPhoto en Aperture. Apple kwam met een nieuwe applicatie met de naam Photos die beide applicaties moest vervangen. In die nieuwe applicatie kun je je iPhoto- of Aperture-fotobibliotheek importeren en dan verder aan het werk met Photos. Gaat dat zonder slag of stoot? Bij mij in ieder geval niet. Ik kon mijn foto’s wel in Photos krijgen, maar bewerken kon ik ze niet. Ik kon klikken op de bewerkingsgereedschappen wat ik wilde, maar met de foto’s gebeurde niets. Ik googelde me suf op dit probleem, maar een oplossing vond ik niet. Ik gaf het maar even op met Apple Photos, totdat ik na een update van El Capitan het toch weer eens probeerde en verrek! ik kon ineens wél foto’s bewerken. In deze blogpost mijn eerste kennismaking met die gereedschappen om je foto’s mee te bewerken.
Lees verder Aan het werk met Apple Photos

(On)handig aan het werk met wifi op je Nikon-camera

Wat zou jij verwachten van een camera met een wifi-verbinding? Dat je je foto’s makkelijk naar andere apparaten in dat wifi-netwerk kan versturen. Je loopt rond in je fotostudio, neemt foto’s met je camera en die verschijnen automatisch op je computer, het liefst al in Lightroom natuurlijk. Zoiets verwacht je, maar de werkelijkheid van de ingebouwde wifi in bijvoorbeeld de Nikon D5300 of D7200 is heel anders. Hoe ga je om met wifi op je Nikon-camera?

Foto’s sturen met een mobieltje

Nu ik de Nikon D7200 een tijdje te leen heb van Nikon voor een update van het boek Bewuster en beter fotograferen met de Nikon D7000/D7100 en D80/D90, probeer ik uit te zoeken wat er nu zo handig en leuk is aan die ingebouwde wifi in de camera. Kan je vanaf de camera er rechtstreeks een bestand naar je computer mee sturen? Nee, tethering zoals dat heet, kun je er niet mee. Dat kan vanuit Lightroom met een plug-in of met de software van Nikon zelf Camera Control Pro 2. Wat kun je dan wel? Foto’s sturen naar je mobieltje en vanaf een afstand een foto maken met je camera.

Lees verder (On)handig aan het werk met wifi op je Nikon-camera

Belichting: tijdens en na het blauwe uur, automatisch én handmatig

avond-nacht-fotografieElke maand besteden we speciale aandacht aan een nieuw boek uit het fonds van Van Duuren Media. Het boek van de maand januari is Focus op Fotografie: Avond- en nachtfotografie van Jeroen Horlings en Kees Krick. Op het blog geven we wat voorproefjes uit het boek.
Dit is het derde deel uit hoofdstuk 5 over het maken van de juiste belichting van een avond- of nachtfoto. In dit voorproefje komen onder andere het belichten van een foto tijdens en na het blauwe uur aan de orde, of je voor de juiste belichting twee foto’s kunt samenvoegen of een filter moet gebruiken en hoe je werkt met behulp van het histogram. Het eerste deel uit dit hoofdstuk over ‘belichting’ vind je HIER, het tweede deel HIER. Het interview met de beide auteurs vind je HIER en HIER. (H.F.)

Belichten tijdens het blauwe uur

Tijdens het blauwe uur is het nog aardig licht, maar dat verandert in deze periode snel. Daarom is het opletten geblazen met de belichting. Vooral in pak hem beet de eerste helft van het blauwe uur, want dan is de lucht erg fel in verhouding tot het landschap eronder. Maken we een foto met een goed belicht landschap, dan raakt de blauwe lucht vrijwel zeker overbelicht. Om beide mooi op de foto te zetten, is het nodig om het contrast tussen de twee te verminderen. De lucht moet dus minder fel gemaakt worden. Dat kan op twee manieren: door twee foto’s te maken en die met software samen te voegen, of door tijdens de opname een speciaal filter te gebruiken. In de loop van de tweede helft van het blauwe uur neemt de intensiteit van de lucht snel af. Nu kunnen de lucht en het landschap wel beide zonder extra hulp samen op de foto gezet worden. Aan het eind van het blauwe uur wordt het echt donker. Opnieuw is er een groot contrastverschil, maar nu is dat geen probleem. De lucht mag in de meeste gevallen namelijk gerust donker op de foto komen.
Lees verder Belichting: tijdens en na het blauwe uur, automatisch én handmatig

Belichting: stops, diafragma, scherptediepte en beweging

avond-nacht-fotografieElke maand besteden we speciale aandacht aan een nieuw boek uit het fonds van Van Duuren Media. Het boek van de maand januari is Focus op Fotografie: Avond- en nachtfotografie van Jeroen Horlings en Kees Krick. Op het blog geven we wat voorproefjes uit het boek. Dit is het tweede deel uit hoofdstuk 5 over het maken van de juiste belichting van een foto. In dit voorproefje uit het boek worden de ‘stoppen’ van de belichting behandeld, of je uit de hand of van een statief moet fotograferen en leer je alles over diafragma en scherptediepte en sluitertijd en beweging. Het eerste deel uit dit hoofdstuk over ‘belichting’ vind je HIER, het derde deel vind je HIER. Het interview met de beide auteurs vind je HIER en HIER. (H.F.)

Stops

Diafragma, sluitertijd en lichtgevoeligheid bepalen samen als een drie-eenheid de belichting van de foto. Elke van de drie lichtregelaars is in vaste stappen aan te passen. Zo’n stap wordt een stop genoemd. Elk stapje in de ene richting is steeds een verdubbeling van de hoeveelheid licht. Kiest u een stap in de andere richting, dan halveert de hoeveelheid licht. Gaat u in de tabel van het diafragma een stap naar rechts en in de tabel van de sluitertijd een stap naar links, dan komt u op exact dezelfde hoeveelheid licht uit. De ene verdubbelt namelijk, terwijl de tweede tegelijkertijd halveert. Vandaar dat u vele combinaties van diafragma, sluitertijd en ISO-waarde kunt kiezen, terwijl ze allemaal exact dezelfde hoeveelheid licht opleveren. Bij de ene staat het diafragma wat verder open, bij een andere is de sluitertijd iets langer of is de ISO-waarde hoger. U (of de camera) mag bepalen hoe u de drie lichtregelaars instelt. In de camera zit dus een soort supermengkraan.
Lees verder Belichting: stops, diafragma, scherptediepte en beweging

Remix OS: Android voor op je oude PC of Mac

Houd je van Android? Vind je het ook zo lekker open systeem? Zou je willen dat het gewoon op je computer draaide, met een toetsenbord en muis? Met het gratis Remix OS for PC is dat nu mogelijk: Android met vensters, ondersteuning voor een toetsenbord en muis en het draait super op je oude PC of Mac. Als je het geïnstalleerd krijgt tenminste.

Het klinkt leuk, Android draaien op een oude PC of Mac, althans dat vind ik. Toen ik las over Remix OS voor PC wilde ik het meteen proberen. Over mijn poging verderop in deze blogpost. Eerst: wat doet Remix OS?
Lees verder Remix OS: Android voor op je oude PC of Mac

Nog een keer: Lightroom 10 jaar

Wie wat bewaart, heeft wat, is de uitdrukking. Dus zocht ik uitgebreid naar het interview in Dzone met John Nack, dat ik december 2005 met hem had over Lightroom. In mij stapels oude Dzones trof ik het betreffende nummer niet aan. Echter, toenmalige hoofdredacteur Bert Hagendoorn heeft een beter archief dan ik en hij kon het oude interview snel vinden en voor me scannen. Ik wilde er voor de leesbaarheid een doorzoekbare PDF van maken. Hoe ging dat ook al weer?
Kijk HIER voor de eerdere blogpost over 10 jaar Lightroom. De link naar het oude interview met John Nack vind je onderaan deze blogpost

Ik wilde die gescande pagina’s graag overzetten naar een doorzoekbare PDF. Dat kan met Acrobat, maar met de laatste versie – die met die lelijke icons – had ik dat nog niet geprobeerd. Waar zat de mogelijkheid om scans om te zetten naar PDF’s ook alweer verstopt?
Lees verder Nog een keer: Lightroom 10 jaar

Belichting: samenhang tussen diafragma, sluitertijd en ISO-waarde

avond-nacht-fotografieElke maand besteden we speciale aandacht aan een nieuw boek uit het fonds van Van Duuren Media. Het boek van de maand januari is Focus op Fotografie: Avond- en nachtfotografie van Jeroen Horlings en Kees Krick. Op het blog geven we wat voorproefjes uit het boek. Dit is het begin van hoofdstuk 5 over het maken van de juiste belichting van een foto. In dit eerste voorproefje uit het boek worden diafragma, sluitertijd en lichtgevoeligheid behandeld. Het tweede deel uit het hoofdstuk vind je HIER, het derde HIER. Het interview met de beide auteurs vind je HIER en HIER. (H.F.)

’s Avonds laat en ’s nachts zijn wij sterk afhankelijk van kunstmatige lichtbronnen. Want de zon is al een tijd onder, zodat het zonlicht niet meer rechtstreeks op het aardoppervlak valt. We kunnen dan alsnog binnenshuis zien, over straat lopen, of met de auto op pad gaan, omdat er kunstlicht is. Denk aan schemerlampen, zaklantaarns, autolichten en lantaarnpalen. Zijn er geen kunstmatige lichtbronnen, dan is het aardedonker en valt er niets te zien. Een onverlicht gebouw is niet interessant om te fotograferen, hoe fraai de gevel overdag ook mag zijn. Vandaar dat we bij avond- en nachtfotografie graag op zoek gaan naar plekken met mooi licht. Vervolgens is het de kunst om die goed belicht op de foto te zetten.
Lees verder Belichting: samenhang tussen diafragma, sluitertijd en ISO-waarde

Lightroom is 10 jaar!

9 januari 2006 – afgelopen zaterdag 10 jaar geleden – kon je als fotograaf voor het eerst kennis maken met Lightroom. Adobe stelde toen een bèta-versie van de software beschikbaar  die door iedereen te downloaden en uit te testen was. Een aantal beta-versies later dat jaar kwam uiteindelijk op 29 januari 2007 versie 1 van Lightroom op de markt. Maar als je de eerste beta-versie meerekent bestaat Lightroom nu 10 jaar.

John Nack was in die tijd productmanager voor Photoshop bij Adobe. Hij deed december 2015 een tour door Europa om de pers kennis te laten maken met een nieuwe applicatie van Adobe voor fotografen. Op 16 december 2005 had ik namens het tijdschrift Dzone een gesprek met Nack. Ik mocht er pas een half jaar later over schrijven werd me op het hart gedrukt, want dan zou Shadowland – zoals Lightroom toen nog heette – op de markt komen. Shadowland was het antwoord van Adobe op Aperture van Apple.

John Nack in het kantoor van Adobe Benelux, 16 december 2005.
John Nack in het kantoor van Adobe Benelux, 16 december 2005.

Lees verder Lightroom is 10 jaar!

USB-C,USB 3.1 en Thunderbolt 3… Hoe zit het eigenlijk?

Op zoek naar informatie die me duidelijk kon maken hoe het nu precies zit met USB-C, USB 3.0, 3.1 en Thunderbolt 3 stuitte ik tijdens mij Google-zoektocht op een FAQ waarin me de verschillen volledig duidelijk zouden worden uitgelegd. Niet dus. In het oerwoud van kabels, poorten en snelheden begreep ik er ineens niets meer van. Dóórzoeken dus naar de verschillen en overeenkomsten tussen USB 3.1 en Thunderbolt 3 en hoe precies het zit met USB-C. In deze blogpost onze bevindingen.

USB en Thunderbolt zijn alle twee technologieën om apparaten met elkaar te verbinden en met elkaar te laten praten. Met USB en Thunderbolt kun je harde schijven, scanners en beeldschermen met je computer verbinden. Dat gaat met een kabel en het ene uiteinde van die kabel steek je in de poort van het apparaat dat je wilt verbinden, het andere uiteinde steek je in de poort van de computer en dan hoop je dat het apparaat ‘gezien’ wordt door de computer. Bij Thunderbolt of de voorganger daarvan Firewire kun je een aantal van die externe apparaat in een keten achterelkaar door verbinden. Dat die verschillende apparaten met elkaar kunnen ‘praten’ ligt aan de chip waarmee die poort verbonden is. Dat kan dus een chip zijn voor USB, die natuurlijk in zowel het externe apparaat, als op de computer aanwezig moet zijn, of een chip voor Thunderbolt, die zowel in de randapparatuur als op de computer aanwezig moet zijn. De chips ‘praten’ met elkaar via de poorten en de kabels in de ‘taal’ USB of in het Thunderbolts.
Lees verder USB-C,USB 3.1 en Thunderbolt 3… Hoe zit het eigenlijk?

Avond- en nachtfotografie: een interview met Jeroen Horlings en Kees Krick (deel 2)

avond-nacht-fotografieJeroen Horlings en Kees Krick schreven samen het boek van de maand januari Focus op Fotografie: Avond- en nachtfotografie
In het tweede deel van het interview met beide auteurs vertellen ze meer over de beste lenzen voor avond- en nachtfotografie, of je in JPEG of RAW moet fotograferen, wat een geschikte camera is om in het donker mee aan de slag te gaan en hoe lang het blauwe uurtje nou precies duurt… (Deel 1 van het interview vind je HIER.)
We beginnen over de meeste geschikte lenzen voor avond- en nachtfotografie.

Moet je nog speciale lenzen gebruiken of kun je alles op je camera schroeven?
Jeroen Horlings: ‘De lens die je gebruikt is natuurlijk ook belangrijk. We vertellen in het boek ook uitgebreid over lenzen, over de lichtsterkte van lenzen en standaard – zoom – lenzen. Niet alles werkt even goed.’
Kees Krick: ‘De meeste mensen hebben een zoomlens op hun camera. Met name de wat goedkopere zoomlenzen zijn niet erg lichtsterk en als je met zo’n lens ook nog eens flink inzoomt, vangt je lens steeds minder licht op. Dat zorgt er voor dat je door de zoeker steeds minder kunt zien. Als je een hele lichtsterke lens koopt van 1.4 of 1.8, veelal is dat een lens met een vaste brandpuntsafstand, dan zie je in het donker meteen vier keer zoveel door je zoeker van je camera, wat helpt om een betere compositie te maken.’
Lees verder Avond- en nachtfotografie: een interview met Jeroen Horlings en Kees Krick (deel 2)

Avond- en nachtfotografie: een interview met Jeroen Horlings en Kees Krick (1)

avond-nacht-fotografieJeroen Horlings en Kees Krick schreven samen het boek van de maand Focus op Fotografie: Avond- en nachtfotografie. Jeroen en Kees zijn alle twee fotograaf en alle twee schrijven ze al lang over fotografie.
Voor het interview over het boek spraken we bij het vallen van de avond af op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Dit is deel 1 van het interview. Deel 2 vind je HIER.

Voorafgaand aan het interview lopen we over die NDSM-werf op zoek naar mooi licht voor wat foto’s bij het interview. Het is vies weer, met een beetje motregen. Geen prettig weer om te fotograferen. Op het moment dat ik de foto’s ga nemen is het net een beetje droger, maar het blijft grijs, de lantaarns floepen aan en er is nog wat laatste daglicht. We bekijken later de resultaten op het LCD-schermpje van de camera. Ondanks de bewolkte lucht, wordt de lucht op de foto’s blauw. Het blauwe uurtje? Ik dacht dat je daar onbewolkte lucht voor nodig hebt?
Kees Krick: ‘Na zonsondergang krijg je het beroemde blauwe uurtje, waarbij je op de foto’s van die mooie diepblauwe luchten krijgt. Over dat blauwe uurtje schrijven we uitgebreid in het boek. Als het bewolkt weer is of grijs weer is zoals vandaag, krijg je op je foto’s toch die blauwe luchten, ondanks dat jezelf grijze lucht ziet. Je camera ziet het kunstlicht, dat is gelig, je camera maakt het automatisch koeler, naar wit toe. De lucht wordt daardoor qua kleurtemperatuur ook afgekoeld en wordt daardoor blauw. Dus als het een mooie egale grijze lucht is, dan kun je doen alsof het het blauwe uur is.
Jeroen Horlings: ‘En het is nu ook nog vrij licht, de lucht is nog niet pikzwart, en dat helpt ook om de lucht blauwer te maken.’
Lees verder Avond- en nachtfotografie: een interview met Jeroen Horlings en Kees Krick (1)

Eigen cameraprofielen met X-Rite ColorChecker Passport

Elke camerafabrikant heeft zijn eigen ‘recept’ om RAW-bestanden van een specifieke camera met een bepaalde sensor optimaal om te zetten naar een foto. Als u de JPEG-foto die in de camera is gemaakt vergelijkt met het resultaat dat Lightroom ervan maakt, zijn er soms flinke verschillen. De camerafabrikant heeft zijn eigen methode en Lightroom heeft die ook, vandaar het verschil. Adobe ontwikkelt voor Adobe Camera Raw (ACR) en Lightroom cameraspecifieke profielen, die het recept bevatten om een RAW-bestand zo mooi mogelijk te ontwikkelen. Voor elke camera moet Adobe zo’n recept ontwikkelen. De X-Rite ColorChecker Passport maakt het mogelijk om zelf een beetje in te grijpen in zo’n recept. Met de X-Rite ColorChecker Passport kunt u dus zelf zo’n cameraprofiel maken!
Lees verder Eigen cameraprofielen met X-Rite ColorChecker Passport

Focus op Fotografie: Avond- en nachtfotografie

Focus op Fotografie: Avond- en nachtfotografie

avond-nacht-fotografieElke maand besteden we speciale aandacht aan een nieuw boek uit het fonds van Van Duuren Media. Het boek van de maand januari is Focus op Fotografie: Avond- en nachtfotografie van Jeroen Horlings en Kees Krick. Op het blog zullen we wat voorproefjes uit het boek geven en er komt een interview met beide auteurs over het boek, met tips over de juiste aanpak van de avond- en nachtfotografie in dit jaargetijde, waarin het meer donker dan licht is.

’s Avonds en ’s nachts fotograferen is op belangrijke punten anders dan overdag fotograferen. Zo is timing heel belangrijk. Het tijdstip waarop u de mooiste beelden schiet, luistert nauw. Niet ieder moment aan het eind van de dag biedt mooi licht. U leest in dit boek onder meer hoe u tijdens het blauwe uur, in de schemering en in het donker te werk kunt gaan. U leert de samenhang tussen diafragma, sluitertijd en ISO-waarde en wat de beste instellingen voor verschillende situaties zijn. Gewapend met deze kennis, maakt u de mooiste avond- en nachtfoto’s.